تهران- ایرنا- وزیر ارشد ایالتی تریپورا از امضای تفاهم‌نامه همکاری میان موسسه فناوری این ایالت با دانشگاه‌های تایوان، خبر داد و این در حالی است که چین به‌طور معمول هرگونه همکاری با تایوان را که استنادی بر استقلال این منطقه باشد، محکوم می‌کند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از هندوستان تایمز، در بیانیه‌ای که روز شنبه از سوی دفتر وزیر ارشد ایالت تیریپورا منتشر شد، آمده است به زودی یادداشت تفاهمی میان موسسه فناوری تیریپورا و دانشگاه های تایوان امضا خواهد شد.

یکی از مقامات دولت هند گفت: موسسه فناوری تریپورا (TIT)، یک کالج مهندسی دولتی در منطقه تریپورای غربی، با دانشگاه پراویدنس تایوان برای ارائه آموزش با کیفیت با جدیدترین اطلاعات در حوزه فناوری همکاری می‌کند.

به گفته این مقام آگاه، مانیک سها، وزیر ارشد ایالت که امر آموزش را در اختیار دارد، قبلاً پیشنهادات در این زمینه را تایید کرده است.

در بیانیه ای که روز شنبه توسط دفتر وزیر ارشد منتشر شد، آنها به زودی یادداشت تفاهم را امضا خواهند کرد.

در این بیانیه آمده است: ایالت تریپورا با دانشگاه‌های خارجی همکاری می‌کند تا زمینه را برای دریافت آموزش مدرن توسط دانشجویان خود فراهم کند. پس از امضای تفاهم نامه، دانشجویان و اعضای هیات علمی موسسه فناوری تیریپورا اجازه خواهند داشت در دانشگاه تایوان دوره هایی را بگذرانند و همکاری هایی در زمینه تحقیق، کنفرانس، تدریس و انتشار آثار بدون هزینه را دنبال کنند.

در این بیانیه آمده است که به عنوان بخشی از این همکاری، چند دوره کوتاه مدت در این موسسات به صورت دو جانبه آغاز می شود.

تریپورا، در چند سال گذشته، ابتکاراتی را برای معرفی آموزش در زمینه هوش مصنوعی (AI) انجام داده است و آموزش های مختلف فناوری نیز در کالج ها و دانشگاه های گوناگون در سراسر انجام شده است.

به گزارش ایرنا، این همکاری از نظر سیاسی می تواند برای هند یک ماجراجویی محسوب شود زیرا چین از هیچ اقدامی که به معنی مستقل تلقی شدن تایوان است، حمایت نمی‌کند. مناقشه تایوان که این روزها به اوج خود رسیده است، یکی از مهم ترین دغدغه های چینی هاست که آن را به صورت نگرانی برای تمامیت ارضی خود مطرح می کنند. این در حالیست که تکنولوژی‌های انحصاری تایوان نیز برای چین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.