گنبدکاووس- ایرنا- شکل‌گیری پویش ملی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان با شعار «درمان سرطان پستان با تشخیص زودرس در مراحل اولیه» به اعتقاد کارشناسان یکی از راهکارهای موثر برای آگاهی‌بخشی به بانوان گلستانی برای مقابله با این بیماری است تا روند افزایشی ابتلا به آن سیر نزولی پیدا کند.

به گزارش ایرنا، سالانه هزاران مورد ابتلا بـه سرطان در ایران و میلیون‌ها مورد در جهان رخ می‌دهد کـه در صورت تشخیص بـه موقع و زودهنگام، نتیجه درمان آسان‌تر و امکان کنترل و بهبود کامل زیاد خواهد بود.

طبق اعلام کارشناسان، سـالانه بیش از ۱۳۵ هزار نفر در ایران مبتلا به سرطان می‌شوند که ایـن عدد تا سال ۲۰۴۰ میلادی مطابق با ۱۴۱۹ شمسی خورشیدی بـا افزایش بیش از ۱۱۵ درصدی بـه افزون بر ۲۹۰ هـزار نفر خواهد رسید.

ماه اکتبر (۹مهر تا ۹ آبان) فرصتی برای اطلاع رسانی و آموزش در خصوص سرطان پستان اعلام شده است و در ایران هم در این مقطع زمانی همزمان با شکل‌گیری پویش ملی «پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان»، اقدامات لازم برای افزایش آگاهی جامعه در مورد خطر ابتلا به این نوع از سرطان و تشویق به تشخیص زودهنگام در حوزه بهداشت انجام می‌شود.

به گفته کارشناسان، این مقطع زمانی فرصتی است تا با افزایش آگاهی در خصوص این بیماری و علایم اولیه و هشدار دهنده آن بتوان به اهداف اصلی پویش که کاهش بروز و مرگ و میر ناشی از سرطان پستان و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به این سرطان است، دست یافت.

برآورد ابتلای ۴۵۰ گلستانی به سرطان پستان

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت گلستان با اشاره به اینکه سرطان پستان با تشخیص زودهنگام به راحتی قابل درمان است، گفت: طبق آخرین گزارش‌ها در یک سال گذشته ۴۵۰ مورد ابتلا به سرطان پستان در استان ثبت شد.

حمیده صادق‌زاده به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: حدود ۱۶ هزار نفر از زنان ایرانی سالانه به سرطان پستان مبتلا می‌شوند و این بیماری شایع‌ترین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان ایرانی است.

وی یکی از عوامل نگران کننده در سلامتی زنان را سرطان پستان اعلام کرد و افزود: سن بروز این نوع از سرطان در زنان ایرانی پایین‌تر از میانگین سن جهانی است و در ۲ مقطع زمانی سنین ۴۰ تا ۵۵ سالگی و بعدی از ۸۰ سالگی افزایش ناگهانی دارد.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت گلستان گفت: درمان سرطان پستان در مراحل پیشرفته با توجه به شیوع قابل ملاحظه آن، بار اقتصادی زیادی دارد و در کشورهایی مانند ایران که با محدودیت منابع مالی، امکانات، دارو و تجهیزات روبرو هستیم، باعث ایجاد نابرابری در دریافت خدمات، فشار اقتصادی زیاد به بیماران و در نتیجه رها کردن درمان می‌شود.

صادق‌زاده افزود: با وجود بروز بالای موارد سرطان پستان، این بیماری در صورتی که به موقع تشخیص داده‌ شود قابل درمان است.

سبک زندگی سالم راه حل ایمنی در برابر سرطان پستان

وی با اشاره به عواقب زیاد مرگ یک زن در اثر سرطان پستان برای خانواده و جامعه، بیان کرد: این بیماری زنان را از یک سو به عنوان مادر و کانون خانواده در سن بازدهی فردی و اجتماعی درگیر می‌کند و از سوی دیگر شایع ترین سرطان در میان این قشر است و امکان پیشگیری از ابتلا به آن با واکسیناسیون وجود ندارد لذا زنان با در پیش گرفتن یک الگوی سالم در سبک زندگی می‌توانند تا حدودی خود را از ابتلا به این بیماری ایمن نگه دارند.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت گلستان گفت: تشخیص زودهنگام سرطان بر فرایند درمان بیمار و روش‌های درمانی انتخاب شده توسط پزشکان بسیار تاثیر گذار خواهد بود و امکان دارد بیماران درمان کوتاه‌تر، کم هزینه‌تر و آسانتری داشته باشند که به همین منظور تلاش‌ها در حوزه بهداشت بر آگاهی‌رسانی، تشویق به انجام معاینات بالینی پستان، ماموگرافی و سونوگرافی متمرکز شده است.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به وجود ساختار شبکه بهداشت و درمان در گلستان و وجود پزشک خانواده و ماما در تیم سلامت مراکز خدمات جامع سلامت و امکان انجام معاینات دوره‌ای زنان برای شناسایی زودهنگام سرطان پستان و ارجاع به پزشکان متخصص در پیگیری و انجام اقدامات تشخیصی، توصیه می‌شود همه زنان بالای ۳۰ سال برای آموزش خودمراقبتی و انجام معاینات به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند تا در صورت وجود علایم مشکوک و عوامل خطر سرطان پستان با تشخیص بیماری در مراحل اولیه از درمان‌های موجود بهره‌مند شوند.