ضرغامی: میراث‌فرهنگی ناملموس الگوی آزموده شده‌ای در توسعه پایدار است

اصفهان- ایرنا- وزیر میراث‌فرهنگی،  گردشگری و صنایع‌دستی گفت: الگوی آزموده شده ای که در قالب میراث‌فرهنگی ناملموسِ این سرزمین تعریف می شود، بهترین راه برای ادامه طریق و توسعه پایدار است.

به گزارش ایرنا، عزت الله ضرغامی روز سه شنبه در پیامی به نشست «میراث‌فرهنگی ناملموس و تاب‌آوری در برابر تغییرات اقلیمی» که در اصفهان در حالِ برگزاری است، افزود: میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموسِ این سرزمین آیینه ای پیش‌ِ رویِ فرهنگ است که وجوه ارزش های مادی و معنوی آن را به تصویر می کشد، اما در این بین میراث‌فرهنگی ناملموس در مقایسه با میراث‌فرهنگی ملموس ماندگار، پویاتر و از اهمیت بالاتری برخوردار است.

وی تصریح کرد: آثار و ابنیه تاریخی بعضا از چرخه حیات خارج می شوند اما میراث‌فرهنگی ناملموس در تداوم و انتقال خود همواره معاصر شده و نسل به نسل منتقل و منجر به ساختِ فرهنگی جامعه خواهد شد.

ضرغامی افزود: میراث‌فرهنگی ناملموس در جان و ناخودآگاه مردم و جوامع بروز می‌کند و نمی توان در زائل کردن آن اراده ای را دخیل کرد به همین دلیل است که همواره سیاحان و گردشگران از گذشته دور تا کنون همواره از سفر به ایران متحیر می شوند چرا که تجربه ملاقات با ایرانیان متفاوت است.

وزیر میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی گفت: موضوع مهمی که در ادبیات جهانی در سالیان اخیر تکرار می شود، تغییرات اقلیمی و تأثیرات آن در مناطق مختلف کره خاکی است و این موضوع از دو جنبه قابل بررسی است.

وی افزود: نخست جریانات طبیعی که از زمان خلقتِ این منظومه زیستی وجود داشته و بشر نقشی در پیدایش آن نداشته است اما جنبه ای که مورد بحث قرار می گیرد تغییرات اقلیمی ست که متاثر از مداخلات ما و در واکنش به آن صورت می گیرد.

ضرغامی تصریح کرد: پیشینیان و گذشتگان در طول تاریخ، الگوی مناسبی را برای ایجاد تعادل پایدار در محل سکونت خود یافته و به همزیستی مسالمت آمیزی رسیده بودند که نسل حاضر با هدف غلط گیری در طبیعت،اقدام به بر هم زدن آن کرده است.

وی افزود: در دوراهی امتناع و از بین رفتن و دیگری معاصر کردنِ سنت ها و اهلِ این سرزمین شدن، راه دوم منطقی تر خواهد بود.

وی گفت: مردم هم به عنوان متولیان و ذی مدخلان اصلی همواره نقشی تعیین کننده در نیل به اهداف تعیین شده از سوی حاکمیت ها و دولت ها در جهت گفتمان سازی و جریان سازی خواهند داشت.

ضرغامی افزود: از این حیث، پرداختن و پررنگ کردن نقش فعالان غیردولتی می‌تواند تضمین کننده اتخاذ بهترین تصمیم و اجرایی شدن آن در تمامی وجوه باشد.

وزیر میراث‌فرهنگی اظهار داشت: بی شک تقویت نقش این بخش از جامعه در حکمرانی مطلوب جهت پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس و همچنین تاب آوری در تغییرات اقلیمی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: در بیستمین سال تصویبِ کنوانسیون پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس " نشست میراث‌ ناملموس و تاب آوری در برابر تغییرات اقلیمی و تأثیرات آن در آسیای غربی و مرکزی با تاکید ویژه بر نقش فعالان غیردولتی" که به همت مرکز میراث‌ ناملموس تهران برگزار می شود، فرصت مناسبی برای همفکری و تبادل تجربیات و آگاهی بخشِ فی مابین کشورهای حوزه مرکزی و غربی است تا ضمن تحکیم مناسبات منطقه ای از مسیر رفیع فرهنگ ، سه گانه میراث‌فرهنگی ناملموس ، تغییرات اقلیمی و نقش فعالان غیر دولتی به بحث گذاشته شود و نقشه راه صحیحی از آن شاملِ اضلاع این مثلث پدید آورده شود.

به گزارش ایرنا به مناسبت سالگرد تصویب کنوانسیون ۲۰۰۳ ناظر به پاسداشت میراث فرهنگی ناملموس،"نشست زیرمنطقه‌ای تخصصی میراث فرهنگی ناملموس و تاب‌آوری در برابر تغییرات اقلیمی در آسیای غربی و مرکزی با تاکید بر نقش فعالان غیردولتی" از سوی مرکز مطالعات میراث ناملموس در آسیای مرکزی و غربی و با همکاری مرکز بین المللی اطلاع رسانی و میراث فرهنگی ناملموس در منطقه آسیا - اقیانوسیه و همچنین سازمان مردم نهاد "باغ پارسی، میراث زنده"(سازمان مشاور یونسکو)،شامگاه امروز در اصفهان آغاز شد.

در این نشست از متخصصان برجسته آسیای مرکزی و غربی و حوزه آسیا - اقیانوسیه دعوت شده است تا تجارب زیسته خود را با توجه به تشابه اقلیم کشورهای منطقه ارائه دهند.

میراث فرهنگی ناملموس توسط یونسکو بعنوان همتای میراث جهانی یونسکو ترویج می‌شود و تمرکز عمده آن بر جنبه‌های ناملموس فرهنگ است.

یونسکو در سال ۲۰۰۱ با انجام تحقیقی در میان کشورها و سازمان‌های مردم‌نهاد کوشید تا توافق آنان را برای ارائه تعریفی از میراث ناملموس و بستن پیمان‌نامه‌ای در این زمینه بدست آورد که نتیجه آن کنوانسیون پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس بود که در سال ۲۰۰۳ به تصویب رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha