زنجان - ایرنا - دبیر نخستین جشنواره ملی آیینی و سنتی ترک زبانان کشور گفت: این رویداد محملی برای احیای آیین‌ها و سنت‌های فراموش شده است و مخاطبان را با سنت‌ها و آئین‌های گذشتگان و هویت دینی و ملی آشنا می‌کند.

امیر سهامی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به ضرورت بازشناسی فرهنگ و سنن جوامع و قومیت‌های مختلف و ایجاد ارتباط از طریق آیین‌ها، سنت‌ها و انگاره‌های بومی برای احیا و معرفی آیین‌ها و سنت‌های بومی و محلی در قالب جشنواره ملی آیینی و سنتی ترک زبانان کشور به عنوان روشی موثر برای ارتباط بین نسلی اقدام کردیم.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم این جشنواره با قدرت و تاثیر بیشتر در سال های آتی با همراهی فرهنگیان، هنرمندان و مسئولان فرهنگی و هنری برگزار شود.

سهامی با بیان اینکه داوری این دوره از جشنواره را "پوپک عظیم پور، حسین عباسی و منوچهر نجفی" بر عهده دارند، گفت: ناظر داوران نیز از سوی دبیرخانه جشنواره، "داوود فتحعلی بیگی" انتخاب شده است.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را احیای آیین‌ها و سنت‌های فراموش شده اعلام کرد و افزود: متاسفانه شاهد نفوذ هویت غربی در بین جوانان و نوجوانان هستیم به همین منظور و در راستای معرفی آیین‌ها و سنت‌های قدیمی تلاش کردیم تا این جشنواره را در استان اجرا کنیم.

دبیر جشنواره ملی آئینی و سنتی ترک زبانان کشور با بیان اینکه این جشنواره در نخستین دوره برگزاری، ‌میزبان هنرمندان استان های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان، همدان، قم و قزوین است، گفت: آمار ارائه شده در ۲ بخش اصلی شامل هنرهای بومی، آیینی و سنتی بر اساس قصه ها و حکایت های ترکی، بازی های کهن بومی محلی و آیین های ترکی و نیز بخش جنبی شامل قصه های عاشیقی و اساطیری، نقالی و پرده خوانی با موضوعات حماسی و تخته حوضی است.

به گفته سهامی ۶۰ اثر به دبیرخانه این جشنواره در زنجان ارسال شده بود که از این تعداد ۹ اثر در بخش نمایش و ۱۱ اثر در بخش عاشیقی به مرحله نهایی راه یافت.

نخستین جشنواره ملی آیینی و سنتی ترک زبانان کشور از ۲۷ مهرماه به مدت سه روز در فرهنگسرای امام خمینی(ره) زنجان در حال برگزاری است.