همدان- ایرنا- امتیاز ویژه شهرداری همدان در ارائه تسهیلات بانکی مناسب به تاکسی‌های فرسوده درون شهری، زمینه را برای استقبال رانندگان از این طرح فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هم اکنون سه هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی در سطح شهر همدان مسوولیت حمل و نقل مسافران را برعهده دارند که نزدیک به نیمی از آن‌ها براساس ضوابط استاندارد خودرو، فرسوده هستند.

اغلب تاکسی‌های فعال در سطح شهر همدان را خودروهای پیکان، پراید و سمند تشکیل می‌دهند که برخی از آن‌ها نزدیک به ۴۰ سال قدمت دارند.

براساس آمارهای موجود، تاکسی‌های سطح شهر همدان روزانه ۵۰۰ هزار مسافر را جابجا می‌کنند و سهم بسزایی در حمل و نقل درون شهری دارند.

کمک ۷۵۰ میلیون ریالی شهرداری به تاکسی‌های فرسوده

شهردار همدان با تشریح امتیازهای تعیین شده برای تاکسی‌های فرسوده درون شهری همدان گفت: با حمایت‌های شورای اسلامی شهر همدان و پیگیری‌های صورت گرفته طی جلسه‌ای که با اتحادیه تاکسیرانی کل کشور داشتیم، توانستیم برای اولین بار در تاریخ شهرداری همدان مجوز نوسازی ۵۰۰ دستگاه تاکسی را دریافت کنیم.

سیدمسعود حسینی با اشاره به فعالیت سه هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی در سطح شهر همدان افزود: میزان سن و فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از شاخص‌های مهم در ارزیابی کیفیت حمل و نقل عمومی است و هم اکنون هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی در سطح شهر به سن فرسودگی رسیده‌اند.

وی بیان کرد: با حمایت شورای اسلامی شهر همدان و پیگیری‌های صورت گرفته برای نوسازی تاکسی‌ها با بانک مهر ایران قرارداد منعقد شد.

حسینی با بیان اینکه تنها عده کمی از رانندگان می‌توانند با سرمایه شخصی خود نسبت به نوسازی تاکسی‌ها اقدام کنند گفت: بخش عمده‌ای از رانندگان با توجه به افزایش هزینه‌ها، قادر به نوسازی تاکسی‌ها نیستند بنابراین با حمایت‌های شورای اسلامی شهر همدان و پیگیری‌های صورت گرفته طی جلسه‌ای با مدیریت شعب بانک مهر ایران مقرر شد تسهیلات و منابع مالی لازم در اختیار رانندگان قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس سه میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه با کارمزد چهاردرصد با مدت بازپرداخت پنج ساله برای نوسازی تاکسی‌ها در اختیار رانندگان قرار می‌گیرد.

سه میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه با کارمزد چهار درصد با مدت بازپرداخت پنج ساله برای نوسازی تاکسی‌ها در اختیار رانندگان قرار می‌گیرد.

شهردار همدان در تشریح نحوه اختصاص تسهیلات به رانندگان افزود: در این طرح هر راننده ۷۵۰ میلیون ریال به حساب بانک مهر ایران واریز کند و شهرداری همدان هم ۷۵۰ میلیون ریال کمک خواهد کرد و رانندگان بعد از ثبت نام در سایت نوسازی، سه میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه با کارمزد چهاردرصد به رانندگان دریافت خواهند کرد و سپس ۷۵۰ میلیون ریال آورده رانندگان به آن‌ها بازگردانده خواهد شد.

وی با اشاره به نوع خودروهای اختصاص یافته به رانندگان تاکسی همدان در طرح نوسازی گفت: نوع خودروی مورد تایید سمند سورن پلاس دوگانه است که در اختیار رانندگان قرار می‌گیرد.

نام نویسی ۱۳۰ راننده تاکسی

رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان نیز در این باره گفت: علاوه بر اعطای سه میلیارد ریال تسهیلات نوسازی، ۶۵۰ میلیون ریال بابت اسقاط خودرو به رانندگان پرداخت می‌شود که در واقع رانندگان ریالی بابت نوسازی تاکسی‌ها پرداخت نمی‌کنند.

سید محمد پوروخشوری از حمایت‌های شورای اسلامی شهر و شهردار همدان در اجرای طرح نوسازی تاکسی‌ها خبر داد و افزود: رانندگان در ابتدا به صورت آنلاین در سایت نوسازی تاکسی ثبت نام می‌کنند و در مرحله بعدی رانندگان می‌توانند با معرفی یک ضامن کارمند و یک نفر از تاکسیرانان از این تسهیلات بهره مند شوند.

رانندگان می‌توانند با معرفی یک ضامن کارمند و یک نفر از تاکسیرانان از تسهیلات نوسازی خودرو خود بهره مند شوند.

وی ضمن تاکید بر نوسازی خودروهای حمل و نقل درون شهری همدان، از رانندگان تاکسی‌های فرسوده خواست از این فرصت مناسب در راستای نوسازی خودروهای تاکسی و نیز خدمات رسانی بهتر به شهروندان استفاده کنند.

رییس سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری همدان ادامه داد: رانندگان ون‌ها درصورت تمایل می‌توانند خودروهای خود را تبدیل به سواری چهار نفره کنند.

پوروخشوری با بیان اینکه در حال پیگیری نوسازی۲۶۰ دستگاه ون هستیم یادآور شد: در صورت رفع موانع قانونی و با مشارکت خودرو دیزل و سازمان شهرداری‌ها ون‌ها هم نوسازی می‌شوند که تاثیر مطلوبی بر تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی خواهد داشت.