کرمان - ایرنا - مدیر پایگاه میراث جهانی قنات گوهرریز جوپار از مرمت و ساماندهی پایاب ورودی این قنات با اعتباری معادل یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، امین ماهانی افزود: علاوه بر اجرای عملیات مذکور بخشی از ورودی پایاب قنات گوهرریز جوپار نیز سنگ فرش شده است.

وی اظهار داشت: ساماندهی محوطه‌ اطراف و ورودی قنات گوهرریز جوپار برای ورود و خروج گردشگران یکی از اولویت های این پایگاه بوده که خوشبختانه در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر پایگاه میراث جهانی قنات گوهرریز جوپار تصریح کرد: ماهانه ۲۰۰ گردشگر با همکاری شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر سیرجان از قنات ثبت جهانی گوهرریز جوپار بازدید می کنند.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۲ هزار گردشگر در قالب ۲۰ تور از این قنات جهانی دیدن کرده‌اند و امیدواریم بتوانیم با برنامه‌های مختلف بر تعداد این علاقه‌مندان بیفزاییم.

ماهانی خاطرنشان کرد: شهر ییلاقی جوپار در کنار قنات گوهریز دارای جاذبه‌های طبیعی و مذهبی هم است که گردشگران می‌توانند با برنامه‌ریزی مناسب از این جاذبه‌ها دیدن کنند.

قنات گوهرریز در دامنه کوه‌های جوپار و ۲۸ کیلومتری جنوب غربی کرمان قرار دارد و در دوران صفویه حفر شده است و اراضی زیادی از منطقه را آبیاری می کند.

قنات گوهرریز جوپار به همراه قنات های قاسم‌آباد و اکبرآباد بم در نشست چهلم یونسکو، در سال ۲۰۱۶ به‌عنوان میراثی جهانی ثبت شده است.

به گزارش ایرنا، در نشست اخیر یونسکو در شهریورماه امسال کاروانسراهای تاریخی گنجعلی‌خان شهر کرمان و چاه کوران واقع در شهرستان راور به فهرست آثار جهانی دیار کریمان اضافه شد و به این ترتیب شمار آثار جهانی این استان به ۱۰ اثر رسید.

ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم و نیز روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی سیرجان از دیگر آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می روند.