یزد- ایرنا - یکی از مشکلات مقابل روی دولت طرح‌های نیمه‌تمامی است که مانند استخوان لای زخم سال‌های متمادی اجرای آنها روی زمین مانده‌ و به مهمترین دغدغه‌ مسوولان در دولت سیزدهم تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، یکی از رویه های دولت سیزدهم تلاش برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام است؛ عملیاتی شدن این روند تکمیل این طرح‌ها موجب افزایش رشد اقتصادی و جلوگیری از هدررفت منابع و تحمیل بار مالی اضافی ناشی از افزایش قیمت‌ها بر روی دولت می‌شود.

برخی از طرح هایی که در مدت زمان تعیین شده، تکمیل و بهره برداری نشده اند، با فرسودگی سازه، مصالح و ماشین آلات مواجه و همچنین افزایش هزینه های تکمیل طرح نیز از دیگر تبعات منفی طولانی شدن آنها به شمار می رود.

در برخی مواقع نیز به دلیل اجرای طرح در مدت زمان طولانی با تغییر برخی آیین نامه ها و مقررات، برای تکمیل آنها مشکلاتی ایجاد شده و یا اجرا و اتمام برخی از آنها دیگر فاقد توجیه می شود .

در استان یزد طرح های نیمه تمام زیادی وجود دارد و سن برخی از این طرح ها بالای یک دهه است که به علت عدم تخصیص اعتبار لازم مورد بهره برداری قرار نگرفته و شاید برخی از آنها دیگر اکنون باید تغییر کاربردی یابند.

استاندار یزد در جلسات شورای برنامه ریزی بر تکمیل طرح های نیمه تمام استان تاکید ویژه ای دارد و در اختصاص بودجه این طرح ها را بر اساس اولویت در دستور کار قرار داده است .

در این گزارش برخی از طرح های نیمه تمام استان معرفی شده که امید است با تامین اعتبار شاهد بهره برداری از آنها در کوتاه ترین زمان ممکن باشیم.

استان یزد و میراث داری ۶۵۰ طرح نیمه تمام

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد در این زمینه به ایرنا گفت: طرح‌های نیمه تمام یزد در دو گروه استانی و ملی است و هر طرحی ملاحظات خودش دارد و می تواند مشتمل بر چند طرح یا زیرطرح باشد که بر این اساس از لحاظ تعداد همیشه مغایرت وجود دارد و همچنین برخی از طرح‌ها مستمر هستند که هر ساله برای ارائه خدمات باید تامین اعتبار شوند و پایانی بر آنها متصور نیست و تا زمانی که جامعه هدف نیاز داشته باشد این نوع طرح ها ادامه دارد.

"مجید دهقانی زاده" افزود: اینکه صدها یا هزاران طرح نیمه تمام وجود دارد، بخش عمده‌ی آنها در راستای خدمت به جامعه هدف است اما طرحی که از جنس ساخت و ساز پروژه در یک محدوده زمانی مشخص است، طولانی شدن و نیمه تمام ماندن آنها یک دغدغه جدی در نظام برنامه ریزی و بودجه برای مسوولان در سطوح مختلف است و باید به گونه‌ای مدیریت شوند که در یک بازه زمانی معقول شروع و خاتمه یابند.

وی ادامه داد: دسته سوم طرح‌های نیمه تمام، حفظ و نگهداری اموال و ساختمان های ادارای است که تعداد از این طرح ها با توجه تعدد ادارات و ساختمان های دولتی می تواند قابل توجه باشد و ناگریز هرساله باید تامین اعتبار شوند و امکان اینکه به حال خود رها شوند، وجود ندارد و اگر تامین اعتبار نشوند سرمایه های دولت و نظام اداری و اجرایی دچار چالش اساسی می شود ، البته تامین اعتبارات این طرح ها حداقلی است.

وی تصریح کرد: طرح های احداثی و توسعه ای، الزاما باید با مجوز کمیسیون ماده ۲۳ آغاز شوند یعنی هیچ طرحی را نمی توان آغاز کرد مگر این که کمیسیون ضرورت و چارچوپ فنی آن طرح و پروژه را تایید کند و باید تامین اعتبار لازم نیز برای آن طرح انجام شود.

دهقانی زاده یادآور شد: گاهی به دلایل مختلف شاهد شکل گیری طرح هایی هستیم که بدون رعایت ضوابط و بدون اطمینان از تامین مالی آغاز شده اند و در ادامه به لحاظ رعایت ضوابط فنی و امکان تامین اعتبار برای بهره برداری و تجهیزات آن با چالش هایی روبرو می شوند، این نوع طرح‌ها در مجموع در سبد طرح‌های نیمه تمام قرار می گیرند.

این مسوول گفت: اساسا خیلی از طرح ها بر اساس خواست دولت نیست بلکه ده‌ها پایه گذار غیردولتی در ایجاد برخی از طرح های نیمه تمام نقش داشته اند و درخواست های مردمی، ذینفعان و ذی نفوذان روی ایجاد این طرح ها در سنوات مختلف موثر بوده که باعث شده در سطح ملی و استان‌ها هزاران طرح نیمه تمام و گاهی از کارکرد خود خارج شده را شاهد باشیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد تصریح کرد: در استان ۶۵۰ طرح نیمه تمام احداثی و توسعه‌ای وجود دارد که شامل طرح‌ های ملی و استانی است و براساس برآورده های انجام شده ۶۷۰ هزار میلیارد ریال برای تکمیل و بهره برداری این طرح ها نیاز است که اقدامات متعددی در استان براساس اولویت بندی برای تکمیل و بهره برداری آنها در دست اقدام است.

دهقانی زاده خاطرنشان کرد: تنوع این طرح ها در حوزه های متعدد و در شهرستان‌های مختلف باعث شده امکان اولویت بندی دقیق و ایجاد تفاهم لازم بین مسوولان و تصمیم گیرندگان روی تکمیل آنها صورت نگیرد یا کمتر باشد.

وی افزود: به هر دلیلی امکان هم افزایی و تمرکز منابع روی اولویت طرح‌ها فراهم نمی شود و به همین علت اعتباری که وجود دارد، معمولا قادر نیست تعداد قابل توجهی از این طرح ها را به مرحله افتتاح برساند بلکه منابع اعتباری بین آنها خرد شده و بهره برداری از طرح ها نیز طولانی می شود.

این مسوول خاطرنشان کرد: در این زمینه تلاش زیادی صورت گرفته که تمرکز روی چند طرح انجام شود و در راستای سیاست کلان دولت، تلاش مدیران استان در راستای هم افزایی منابع و تمرکز بر طرح های اولویت دار است، اما کمبود منابع و عدم تفاهم باعث می شود بخش عمده طرح‌ها در موعد مقرر تکمیل و بهره برداری نشود .

وی اضافه کرد: گاهی برخی از طرحی بخاطر نیازمندی حداقلی به منابع به بهره برداری نمی رسد و در سنوات بعد برای تکمیل آن به رقم قابل توجهی اعتبار نیاز پیدا می شود که ممکن تامین آن شدنی نباشد و از طرفی طولانی شدن بهره برداری از طرح ها خسارت هایی ایجاد می کندکه آن هم مستلزم تامین اعتبارات جدید است .

طرح ۲ خطه مسیر ریلی بافق - ارژنگ

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد در خصوص برخی طرح های شاخص نیمه تمام استان گفت: طرح ۲ خطه سازی مسیر ریلی بافق - ارژنگ از جمله این طرح ها است که حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تکمیل آن از مصوبات سفر رییس جمهور به استان است، بهره برداری از این خط، تاثیر اساسی روی حمل و بار مسافر کشور دارد و می تواند اتفاق های بزرگی را در اقتصاد ملی و استان رقم بزند.

دهقانی زاده اظهار کرد: با بهره برداری از این طرح سرعت حرکت قطارهای مسافربری تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت افزایش می یابد و ضمن به حداقل رساندن توقف قطارهای باری، سرعت سیر این قطارها را تا ۱۲۰ کیلومتر افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح میزان حمل مسافر را تا ۳.۵ برابر افزایش می دهد، ادامه داد: تکمیل این طرح نیمه تمام هزاران میلیارد تومان در اقتصاد ملی ارزش افزوده جدید خواهد داشت و این یکی از طرح های کلیدی استان به شمار می رود.

دهقانی زاده با بیان اینکه طول این خط ۱۸۹ کیلومتر است، گفت: برای تکمیل این طرح یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در صورت تامین اعتبار لازم در سال ۱۴۰۴ به بهره برداری می رسد.

خط ریلی یزد - اقلید، حلقه مفقوده ترانزیت ملی

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد یکی دیگر از طرح های نیمه تمام در استان را خط ریلی یزد - اقلید بیان کرد و گفت: این طرح حدود ۸۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در صورت تامین اعتبار سال آینده افتتاح می شود.

دهقانی زاده اعتبار مورد نیاز برای کل این طرح را ۱۶۰۰ میلیارد تومان بیان کرد و گفت: برای بهره برداری از فاز یک این طرح ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با بیان اینکه به ارزش امروز ۱۰ هزار میلیارد تومان برای این طرح سرمایه‌گذاری صورت گرفته است، ادامه داد: از طریق این طرح برقراری ارتباط میانبر ریلی استان‌های فارس و بوشهر با استان‌های یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کرمان، هرمزگا و سیستان و بلوچستان با کاهش ۳۱۰ کیلومتر فراهم می شود و این حلقه مفقوده محور ترانزیت ریلی شمال شرق به جنوب غرب و جنوب شرق به جنوب غرب کشور می‌باشد.

۲ بانده محور یزد - طبس

جاده یزد به طبس از مهمترین مسیرهای حمل و نقل مسافر و بار کشور است که به دلیل تردد زیاد وسایل نقلیه به خصوص خودروهای سنگین حمل بار معادن و صنایع اهمیت دارد؛ حوادث رانندگی این جاده هر ساله باعث مرگ تعداد قابل توجهی از شهروندان می‌شود، طرح ۲ بانده کردن آن که از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب است، با گذشت سال‌ها هنوز تکمیل نشده است.

محور یزد - طبس اصلی ترین راه مواصلاتی استان‌های یزد، فارس، کهگیلویه و بویر احمد و بوشهر به استان‌های خراسان رضوی و جنوبی است و در مسیر آن شهرها و آبادی‌های مهم و قابل توجهی در منطقهٔ کویر مرکزی ایران وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها خرانق، رباط پشت بادام، طبس و دیهوک است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد در خصوص طرح ۲ بانده محور یزد - طبس نیز گفت: بهره برداری از این طرح نقش بسزایی در رونق اقتصادی در بخش حمل بار و مسافرهای استان‌های جنوب و جنوب غرب کشور و حتی جنوب شرق کشور دارد.

دهقانی زاده ادامه داد: با توجه به اینکه این مسیر، راه طریق الرضا است با ۲ بانده شدن آن آسایس و آرامش برای زوار امام رضا (ع) برای تردد در این مسیر فراهم می شود.

وی اضافه کرد: برای بهره برداری کامل از این طرح ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است اما بخشی از این طرح از مصوبات سفر رهبر انقلاب به استان حدود ۱۲۰ کیلومتر است که ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۷۰۰ میلیارد تومان تکمیل این بخش نیاز دارد.

دهقانی زاده با بیان اینکه تاکنون ۱۲۰ میلیارد تومان برای این مسیر هزینه شده است، خاطرنشان کرد: عمده باری که روی این جاده جابجا می شود مربوط به تردد کامیون‌های حمل مواد معدنی است و معادن طبق قانون باید در زمینه اجرای طرح مشارکت کنند.

اجرای طرح رینگ آب شهری یزد

وی یکی دیگر از طرح‌های مهم استان را رینگ آب شهری یزد بیان کرد و گفت: عملیات اجرایی این طرح در سال ۱۴۰۰ آغاز شده و اکنون ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل آن ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در صورت تامین اعتبار ظرف ۲ سال آینده به بهره برداری می رسد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد با بیان اینکه طول این خط ۱۶۶ کیلومتر است و تاکنون برای آن ۹۰۰ میلیارد تومان هزینه شده، افزود: با اجرای این طرح، ۱۶۵ هزار متر مکعب به ظرفیت مخازن استان اضافه و تاب‌آوری تامین آب در استان از ۱۷ به ۲۵ ساعت افزایش می‌یابد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد اضافه کرد: طرح رینگ آب شهر یزد برای تامین عادلانه و رفع افت فشار آب در برخی مناطق و ارتقای کیفیت آن در همه مناطق در حال اجراست.

تالار مرکزی یزد

وی یکی دیگر از طرح های نیمه تمام استان در حوزه فرهنگی را تالار مرکزی یزد بیان کرد و گفت: اکنون این طرح ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که برای تکمیل آن به ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد با بیان اینکه تاکنون برای این طرح ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است، افزود: زیربنای این تالار ۱۴ هزار و ۵۰۰ متر مربع شامل سالن موسیقی ۴۵۰ نفری و سالن تئاتر به ظرفیت ۶۵۰ نفر و سایر فضای جانبی مانند گالری، سن متحرک، غرفه‌های پلاتوهای تمرین، فضای نمایشگاهی و کلاس‌های آموزشی است .

وی اضافه کرد: این طرح از بزرگترین طرح های فرهنگی و عمرانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به شمار می رود و تکمیل آن فضای مناسبی را برای برگزاری رویدادهای مختلف فرهنگی در استان فراهم می کند.

تعداد طرح‌های ناتمام استان یزد بسیار بیشتر از مواردی است که بیان شد، طرح‌هایی که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته از جمله مواردی است که تکمیل آنها اهمیت بسیار زیادی از نظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای استان دارد و در دولت سیزدهم اهتمام ویژه‌ای برای به انجام رسیدن این طرح ها به کار گرفته شده است.