تهران-ایرنا- سفیر روسیه در ایالات متحده اظهار داشت: اقدام واشنگتن برای ارسال موشک‌های دوربرد «اتکمز» به اوکراین اشتباهی بزرگ بود که عواقب جدی در پی خواهد داشت.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، آناتولی آنتونوف امروز (چهارشنبه) در واکنش به اعلام اوکراین مبنی بر اینکه برای نخستین بار از موشک‌های دوربرد «اتکمز» (ATACMS ) استفاده کرده است، در پیام‌رسان تلگرام گفت: این اقدام که به عمد از عموم پنهان شده بود، عواقبی جدی به دنبال خواهد داشت.

این مقام روس با بیان اینکه ایالات متحده به تلاش برای درگیری مستقیم بین ناتو و روسیه ادامه می‌دهد، گفت: واشنگتن به طور مداوم سیاست محدود کردن روابط دو جانبه را دنبال می کند.

پس از گزارش رسانه‌ها مبنی بر اینکه ایالات متحده در روزهای اخیر مخفیانه به اوکراین «اتکمز» (سامانه موشکی تاکتیکی ارتش) را ارائه کرده است، کاخ سفید روز سه‌شنبه تأیید کرد که به تازگی نوعی از این سامانه موشکی را به کی‌یف ارائه کرده است که می‌تواند اهداف را تا شعاع ۱۶۵ کیلومتر مورد هدف قرار دهد.

ولودیمیر زلنسکی سه‌شنبه شب با تشکر ویژه از آمریکا، گفت: توافق ما با جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده اجرا شد. موشک‌های «اتکمز» بسیار دقیق هستند و امروز کارایی خود را ثابت کردند.

این نخستین باری بود که اوکراین به صورت رسمی دریافت و استفاده از این موشک‌های «اتکمز» آمریکا را تایید می‌کند.

بر پایه این گزارش، نیروهای ویژه اوکراین مدعی شده‌اند که 9 بالگرد، یک موشک انداز دفاع هوایی، باند فرودگاه و تجهیزات دیگری را در نزدیکی لوهانسک در شرق و در بردیانسک در جنوب اوکراین در دریای آزوف که هر دو منطقه تحت کنترل روسیه است، منهدم شده است.

بر اساس این گزارش، اوکراین بارها از ایالات متحده ارسال موشک‌های «اتکمز» را درخواست کرده و متعهد شده بود که در داخل خاک روسیه از آن‌ها استفاده نکند.

کاخ کرملین روسیه اعلام کرده است که ارسال موشک‌های «اتکمز» و تانک‌های آبرامز آمریکا به اوکراین وضعیت در میدان جنگ را تغییر نخواهد داد.

آمریکا پیشتر بمب‌های خوشه‌ای، مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده و تانک‌های آبرامز را در اختیار اوکراین قرار داده‌ بود.