اصفهان - ایرنا - رییس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: سهم‌ مادی‌های شریانی این شهر از زاینده‌رود در گفت‌وگوی حضوری با مسوولان ذیربط ۱٠ میلیون مترمکعب تعیین شده است که باید در زمان بازگشایی این رودخانه تخصیص یابد.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی شورای اسلامی شهر اصفهان روز چهارشنبه به نقل از مجید نادرالاصلی افزود: حقوق «باغشهر» اصفهان و حقابه‌ این شهر از بدیهیات در هنگام جاری‌سازی زاینده‌رود است که باید در هنگام رهاسازی رودخانه، میزان سهم‌ آب مادی‌های شریانی شهر در تمام اقصی نقاط مشخص شود.

وی که در باره جاری شدن زاینده‌رود در دهه سوم آبان جاری سخن می‌گفت، اضافه کرد: شورای اسلامی شهر اصفهان و مدیریت شهری در طول دوره دو ساله اخیر خود در یک مُطالبه‌گری هوشمندانه با همه ارکان تصمیم‌گیر حوزه منابع و مصارف آب، ارتباط مستمر داشته و همواره پیگیر حقوق اصفهان، محیط زیست، آشامیدنی و نیازهای کشاورزان منطقه بوده است.

رییس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: ما مُصرانه از مدیریت منابع آب استان خواستار اولویت بخشیدن به نیاز آبی محیط زیست و سیراب شدن سُفره‌های زیرزمینی منطقه برای جلوگیری از توسعه فرونشست‌ معنادار زمین در اصفهان هستیم.

به گزارش ایرنا، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، اواخر مهر سالجاری از بازگشایی زاینده‌رود از بیستم آبان سالجاری به منظور انجام کشت پائیزه کشاورزان استان خبر داده بود.

به گفته مهرداد مرادمند، در این نوبت سد زاینده‌رود برای کشت پاییزه کشاورزان بازگشایی و پیش بینی می‌شود آب پس از سه روز به مزارع کشاورزان برسد، در باره حجم آب و تعداد روزهای جریان آب هنوز مذاکرات در جریان است و پس از نهایی شدن اطلاع‌رسانی لازم صورت می‌پذیرد.

به گفته کارشناسان، در باغشهر اصفهان یک هزار کیلومتر مادی وجود داشته است که امروزه از مجموع ۲۷۰ کیلومتر موجود، ۲۳۰ کیلومتر آن قابلیت استفاده دارد.

بر اساس تومار شیخ بهایی، مادی‌ها وظیفه انتقال آب به دشت اصفهان را بر عهده داشته و آب زاینده‌رود هم به ۳۳۰ سهم تقسیم‌بندی می‌شده است.

رودخانه زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر در دهه‌های اخیر به‌دلیل برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای، تبدیل و در پایین‌ دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.