به گزارش ایرنا، حضرت فاطمه معصومه (س) در یکم ذی القعده ۱۷۳ هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود. پدر ایشان امام موسی کاظم(ع) و مادر این بانوی بزرگوار نجمه خاتون بودند. «طاهره، حمیده، رشیده، تقیه، رضیه، مرضیه، سیده صدیقه، سیده نساء العالمین، محدثه، عابده و کریمه اهل بیت» از لقب های حضرت معصومه (س) به شمار می رود.
آن حضرت در کنار پدر والامقام خویش با بهترین صفت های انسانی آشنا و اینگونه در علم، تقوا و فضیلت های اخلاقی سرآمد بانوان آن روزگار شد و پس از شهادت امام موسی کاظم(ع)، یار و یاور همیشگی امام رضا(ع) برادر والامقام خود در دوران سخت امامت بود.
پس از آن که مامون به خلافت رسید، از محبوبیت امام رضا (ع) نزد مردم احساس خطر کرد و با توجه به این موضوع کوشید تا به منظور مستحکم کردن پایه های قدرت خویش از این بُعد امام (ع) استفاده کند، بدین منظور به صورت نمایشی با مردم عهد کرد تا حکومت را به امام هشتم(ع) واگذار کند و بدین شکل ایشان را به مرو فراخواند.
یک سال پس از هجرت امام رضا (ع)، این بانوی پرهیزگار به شوق دیدار برادر و گسترش پیام الهی به طرف خراسان حرکت کرد و در هر شهری مورد استقبال مردم قرار گرفت. در این سفر پیام مظلومیت و غربت برادر گرامی خویش را به مسلمانان رساند و مخالفت خود و اهل بیت (ع) را با حکومت بنیعباس بیان کرد.
این امر خشم حکومت را به شدت برانگیخت و هنگامی که کاروان حضرت معصومه (س) به شهر ساوه رسید، عده ای از مخالفان اهل بیت (ع) با حمایت ماموران حکومتی با کاروانیان به جنگ پرداختند و تمامی مردان کاروان را به شهادت رساندند. این بانوی گرانقدر پس از این حادثه بیمار شد و چون توان ادامه راه را به طرف خراسان نداشت، به قم رفت و ۱۷ روز در این شهر اقامت گزید.
سرانجام حضرت معصومه(س) در ۱۰ ربیع الثانی ۲۰۱ هجری قمری در ۲۸ سالگی پس از تحمل درد و رنج حاصل از بیماری دیده از جهان فروبست و به دیار حق شتافت.
جایگاه بیبدیل حضرت معصومه در جریانسازی فرهنگ ناب اسلامی
یکی از اساتید حوزه و دانشگاه درباره شخصت این بانوی بزرگوار، حضرت معصومه(س) را الگویی ناب برای جوانان و به ویژه دختران امروز جامعه برشمرد.
حجت الاسلام «یوسف احمدی» در گفت و گو با ایرنا، با تسلیت سالروز وفات حضرت معصومه(ص)، اظهار کرد: در تاریخ اسلام بانوان بزرگی جریانساز فرهنگ ناب اسلامی بودهاند و در این راستا حضرت معصومه(س) جایگاه بیبدیلی دارند.
وی از عفت و پاکی به عنوان یکی از مهمترین ویژگی های شخصیتی حضرت معصومه(س) یاد کرد و افزود: در روحیات و سبک زندگانی ایشان عبادت و راز و نیاز مستمر و فراوان را میبینیم که در این زمینه نیز امام کاظم(ع) تعبیر ابوها، فداها را برای ایشان به کار بردهاند.
او با بیان اینکه یکی از نکات برجسته در زندگی آن حضرت، دانشافزایی و علمافزایی است که از طریق پدر و برادر بزرگوارشان دریافت میکردند، تصریح کرد: در روایات آمده حضرت معصومه (س) آنقدر شوق به علوم الهی و قرآنی داشت که مرتب از سخنان پدرشان استفاده کرده و مطالب ایشان را ثبت میکردند.
وی ادامه داد: حضرت معصومه (س) همواره در تلاش بودهاند، نسبت به علوم مختلف آگاهی و تسلط داشته باشند و این میتواند الگویی از زندگی ایشان برای ما باشد.
حجت الاسلام احمدی ادامه داد: دائمالذکر بودن و اطاعت از امام زمان خویش از دیگر ویژگیهای حضرت معصومه (س) است که جوانان باید از آنها درس بگیرند.
مدیرکل سابق تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه سپس با اشاره به جایگاه معنوی حضرت معصومه (س) نزد ائمه اطهار(ع)، گفت: ما برای کمتر امامزادهای زیارت مخصوص از امام معصوم داریم که جایگاه و عظمت ایشان را معرفی میکند، اما در مورد حضرت معصومه (س) این زیارتنامه وجود دارد و جملاتی که از امام کاظم(ع)، امام رضا(ع) و امام جواد(ع) درباره ایشان وارد شده که شان و منزلت والای آن حضرت را بیان میکند.
احمدی گفت: بر اساس روایات هر کس حضرت معصومه (س) را زیارت کند بهشت بر او واجب میشود، به ویژه اینکه این زیارت منجر به شناخت از ایشان شود.
حضرت معصومه؛ گسترش دهنده جغرافیای نشر معارف اسلامی
مدیر حوزه علمیه حضرت ولیعصر(عج) شهرستان کنگاور هم در این راستا به ایرنا، گفت: بر اساس آنچه در تاریخ ذکرشده یک سال پس از آمدن امام رضا(ع) به ایران و تبعید اجباری ایشان از مدینه به خراسان رضوی، کاروانهایی از مدینه به نشانه حمایت از امام رضا(ع) و برای دیدار با این امام همام به سمت خراسان به راه افتادند.
حجتالاسلام «سعیدسنایی مهر» با بیان اینکه مسئولیت یکی از این کاروانها بر عهده حضرت معصومه(س) بود، اضافه کرد: این کاروان در منطقه مرکزی ایران مورد هجوم قرار گرفت و حضرت موفق نشدند که به خراسان و مرو بروند.
وی ادامه داد: حضرت معصومه(س) از کاروانیان درخواست میکنند وی را به قم ببرند و میفرمایند: از پدرم شنیدم قم آشیانه آل پیامبر(ص) است که آمدن حضرت به این شهر باعث شد اتفاقات مهمی بهویژه در عرصه نشر معارف و انتقال فرهنگ اهلبیت(س) از قم به سراسر جهان صورت بگیرد.
مدیر حوزه علمیه حضرت ولیعصر(عج) شهرستان کنگاور خاطرنشان کرد: بر اساس آنچه نقلشده ایشان ۱۷ روز در قم زنده بودند که پس رحلت، با توجه به شخصیت و جایگاهی که داشتند در باغ بلبلان مدفون شدند و قبر شریف ایشان، پایگاهی برای نشر معارف شد.
وی گفت: نخستین مدرسه حدیث در شهر قم شکل گرفت و بزرگان در سراسر کشور برای زیارت این بانوی بزرگوار به قم رفتند.
سناییمهر افزود: جغرافیای نشر معارف اسلامی با آمدن حضرت فاطمه معصومه(س) به قم گسترش پیدا کرد، مساله زیارت رونق خاصی گرفت و این شهر مدرسهای برای نشر معارف قرآن و اهلبیت(س) شد.
وی با بیان اینکه به یُمن حضور حضرت معصومه (س) در قم مدارس و مراکزی به نام این حضرت احداث شد، ادامه داد: در حقیقت شهر قم بعد از مدینه، کربلا، نجف و حرم امام رضا(ع) محوریت خاصی برای مسلمانان و علاقهمندان به اهلبیت(س) پیدا کرد.
۲۳ ربیعالاول سالروز ورود حضرت معصومه(س) به شهر قم تا سالروز رحلت کریمه اهلبیت(س) در ۱۰ ربیعالثانی، ایام معصومیه نامگذاری شده است.
معصومه جان! بغض دلتنگی در هوای بارانی این روزهای پاییزی شکسته شده است. یاد بانوی تنها کوچه های مدینه، صبر از کف احساسمان برده است و برای زیارت قبر پنهان مادر مظلومه ات، تاب نداریم. پس به سایه امن حرم تو می شتابیم تا در کنج خلوت حریمت آرام بگیریم.