ساری - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گرامیداشت "روز ملی مازندران" را سرآغاز همراهی جمعی برای احیای سنت‌های کهن در همه بخش‌ها توصیف کرد و گفت: این روز فرخنده همراهی و همسویی تشکل‌های فرهنگی، دینی، هنری، زیست محیطی و آداب و رسوم بومی را فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، "روز ۱۴ آبان به عنوان روز ملی مازندران که با پیگیری‌های فرهنگ‌دوستان استان سال گذشته در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران ثبت شد"، موضوعی که احسان آهنگر از آن به عنوان فرصتی ارزشمند برای حفظ ارزش‌ها و شناساندن زبان، لباس، آداب و رسوم دیار علویان به هموطنان با گفتمان‌سازی و برگزاری آیین‌های متنوع دانست.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور، مصوبه تعیین مناسبت‌های جدید برای درج در ضمیمه تقویم رسمی کشور که بنا به پیشنهاد وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه ۸۶۴ مورخ ۳۱ خردادماه سال ۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد را برای اجرا ابلاغ کرد و در این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۱۴ آبان‌ماه در تقویم رسمی به عنوان "روزمازندران" نام‌گذاری شد.

مازندران یا همان تبرستان از دیرباز بنام دیار علویان نامیده شده چرا که این منطقه عشق و علاقه خود را به خاندان عصمت و طهارت (ع) ثابت کرده و بیش از یک هزار و ۱۷۰ سال محبت به این خاندان در وجود مردمان غیورش نقش بسته است.

۱۴ آبان روز مازندران یادآور حضور علویون در این دیار سبز است و مردمان این منطقه در سال ۲۵۰هجری قمری اولین حکومت شیعی جهان را تشکیل دادند. این قوم در روز خجسته عید سعید فطر ۲۵۰ هجری قمری در مسجد جامع کجور نماز عید را به امامت حسن بن زید علوی برگزار کردند و با برپایی این نماز سنگ بنای نخستین حکومت شیعی در جهان را بنیان نهادند.

بااین وجود نامگذاری نام مازندران و ثبت آن در تقویم جمهوری‌اسلامی ایران فرصت مغتنمی برای گفتمان‌سازی و معرفی توانمندی‌ها و آیین‌های بومی و محلی این دیار است که در هیاهوی زندگی ماشینی به تدریج در جامعه رنگ باخته و اصالت مردم این دیار را به انزوا برد.

مازندران استانی پر از تاریخ افتخارآمیز در کنار طبیعتی بکر و زیبا و مردمانی سخت کوش و با اصالت است که هنگامی که نام مازندران می‌آید زبان‌ها به شماره افتاده و قلم‌ها سست می شود چراکه دریای پرسخاوتش، دماوند رشیدش، جنگل‌های سبز و سربه فلک کشیده‌اش، دشت‌های وسیع و خوش منظرش، آب و هوای با صفایش، چشمه‌های زلال البرزش، امیر پازواری‌اش، نغمه‌های زهره برای طالبش، ۱۰ هزار شهید خونین‌اش و داغ جوانانش در کربلای پنج و شلمچه در هشت سال دفاع مقدس و خان‌طومان و شهدای مدافع حرمش همگی جلوهای رنگارنگی به این دیار داده که می طلبد در این روز به آن پرداخته شود.

حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مازندران

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران با اظهار این که همزمان با ۱۴ آبان برنامه های هفتگی در استان برگزار می شود، گفت: محور برنامه‌های گرامیداشت روز ملی مازندران امسال با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۹ آبان ماه در ساری برگزار خواهد شد.

آهنگر، روز مازندران را تجلی و افتخار مردم در بیعت با اهل بیت (ع) دانست و ادامه داد: تمامی برنامه‌ریزی ها در هفته گرامیداشت روز ملی مازندران، استفاده از همه ظرفیت ها در جهت ترویج فرهنگ شیعی، ولایت مداری، گفتمان سازی ارزش های انقلاب اسلامی، فرهنگ بومی مذهبی و مهمتر احراز هویت فرهنگی و اجتماعی دینی بین جوانان است.

وی، شعار امسال گرامیداشت روز ملی مازندران را «مازندران دیار نام آوران پاک آیین» عنوان کرد و گفت: با توجه به منش پهلوانی و نخبگانی در بین مردم استان این شعار محوری انتخاب شده است.

این مقام مسوول، به فعالیت کمیته های مختلف هفته گرامیداشت روز ملی مازندران اشاره کرد و بیان داشت: کمیته تولید محتوا، مالی پشتیبانی، رسانه و اطلاع رسانی، تبلیغات اسلامی، رویداد و کودکان و نوجوانان، دانشجویان و کمیته امور اوقاف و اماکن متبرکه شکل گرفته است.

آهنگر، مردمی سازی برنامه‌های روز ملی مازندران را محور همه برنامه ها دانست و توضیح داد: باید بستر را برای مشارکت مردم فراهم شود.

وی حفظ و تقویت هویت تاریخی و دینی دیار علویان را محور برنامه های روز ملی مازندران دانست و افزود: ویژه برنامه های مختلف از جمله نمایشگاه و پیک امید در مناطق محروم، روستای صالحان بخش کجور نوشهر میزبان آغاز برنامه روز ملی مازندران است.

این مقام مسوول، برگزاری جشنواره رسانه خزر، آوا و نوا در آمل، جشنواره کی پلا در ساری، تکریم از استاد اسحاقی، همایش علمی تاریخ مازندران در دانشگاه مازندران، جشنواره بازی بومی میرکا، جشنواره شعر طبری، تیسا پلا، نمایشگاه خوشنویسی، محفل شعر در محمود آباد، نشست علنی و تخصصی زبان طبری، همایش مولفان و پژوهشی مازندران، جشنواره آداب و رسوم طبرستان، بازی بوردکا و جشنواره ونوشه را از مهمترین برنامه‌های روز ملی مازندران برشمرد.

وی برگزاری بزرگداشت روز نیمایوشیج در بیست و یکم آبان ماه را از دیگر برنامه‌های روز ملی مازندران عنوان کرد.

در پایان این نشست از پوستر گرامیداشت روز ملی مازندران رونمایی شد.