تهران بزرگ - ایرنا - رییس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه این شورا مسوولیت نرخ‌گذاری برای حمل و نقل عمومی را دارد، گفت: نرخ‌هایی که از سوی دیگر سازمان‌ها تعیین شده را می‌توان با تفاهم کم و زیاد کرد ولی این وظیفه بر عهده شورای شهر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی چمران روز یکشنبه در حاشیه یکصد و هشتاد و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اولین دستور کار جلسه امروز، بررسی لایحه ایجاد درگاه خدمات غیر حضوری شهرداری تهران است.

وی در خصوص اعتراض اعضای شورای اسلامی شهر تهران به بخشنامه معاونت شهرسازی شهرداری تهران (مربوط به ضوابط ساخت و ساز در باغات) افزود: برای این بخشنامه‌ جلسه هم‌اندیشی با معاون شهرسازی شهرداری داشتیم چون شورا ایراداتی به بخشنامه داشته و از شهردار تهران نیز توقف اجرای بخشنامه را خواستار شدم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه برای روشن شدن ابهامات این بخشنامه خواستار توقف آن شدیم، تاکید کرد: حدود ۷۳ پرونده باغات دارای ابهام بوده که روی برخی موارد آن باید شفاف سازی لازم از سوی معاونت شهرسازی صورت گیرد، آنها اعلام کردند نیاز به تایید شورا هم دارند، در پاسخ گفتیم که اگر اینطور باشد پس باید در صحن بررسی و اعلام نتیجه کنیم.

چمران یادآور شد: ساخت ساختمان هشت طبقه در این نوع املاک طبق قانون در دستور کار است ولی معاونت شهرسازی باید جزییات را دقیق روشن کند البته برای این باغات برخی از مالکان از دیوان کشور نامه گرفتند که بر اساس این نامه دیوان خواستار صدور پروانه و ساخت و ساز بر اساس قانون شده است.

وی با اشاره به اینکه برای توقف این بخشنامه برخی افراد داد و فریاد و جیغ‌هایی کشیدند ولی طبیعی است چون یک عده دلال از انجام نشدن این کار سود می‌برند، گفت: اگر در این زمینه نیاز به مصوبه شورا دارند باید اول در شورا مصوب و قانون شده و بعد اجرایی شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: درخواست توقف اجرای بخشنامه را از شهردار تهران داشتیم ولی اگر قبلا مجوزی برای ساخت و ساز ارائه شده باید مجوز آن را هم داشته باشند چون برخی موارد از دیوان رای دارند.

چمران با اشاره به اینکه در جلسه آتی شورای اسلامی شهر تهران از شهردار تهران درخواست حضور داریم تا در خصوص سفر به چین و دستاوردهای آن ارائه گزارش کامل به شورا داشته باشد، افزود: در کشور چین گویا اتوبوس‌های برقی با قیمت مناسب، ارزان‌تر و آماده‌تر از ساخت ملی داریم، بنابراین خرید از این کشور انجام می‌شود؛ البته به کمک دولت هم نیاز داریم چون با توجه به قیمت بالای ۱۲۰ میلیارد ریالی اتوبوس‌ها خرید به تنهایی توسط شهرداری انجام نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه مراحل ساخت واگن‌ها نیز شروع شده و تفاهم‌نامه‌ای برای رسیدن به یک هزار و ۵۰ دستگاه منعقد شده و در صورت تامین ۱۵ درصد سهم دولت طرف مقابل آمادگی دارد، اظهار کرد: اتصال درگاه الکترونیکی شورای شهر به درگاه دولت امروز در صحن علنی شورای اسلامی شهر مصوب می‌شود تا طبق قانون کار خود را انجام دهند.

چمران در خصوص سرویس مدارس نیز یادآور شد: خدمات سرویس مدارس در حال انجام است، اولیایی که با شرکت‌های معرفی شده از سوی تاکسیرانی قرارداد منعقد کردند، هیچ مشکلی ندارند؛ اگر کسی با تپ‌سی مشکل دارد، خودش باید آن را حل کند چون انجمن اولیا و مربیان یا مدارس باید با آنهایی که سازمان تاکسیرانی معرفی کرده قرارداد منعقد می‌کردند.

رکود پرونده‌های ارجاعی باغات در شهرداری و شورای تهران

رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، شهدای مدافع امنیت و شهدای مدافع حرم، سالروز فرارسیدن شهادت حسین فهمیده بسیج نوجوان ۱۳ ساله که بنا به فرمایش امام راحل خود یک رهبر بود را نیز گرامی داشت و گفت: در روزهای آغازین جنگ این بزرگمرد در مقابل تانک‌های دشمن ایستاد و از پیشروی آنان جلوگیری کرد.

چمران با اشاره به اینکه هشتم آبان در تقویم رسمی کشور به عنوان روز پدافند غیرعامل نامگذاری شده است، اضافه کرد: ایمنی‌سازی مراکز حیاتی حساس و مهم کشور یکی از اساسی‌ترین موضوعات است.

وی به درگیری‌های اخیر در غزه و اینکه این حملات، اهمیت موضوع پدافند غیرعامل و نگاه ویژه به آن را دوچندان می‌کند، افزود: امیدواریم در همه شهرها بتوانیم ایمن‌سازی را اجرا کنیم.

چمران همچنین کسب عنوان نایب قهرمانی جهان در مسابقات پاراآسیایی هوانگژو توسط ورزشکاران کشور را به عنوان موفقیت بزرگ را به همه فعالان ورزش قهرمانی کشور تبریک گفت.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه رزمایش اقتدار ارتش جمهوری اسلامی ایران روز جمعه گذشته برگزار شد، گفت: در این شرایط، رزمایش معنی‌داری است و نیروهای مسلح با تجهیزات مورد استفاده شده در این عملیات رزم نشان دادند که تا چه میزان آمادگی کامل در مقابل هرگونه تعرض دشمن را دارند.

وی حملات وحشیانه رژیم غاصب اسراییل در بمباران شهرهای فلسطین و کشتار فجیع مردم مظلوم و بی‌گناه مسلمان را نیز محکوم کرد و ادامه داد: رژیم صهیونیستی گسترده‌ترین حملات زمینی و هوایی را علیه مردم غزه آغاز کرده ولی با وجود قدرتمندی نیروهای حماس و جبهه مقاومت همانطور که رزمندگان فلسطینی وعده داده بودند، در همان آغاز ورود توانستند تانک‌های آنها را زمین‌گیر و اسراییل را در جنگ زمینی شکست دهند.