۲۵ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۵۲
کد خبر: 83002898
T T
۰ نفر

گلستان از مناطق پرخطر سرطان مري است

۲۵ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۵۲
کد خبر: 83002898
گلستان از مناطق پرخطر سرطان مري است

گرگان - ايرنا- معاون تحقيقات و فناوري وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد: زنجان، گلستان و خراسان شمالي سه استان پرخطر كشور در زمينه ابتلا به سرطان مري هستند.

رضا ملك زاده روز چهارشنبه در دومين كنگره بين ‎المللي تازه‎هاي پيشگيري، تشخيص و درمان سرطان‎هاي دستگاه گوارش با اشاره به علل شيوع بالاي سرطان مري در استان گلستان، اظهارداشت: مصرف چاي داغ، بهداشت پايين دهان، مصرف آب غيرلوله كشي، مصرف ترياك توسط 18 درصد افراد 40 سال به بالا از علل شيوع بالاي سرطان مري در اين استان شمالي كشور است.
وي با اشاره به آخرين آمارهاي مستند سال1393، تعداد بيماران سرطاني جديد كشور را 112 هزار و 60 مورد اعلام كرد و افزود: در اين ميان سرطان‎ هاي گوارش 27 درصد از كل سرطان‎ها را شامل مي ‎شود و سرطان مري نيز سهم پنج درصدي دارد.
ملك زاده اظهار داشت: بر اساس بررسي هاي انجام شده استان‎هاي هرمزگان، يزد و اصفهان كم‏ ترين تعداد سرطان مري در كشور را دارند و در اين رتبه بندي آذربايجان شرقي و آذربايجان غربي از وضعيت متوسط برخوردار هستند.
معاون وزير بهداشت با تاكيد بر لزوم تدوين برنامه‎هاي جامع غربالگري براي پيشگيري از سرطان در كشور، يادآور شد: اين برنامه مي ‎تواند براي نسل جوان و كودكان به صورت تغيير سبك زندگي و آگاهي از ريسك فاكتورها اجرا شود.
ملك زاده با اشاره به بالا بودن ميزان شيوع سرطان معده در استان هاي اردبيل و آذربايجان شرقي، گفت: طبق مطالعات موردي در اردبيل كمتر از پنج درصد معده‎هاي افراد سالم بوده و مابقي همگي التهاب و عفونت دارند.
وي ادامه داد: سردسير بودن منطقه و استفاده از وسايل گرمايشي، مصرف بيش از حد گوشت قرمز و مصرف پايين سبزيجات، استعمال دخانيات و مصرف نمك زياد از علل زمينه ساز بروز سرطان معده در اردبيل و آذربايجان شرقي است.
معاون تحقيقات و فناوري وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با تاكيد بر اينكه سرطان معده در كشورهاي جهان سوم در حال افزايش است، افزود: بهبود شرايط اقتصادي و اجتماعي و كاهش فقر در كشورها جزو عوامل مهم و موثر در كاهش سرطان است.
به گزارش ايرنا، دومين كنگره بين‎المللي تازه‎هاي پيشگيري، تشخيص و درمان سرطان‎هاي گوارش به همت دانشگاه علوم پزشكي تبريز در محل سالن اجتماعات هتل ائل گلي تبريز از چهارشنبه آغاز و به مدت دو روز ادامه دارد.
دبير علمي اين كنگره گفت: تعداد 49 عنوان مقاله در دبيرخانه كنگره انتخاب شد كه از اين تعداد 24 مقاله به صورت پوستر و بقيه به صورت سخنراني ارائه مي شود.
جليل واعظ قراملكي افزود: 40 نفر از سخنرانان اين كنگره از محققان و دانشمندان ايراني و پنج نفر از اساتيد برجسته خارجي هستند.
3038/518/1648