شهرکرد- ایرنا- مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به کیفیت و میزان تولید فرش این استان گفت: اجرای طرح دهکده فرش در انتظار تخصیص و واگذاری زمین است.

فضل‌الله رحمتی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: هم‌اکنون طرح توجیهی و نیازسنجی مرتبط با راه‌اندازی دهکده فرش استان از سوی اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری و شرکت شهرک‌های صنعتی استان آماده و به اداره‌کل راه و شهرسازی ارائه شده است.

وی افزود: به‌محض تخصیص و واگذاری ۳۰ هکتار زمین مورد نیاز، عملیات اجرایی ساخت و راه‌اندازی دهکده فرش استان آغاز خواهد شد.

رحمتی تصریح کرد: هم‌اکنون ۱۰۰ هزار بافنده فرش با ۵۲ هزار دار قالی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که به‌طور میانگین سالانه ۲۰۰ هزار مترمربع فرش در استان تولید می‌کنند.

وی یادآور شد: با راه‌اندازی دهکده فرش، بافندگان به‌صورت متمرکز در این دهکده مستقر می‌شوند و تمامی مراحل تولید تا صادرات فرش در این مکان ساماندهی می‌شود.

به گزارش ایرنا، فرش چهارمحال و بختیاری مطابق با معاهده بین‌المللی لیبسون که جمهوری اسلامی ایران با تصویب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۰ به آن ملحق شد، به ثبت جهانی نشان جغرافیایی رسید و در سال ۱۳۹۶ لوح ثبت جهانی فرش بختیاری با حضور رییس مرکز ملی فرش ایران در شهرکرد رونمایی شد.

یشترین فرش‌های چهارمحال و بختیاری را قالی‌های چالشتر، شهرکرد و قهفرخ (فرخ‎شهر)، یلمه بروجن، گبه ریزباف اردل، فرش بختیاری مناطق عشایری و بختیاری‌نشین تشکیل می‌دهد.

کاربرد رنگ‌های زیبا با استفاده از عصاره گل‌ها و گیاهان و مواد اولیه طبیعی، شادابی و زنده بودن طرح‌ها و نقش‌های متنوع، انتخاب رنگ، ثبات گیاهی گرم رنگ‌ها، پرز بلند، دقت در بافت و قیمت مناسب در جهان از دیگر ویژگی‌های فرش چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.