تهران- ایرنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ایمیدرو با همراهی شرکت‌های تابعه، سیاست بومی‌سازی و استفاده از توانمندی‌های داخلی را به عنوان یکی از اقدامات توسعه ای در دستور کار خود قرار داده است و شرکت‌های زیرمجموعه آن در سه سال گذشته موفق به صرفه‌جویی ارزی ۱.۷ میلیارد دلاری شده‌اند.

به گزارش ایرنا از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، «محمدرضا موثقی‌نیا» اظهار داشت: بومی سازی از جنبه های مختلف از جمله مقابله با تحریم‌ها، فناوری و ضرورت توسعه آن، فعال کردن ظرفیت‌های خالی صنایع و همچنین کمک به اشتغال زایی در کشور مورد اهمیت است.

به گفته رئیس هیات عامل ایمیدرو، محور برنامه‌های بومی‌سازی این سازمان بر افزایش خوداتکایی، ارتقای توان ساخت داخلی و حرکت به سمت تحقق اقتصاد مقاومتی استوار است.

معاون وزیر صمت خاطرنشان‌کرد: این سازمان در راستای تقویت و تسهیل افزایش مشارکت سازندگان داخلی و بومی‌سازی تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز بخش معدن و صنایع معدنی کشور به‌ویژه در معادن، شرکت های فولادی و همچنین حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و توانمند، اقداماتی را در چند سال اخیر با جدیت پیگیری و عملیاتی کرده است.

وی ادامه‌داد: با اجرای برنامه های بومی سازی و استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های داخل، بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار در سه سال گذشته (۱۴۰۱-۱۳۹۹) توسط شرکت های تابعه ایمیدرو، صرفه جویی ارزی به دست آمده است.

موثقی نیا اضافه‌کرد: برنامه‌ریزی برای صرفه جویی ارزی به میزان حدود ۷۰۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۲، انجام هماهنگی های لازم برای تاسیس صندوق پژوهش و فناوری فولاد (با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و با مشارکت شرکت های فولادی کشور) به‌منظور حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، سازندگان داخلی و نیز تسهیل گری طراحی، ساخت و تولید داخل، بخش دیگری از برنامه بومی سازی ایمیدرو است.

پوشش ۱۰ هزار میلیارد ریالی ضمانت‌نامه ای صندوق پژوهش و فناوری فولاد

وی توضیح‌داد: صندوق پژوهش و فناوری فولاد تا پایان امسال، مجوز ثبت و عملیاتی شدن فعالیت خود را از بانک مرکزی دریافت کرده و برای پوشش ضمانت‌نامه ای تا سقف ۱۰ هزار میلیارد ریال فعالیت های ساخت و تولید داخل را حمایت و پشتیبانی می‌کند.

برنامه بومی‌سازی دامپتراک ۱۲۰ تنی برقی

معاون وزیر صمت همچنین با اشاره به راهبری ایمیدرو برای ساخت داخل ماشین آلات معدنی، گفت: به عنوان نمونه می توان به بومی سازی دامپتراک ۶۰ تنی که اکنون به مرحله تولید رسیده اشاره کرد. همچنین بومی‌سازی دامپتراک ۱۲۰ تنی برقی در دستور کار است که مراحل اجرایی طراحی آن از سال گذشته شروع شده است و پیش بینی می شود سال آینده ساخت نخستین نمونه از آن به اتمام برسد.