شیراز-ایرنا- شتاب‌بخشی به طرح نهضت مسکن و توسعه مناطق محروم فارس در دستورکار مسوولان استان فارس قرار دارد و به گفته مدیرکل بنیاد مسکن بهره‌گیری از ابزارهای قانونی یکی از مهمترین چشم‌اندازها و سیاست‌های مسئولان استان برای تحقق این هدف مهم است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پیشبرد اقدامات در حوزه نهضت ملی مسکن و محرومیت‌زدایی در مناطق مختلف استان فارس یکی از رویکردهای مهم دولت است؛ رویکردی که با حضور مسوولان این استان در مناطق صعب العبور و حاشیه شهرها و مناطق محروم تبدیل به گفتمانی ماندگار شده است.

تکاپوی محرومیت‌زدایی در فارس

نگاه به پروژه‌های در دست اجرا دولت در استان فارس نیز حکایت از آن دارد که دولت گام‌های عملی و تلاش جهادی برای محرومیت زدایی از استان، داشته‌است.

طبق آخرین سرشماری جمعیت روستایی فارس، حدود یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر یعنی معادل ۳۰ درصد جمعیت استان و تعداد روستاهای دارای سکنه این استان نیز افزون بر چهار هزار روستا است.

با توجه به گستردگی مناطق روستایی فارس، استاندار فارس محرومیت‌زدایی را از مهمترین برنامه‌ها در این استان پهناور می‌داند و معتقد است که اگر بتوانیم به علت بپردازیم و اشتغال روستاها را حفظ کنیم، هیچ روستایی حاضر به مهاجرت و سکونت در حاشیه شهرها با این حجم از مشکلات موجود در این مناطق نخواهد شد؛ سعی ما نیز بر این بوده که به روستاها توجه بیشتری شود و بخش قابل توجهی از اعتبارات را صرف کمک به روستاها کنیم.

یکی از نهادهایی که نقش بسزایی در پیشبرد اهداف در حوزه محرومیت‌زدایی دارد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس است که تاکنون اقدامات قابل توجهی را برای تحقق این امر مهم در مناطق مختلف استان انجام داده است.

افتتاح طرح‌های نهضت ملی مسکن در سفر رییس‌جمهور

این در حالیست که در سفر رییس‌جمهور و هیأت دولت به استان فارس که در مهرماه سال جاری انجام شد با حضور آیت الله رئیسی، ۱۰ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در استان فارس افتتاح شد.

این تعداد واحد مسکونی شامل ۴۶۴ واحد نهضت ملی مسکن شهر، یک هزار و ۸۵۴ واحد خود مالکی، ۶۶۵ واحد بافت فرسوده بازآفرینی شهری و هفت هزار و ۲۱۷ واحد خانه های روستایی است.

همچنین همزمان عملیات اجرایی ۵۵ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن فارس و عملیات آماده سازی ۲۸ سایت نهضت ملی مسکن در سطح یک هزار و ۲۷۸ هکتار آغاز شد و ۳۰ هزار قطعه زمین نیز به متقاضیان مسکن در استان واگذار شد.

اخیراً نیز برخی طرح‌های عمرانی و پروژه‌های بهسازی روستاها مورد بازدید مسئولان مربوطه در این نهاد قرار گرفته و وضعیت پیشرفت فیزیکی طرح نهضت ملی مسکن در برخی شهرستان‌های فارس بررسی و آخرین تصمیمات و سیاست‌ها در این حوزه اتخاذ شده است.

طرح نهضت ملی مسکن دهکویه لارستان یک گام به پیش

دهستان دهکویه که با ۸۷۵ کیلومتر مربع مساحت در جنوب ایران و در فاصله ۲۷ کیلومتری شمال شرقی شهرستان لار، ۱۲۵ کیلومتری جنوب شرقی جهرم و ۳۲۰ کیلومتری شیراز قرار دارد یکی از مناطقی است که مورد توجه مسئولان فارس برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن قرار گرفته است و در حال حاضر بیش از ۲۰۰ نفر در این منطقه متقاضی نهضت ملی مسکن هستند.

اخیراً هم مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لارستان در معیت شهردار و اعضاء شورای اسلامی شهر دهکویه از اراضی طرح نهضت ملی مسکن شهر دهکویه لارستان بازدید کردند.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لارستان در حاشیه این بازدید گفت: باتوجه به شرایط زمین و هزینه‌های آماده‌سازی مقرر شد مراتب طی بازدیدی توسط کمیته فنی شهرستان انجام و بررسی شود.

محمد هادی میزان با اشاره به مزایای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در مناطق شهری افزود: دولت با تأمین زمین و تسهیل‌گری در اعطای وام‌های بانکی، زمینه را برای کاهش قیمت تمام شده واحدهای نهضت ملی مسکن فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ نفر در دهکویه لارستان متقاضی نهضت ملی مسکن هستند افزود: شهرستان لارستان در شهرهای خور، بیرم، بنارویه و عماد شهر، لطیفی و لار هم ظرفیت ایجاد نهضت ملی مسکن را دارد.

روستای حسن آباد مارمه لارستان در مسیر توسعه و پیشرفت

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لارستان همچنین از اجرای ۹هزار مترمربع طرح توسعه و بهسازی خیابان‌ها و معابر روستای حسن آباد مارمه دراین شهرستان خبر داد و گفت: قیرپاشی و آسفالت این میزان از مساحت معابر روستای یاد شده بخشی از عملکردهای بنیاد مسکن است.

وی یادآور شد: این پروژه با اعتباری بالغ بر ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل منابع استانی و قیر مشارکتی با دهیاری‌ها انجام شده است.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لارستان افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بعنوان یکی از نهادهای برخاسته از نظام جمهوری اسلامی، در طول فعالیت خود اقدامات مؤثر و ارزشمندی را در روستاها و برای ساکنین محروم آنها انجام داده و در حال حاضر شاهد به ثمر رسیدن این فعالیت‌ها و تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی در محرومیت‌زدایی از روستاها هستیم.

میزان ادامه داد: فعالیت‌های عمران روستایی یکی از مهمترین و اصلی‌ترین اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در امر عمران و آبادی روستاهای کشور بشمار می رود که با هدف ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها و تأمین عادلانه امکانات و هدایت فیزیکی جهت ارتقای شرایط زیست‌محیطی و بهبود چشم‌انداز آتی نقاط روستایی به انجام می‌رسند.

وی ، اهم فعالیت‌های یکساله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لارستان را تشریح کرد و گفت: کسب مقام نخست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لارستان در استان فارس در سال ۱۴۰۰ ، هزینه کرد بیش از ۱۲۵ میلیارد تومان تسهیلات طرح ویژه بهسازی و مسکن شهری،حوادث، بهسازی روستاها، مسکن محرومین و تعمیری، معیشتی و بلاعوض به تعداد یک هزار و ۳۵فقره بصورت ضمانت زنجیره‌ای از جمله دستاوردهای قابل توجه در لارستان در سالی‌است که گذشت.

گام‌های استوار برای تأمین مسکن محرومان در شهرستان فراشبند

شهرستان فراشبند هم که در ۱۸۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان شیراز واقع شده‌ از دیگر شهرستان‌های استان فارس است که طرح نهضت ملی مسکن در آن با جدیت در حال اجراست.

آخرین اقدام انجام شده برای تأمین مسکن در این شهرستان تشکیل کمیته مسکن محرومین حساب۱۰۰حضرت امام با حضور مدیر حساب ۱۰۰ امام راحل بنیاد مسکن فارس بود.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان فراشبند در این نشست در خصوص اولویت‌های بنیاد مسکن برای تأمین مسکن نیازمندان گفت: تأمین مسکن نیازمندان از جمله اولویت‌های اصلی بنیاد مسکن است، نیازمندان و محرومان جامعه ولی نعمت ما هستند و بخشی از شریف‌ترین اقشار جامعه بشمار می آیند و حساب ۱۰۰ امام راحل بنیان خیر برای خانه‌دار شدن این اقشار است.

اصغر غلامی با بیان اینکه برکات و دستاوردهای حساب ۱۰۰ امام راحل همچنان تأثیرگذار و جاری است اضافه کرد: ده‌ها هزار نفر در طول سالیان گذشته از برکات این حساب برخوردار شده‌اند؛ برکات و دستاوردهای حساب ۱۰۰ امام راحل همچنان تأثیرگذار و در جامعه جاری است.

وی با تقدیر از بیناد مسکن استان فارس و مسئولان حساب ۱۰۰ گفت: دورنمای تأمین مسکن نیازمندان و مددجویان حکایت از آن دارد که حساب ۱۰۰ امام راحل همچنان پُرتوان و پُرشتاب و تأثیرگذار برای تأمین مسکن این اقشار است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان فراشبند با بیان تاریخچه فعالیت حساب ۱۰۰ افزود: این حساب پس از پیروزی انقلاب اسلامی در همه ابعاد زندگی مردم نظر داشته است و با توجه به این‌که بزرگ‌ترین مشکل مردم مسکن و تأمین آن بود، امام خمینی (ره) دستور تأسیس بنیاد مسکن به‌عنوان یکی از اولین نهادهای سازندگی در کشور را دادند و با دستور ایشان حساب ۱۰۰ امام افتتاح شد و در تاریخ ۲۱ فروردین سال ۱۳۵۸ بنیاد مسکن انقلاب آغاز به کار کرد.

مهدی رنجبر مدیر حساب ۱۰۰ امام راحل هم گزارشی از پیشرفت طرح گ‌های خیرساز ارائه داد و خواستار فعالیت بیشتر حساب ۱۰۰ در شهرستان فراشبند شد.

تداوم شتاب‌بخشی به توسعه روستاهای فارس با بهره‌گیری از ابزارهای قانونی

بدین ترتیب شتاب‌بخشی به توسعه روستاهای فارس در دستورکار متولیان امر قرار دارد بهره‌گیری از ابزارهای قانونی یکی از مهمترین سیاست مسئولان برای تحقق این هدف مهم است؛ سیاستی که از سوی مدیرکل بنیاد مسکن فارس در دیدار با نماینده شهرستان‌های خرامه، کوار و سروستان در مجلس عنوان شد.

مدیر کل بنیاد مسکن فارس در نشستی با عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده مردم شهرستان های کوار، سروستان و خرامه در مجلس شورای اسلامی موضوعات مربوط به عمران روستایی و شتاب در محرومیت‌زدایی این شهرستان‌ها را مورد تأکید قرار داد و گفت: شتاب‌بخشی به توسعه روستاهای فارس با بهره گیری از ابزارهای قانونی تداوم دارد.

سید علیرضا حمیدی پرداختن به توسعه روستاها را با هدف کاهش مهاجرت‌های روستاییان دانست و افزود: باید تلاش شود از همه ظرفیت‌های قانونی در این عرصه بهره‌گیری شود، این در حالیست که نمایندگان مجلس نقش بسزایی در ظرفیت‌سازی و پیگیری منابع درآمدی برای شتاب بخشی به توسعه روستاها دارند.

اقدامات انجام شده برای محرومیت‌زدایی در استان فارس

مدیرکل بنیاد مسکن فارس با بیان اینکه از ابتدای تأسیس این بنیاد تاکنون طرح هادی برای ۱۰۰درصد روستاهای بالای ۲۰خانوار طرح تهیه شده است، افزود: از حدود یک هزار و ۶۹۷ روستای بالای ۲۰خانوار که افق طرح هادی آنها به اتمام رسیده تاکنون ۷۵۲روستا معادل ۴۴درصد بازنگری شده و شهرستان‌های کوار، سروستان و خرامه نیز از این خدمات بهره‌مند شدند.

حمیدی اضافه کرد: از ابتدای تأسیس این بنیاد تاکنون در یک هزار و ۲۸۴روستای بالای ۲۰خانوار طرح هادی اجرا شده که ۵۴.۹۲درصد روستاهای بالای ۲۰خانوار استان از اجرای طرح هادی بهره‌مند شده‌ و طرح‌های قابل‌توجهی از این تعداد در شهرستان‌های کوار، سروستان و خرامه اجرایی شده است.

وی اعتبار مصوب جهت تهیه، بازنگری و اجرای طرح‌های هادی روستایی را هفت هزار و ۲۶۴میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: در طول ۲سال گذشته حدود سه هزار و ۸۹۷میلیارد ریال به اجرای طرح هادی اختصاص داده شد.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس در خصوص اعتبارات اختصاص داده شده به آسفالت معابر روستایی از محل قیر رایگان گفت: آسفالت معابر در ۶۲۸ روستای استان به مساحت ۲میلیون و ۶۰۰هزار مترمربع با اعتباری سه هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال انجام شده است.

حمیدی در رابطه با صدور سندهای روستایی در ۲سال اخیر گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون ۱۳هزار و ۵۲۱جلد سند روستایی و هشت هزار و ۴۳۱جلد سند شهری زیر ۲۵هزار نفر صادر شده است و شهرستان‌های کوار، سروستان و خرامه نیز از این خدمات برخوردار شدند.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس با بیان اینکه از زمان راه‌اندازی این بنیاد تاکنون هم حدود ۲۹۷هزار و ۷۹۶جلد سند روستایی صادر شده و ۷۳.۳درصد خانوار روستایی بهره‌مند شده‌اند، افزود: در طول این مدت ۴۳هزار و ۵۶۸جلد سند شهری صادر شده و ۲۴.۳درصد خانوار شهری موفق به استفاده از این اسناد شدند.

نماینده شهرستان‌های کوار، سروستان و خرامه نیز در این نشست با تقدیر از خدمات بنیاد مسکن بر لزوم شتاب بخشی به اجرای این طرح ها تأکید کرد.

لزوم تداوم محرومیت‌زدایی در فارس

بدون شک نگاه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس به روستاها بر اساس رویکرد محرومیت‌زدایی تعریف شده است.

با این حال هنوز هم روستاها و مناطق بسیاری در جای جای استان هستند که نیاز مبرمی به پیشرفت در عرصه‌های مختلف و فعال‌سازی امکانات بیشتر دارند و تحقق این مهم، تداوم و استمرار اقداماتی جهادگونه در حوزه محرومیت‌زدایی و توسعه روستایی را می‌طلبد