یاسوج -ایرنا-والدین و اولیای مدارس می توانند با همراهی و تعامل بهتر زمینه بهبود کیفیت تعلیم و تربیت در همه نقاط کشور به ویژه استان کهگیلویه و بویراحمد را فراهم کنند.

به گزارش ایرنا،اهمیت همراهی خانواده ها با آموزش و پرورش برای فراهم شدن بهتر بستر تعلیم و تربیت به اندازه ای است که روزهای بیست و چهارم تا سی ام مهر ماه با عنوان هفته پیوند اولیا و و مربیان نامگذاری شده که روزها فرصتی ارزشمند برای کارکرد آنان است .

انجمن‌ اولیا و مربیان مدارس افزون بر سه دهه قدمت دارند و به اعتقاد کارشناسان می‌تواند بازوی اجرایی توانمندی برای مدیر و معلمان یک آموزشگاه در پیشبرد اهداف عالی نظام تعلیم و تربیت باشد.

مساله تعلیم و تربیت نسل آینده و نقش محمورهای مهم و مکمل یکدیگر در این موضوع یعنی خانه و مدرسه از گذشته مورد توجه دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت و کارشناسان این حوزه قرار داشت و آنان بر این بااور هستند که هیچ یک از این کانون ها به تنهایی نمی‌توانند در آموزش و پرورش نوباوگان جامعه موفق شوند.

نقش انجمن اولیا و مربیان تنها جذب کمک مالی در مدارس نیست بلکه مشارکت در تمام فعالیت های فرهنگی و پرورشی است تا اینکه با این مشارکت مردمی نیازهای مدارس تامین و اهداف آموزش و پرورش محقق شود.

تجربه نشان داده تنها مطالبه والدین از مسوولان آموزشی در مورد درس و تحصیل فرزندان است اما کار انجمن جهت دادن به مطالبات خانواده هاست تا در کنار تحصیل، تربیت واقعی، آموزش مهارت های زندگی، صلح و احترام و تمامی نیازهای یک دانش آموز را مطالبه کنند.

نمونه های عینی از اقدام های انجمن های اولیا و مربیان در کهگیلویه و بویراحمد

رییس اداره انجمن و اولیای آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت:مشکلات و معضلات زیادی در مدارس استان با استفاده از ظرفیت انجمن های اولیا و مربیان مرتفع شده است.

میلاد نوشادی تاکید کرد: تامین هزینه های تعمیر و تجهیز کتابخانه مدرسه شاهد شهرستان بویراحمد به کتاب یکی از مصداق های عینی نقش انجمن های اولیا و مربیان کهگیلویه و بویراحمد در بهبود شرایط تعلیم و تربیت بوده است.

وی عنوان کرد: در نمونه های دیگر با تلاش های این انجمن رنگ آمیزی مدرسه فرهنگیان شهر یاسوج انجام و یکی از والدین دانش آموزان که از همکاران فرهنگی بود اقدام به دوره های آموزشی تقویتی کرد.

رییس اداره انجمن و اولیای آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: انتخابات انجمن های اولیا و مربیان مهرماه امسال صورت گرفته و امید داریم این ظرفیت مردمی بتواند کمک شایانی به آموزش و پرورش استان داشته باشد.

نوشادی ابراز کرد: هم اکنون سه هزار انجمن اولیا و مربیان متشکل از ۱۲ هزار نفر در مدارس مناطق سیزده گانه کهگیلویه و بویراحمد فعالیت دارند.

وی خاطرنشان کرد: تمام مدارس بالای ۱۰ نفر استان انجمن اولیا و مربیان دارند.

نگاه متولیان تعلیم و تربیت به انجمن اولیا و مربیان

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد مدرسه، خانواده و دانش آموز سه رکن مهم تعلیم و تربیت هستند که در صورت همراهی با یکدیگر می‌توانند هدف نهایی یادگیری را محقق کنند.

حسنعلی عزتخواه اعتقاد دارد که اگر ما خانه و مدرسه را از نظر تعلیم و تربیت به یکدیگر پیوند دهی از طرفی اعتماد به نفس و اطمینان خاطر دانش آموزان محقق می شود و از طرف دیگر کاهش فاصله و تناقضات آموزشی و تربیتی مرتفع می شود.

وی افزود که هفته گرامیداشت پیوند اولیا و مربیان (۲۴ تا ۳۰ مهرماه)، فرصت مناسبی برای بیان اهمیت همراهی، همدلی و همکاری مدرسه و خانواده در رشد و اعتلای همه جانبه دانش آموزان عزیز است.


مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد:مشارکت والدین در فرایندهای آموزشی و پرورشی بستر مناسبی را برای برقراری تعامل فکری، مشورتی و تبادل نظر در مسائل مربوط به آموزش و پرورش دانش آموزان فراهم می کند و این امر زمینه ارتقای شاخص های تعلیم و تربیت را هموار می سازد.

وی تاکید کرد:از والدین دانش آموزان انتظار می رود، مدارس را که سنگرهای تعلیم و تربیت هستند؛ به عنوان خانه دوم فرزندانشان بدانند تا بیش از پیش اولیای فرهیخته مدارس را در ایجاد بسترهای مناسبت تر برای تعلیم و تعلم فرزندانشان همراهی نمایند.

عزتخواه ابراز امیدواری کرد: با استفاده از ظرفیت اثر بخش و ماندگار انجمن اولیا و مربیان در جهت رشد و شکوفایی استعداد های کودکان و نوجوانان این مرز بوم گام های مؤثری برداشته شود.

وی با بیان اینکه هفته پیوند اولیا و مربیان که امسال با شعار (هفته تربیت حکیمانه حکمرانی خانواده) نام گذاری شده تصریح کرد: شاهد مشارکت حداکثری والدین برای توسعه‌ زیرساخت‌ها، به ‌ویژه در زمینه مشارکت‌های فکری، مشورتی، تخصصی و مهارتی بر اساس ساحت های ۶ گانه تعلیم و تربیت باشیم.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت،هشت شهرستان و۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه و حدود ۱۷۲ هزار دانش آموز و بزرگسال و در بیش از ۳۰۱۸باب آموزشگاه زیر نظر ۱۴ هزار نفر معلم تحصیل می کنند که از این تعداد دانش آموز، ۱۲هزار در پیش دبستانی و مهدکودک استان حضور دارند.

از مجموع دانش آموزان استان، ۴۹ درصد از آنها را دختران و ۵۱ درصد را پسران تشکیل می دهند.