بجنورد-ایرنا- ریس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: طرح آنالیز شیر از سطح گاوداری‌های صنعتی استان با مشارکت جهاد دانشگاهی از امروز(شنبه) با هدف تولید شیر با کیفیت و بهداشتی آغاز شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان شمالی، محمد محمدزاده در این خصوص اظهار کرد: بر اساس این طرح درصد میزان چربی، پروتئین، سلول های سوماتیک و سایر موارد بهداشتی رصد و آنالیز و به کارخانه حمل می شود.

وی با اشاره به اینکه طرح آنالیز شیر در راستای طرح اصلاح نژاد دام اجرا می شود افزود: در این طرح دام های مناسب برای اصلاح نژاد انتخاب و از آنها برای انجام این پروژه استفاده می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: افزایش تولید شیر هدف نهایی اجرای طرح است که از امروز در استان اجرا می شود.

وی گفت: خراسان شمالی به لحاظ اینکه نیمی از جمعیت آن روستایی است، اغلب به مشاغل دامپروری و کشاورزی اشغال دارند و پتانسیل مناسبی در بخش کشاورزی و دامپروری دارد.

محمدزاده خاطرنشان کرد: ۷۸ واحد گاوداری شیری با ظرفیت هشت هزار و ۳۷۱ راس در این استان در حال فعالیت است که متقاضی اجرای این طرح هستند.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی قطب دامداری و دامپروری کشور است و در این استان ۲ میلیون و ۳۶ هزار راس دام سبک شامل یک میلیون و ۷۲۳ هزار راس گوسفند، حدود ۳۱۳ هزار راس بز و ۸۱ هزار و ۸۸۰ راس گاو و گوساله، ۲ هزار ۳۵۰ نفر شتر و در مجموع ۸۴ هزار و ۲۳۰ راس دام سنگین و در مجموع حدود سه میلیون واحد دامی در استان نگهداری و پرورش داده می شود.

سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن شیر خام در این استان تولید می شود و بخش اندکی از این میزان در استان فرآوری و مابقی به واحدهای صنعتی تولید محصولات لبنی خراسان رضوی یا استان های شمالی کشور ارسال می‌شود.

۴۴ درصد از جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.