زنجان - ایرنا - مدیرکل کتابخانه های عمومی استان زنجان گفت: راه اندازی کتابخانه تخصصی کودکان را در زنجان در دستور کار داریم تا زمینه تقویت خلاقیت و مهارت این قشر را فراهم کنیم.

به گزارش ایرنا، ‌کتابخانه های عمومی نهادهایی همگانی هستند که منابع دانش را به رایگان در اختیار همگان قرار می دهند و بخش های کودک و نوجوان این کتابخانه ها گروههای سنی مربوط را زیر پوشش خدمات خود دارند.

وجود کتابخانه ها در مدارس، جامعه را بی نیاز از کتابخانه های عمومی نمی کند.

علت آن این است که در کتابخانه مدرسه، در عین توجه به علایق کودکان، خواندن برنامه ریزی شده و هدفمند یا خواندن موظف از اولویت بیشتری برخوردار است اما در کتابخانه عمومی خواندن آزاد از طریق دنبال کردن علایق شخصی و بدون برنامه ریزی پیگیری می شود..

مسئولان کتابخانه های عمومی برای پربارتر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان برنامه ریزی می کنند و کتابخانه ها را به کانون فرهنگی برای بروز خلاقیت های ادبی، هنری، علمی و فنی کودکان تبدیل می نمایند.

برنامه ریزی درست و مناسب، سطح بهره وری کتابخانه های عمومی را بالا می برد.

خدمات کتابخانه های عمومی برای کودکان و نوجوانان به گونه ای است که در برخی، به صورت تخصصی و وظیفه اصلی قلمداد شده و در پاره ای دیگر به عنوان یک بخش جانبی از فعالیت های کتابخانه مطرح می شود.

امسال نخستین کتابخانه تخصصی ویژه کودکان در زنجان در حال احداث و راه اندازی است و به زودی به مرحله بهره برداری می رسد.

خبرنگار ایرنا به بهانه احداث و راه اندازی نخستین کتابخانه عمومی کودکان در زنجان با محمد رضاخانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گفت و گو کرده است.

ایرنا. در خصوص اولین کتابخانه تخصصی کودکان تحت عنوان «هدهد سفید» که قرار است به زودی در زنجان راه اندازی شود، ‌معرفی مختصری داشته باشید.

به منظور تحقق عدالت فرهنگی و دسترسی تمامی اقشار جامعه به خدمات ویژه کودکان، کتابخانه عمومی ویژه کودکان با عنوان «هدهد سفید» در طبقه فوقانی کتابخانه موسوی واقع در منطقه گلشهر زنجان در حال آماده سازی است.

کتابخانه کودکان هدهد سفید در فضایی به مساحت ۳۰۰ مترمربع از کودکان میزبانی می‌کند و دارای بیش از پنج هزار نسخه کتاب، نشریات و اسباب بازی است.

کتاب، نشریات کودک، سن ویژه نمایش، سالن مطالعه، سالن انتظار والدین، بخش ویژه خردسالان، امانت کتاب و بخش اسباب بازی، بخش‌های مختلف این کتابخانه را تشکیل می دهد.

البته در حال حاضر تمامی کتابخانه‌های استان دارای بخش کودک است، هم اکنون ۱۰۰ باب کتابخانه عمومی در استان زنجان فعال است که ۳۶ باب از این کتابخانه ها در روستاها واقع شده و همه اینها دارای بخش ویژه کودک هستند.

ایرنا. کتابخانه کودک چه تفاوتی با بخش کودک سایر کتابخانه ها دارد؟

یکی از وجوه تمایز کتابخانه کودکان هدهد سفید با سایر بخش های کودک در این است که کتابخانه هدهد سفید به صورت مستقل از سایر بخش ها اداره می شود.

در راستای تحقق اهداف و برقراری ارتباط مطلوب میان کتابخانه و کودکان، از کتابداران ویژه کودکان در این کتابخانه استفاده خواهد شد.

برگزاری دوره ها و کلاس‌های آموزشی در حیطه های تربیتی، سرگرمی و روانشناختی با استفاه از مربیان و نیروهای متخصص در حوزه کودک از جمله برنامه‌ های پیش رو در این کتابخانه است.

ایرنا. هدف شما از راه اندازی این کتابخانه چیست و چه نیازهایی از مخاطبان در این کتابخانه تامین می شود؟

کتابخانه‌های عمومی با فراهم آوردن امکان دسترسی کودکان به کتاب و اقلام غیرکتابی، زندگی آنها را پربارتر می‌کنند.

از میان تمامی خدماتی که توسط کتابخانه‌های عمومی برای کودکان ارایه می‌شود، ایجاد فرصت یادگیری نامحدود برای کودکان و رشد و به‌روز رسانی دانش آنها متناسب با توسعه‌ اجتماعی، اقتصادی و علمی اهمیت زیادی دارد.

کودکان در کتابخانه، علاوه بر امکان مطالعه‌ کتاب‌ها به اطلاعات سرگرم‌کننده‌ زیادی هم دسترسی دارند و همچنین محتواهای صوتی و تصویری نیز برای گوش دادن و تماشا کردن در اختیارشان است.

لیست مواردی که انتظار می‌رود در کتابخانه‌ کودکان پیدا شود شامل کتاب، مجله، روزنامه، فیلم، اسلایدشو، کامپیوتر و انواع سی‌دی‌های آموزشی و سرگرمی است.

همانطور که می دانیم کودکان برای داشتن عملکرد مناسب در دنیای جدید به آشنایی با مهارت های مختلف نیاز دارند، یکی از کارکردهای کتابخانه باید همین باشد.

کودکان باید از سن کم با این مهارت‌ها آشنا شوند تا برای حضور در جامعه و ایفای نقش های مفید آمادگی لازم را کسب کنند.

ایرنا. در حوزه کتابخانه های تخصصی چه اقدامات دیگری در دستور کار دارید؟

کتابخانه های عمومی فقط کارکرد سالن مطالعه و امانت کتاب را ندارند، کتابخانه ها به مثابه باشگاه‌های اجتماعی هستند و ما با این نگاه و رویکرد، اجرای برنامه های مختلف را در کتابخانه های عمومی در دستور کار داریم.

در سال های اخیر تلاش شده است که خدمات جدید در کتابخانه‌های عمومی ایجاد شود و کتابخانه ها ضمن حفظ ماهیت سنتی خود به مراکز و پایگاه های فرهنگی و اجتماعی تبدیل شوند.

انجام فعالیت های مختلف حول محور کتاب و ارائه خدمات نوین از جمله اقدامات در رویکرد جدید فعالیت در کتابخانه های عمومی استان است.

در این خصوص ایجاد بخش های کودک و نوجوان، بخش خدمات مرجع مجازی، پیک کتاب، ساختکده و اتاق های علم و نیز راه‌اندازی محافل ادبی و قرآنی از جمله فعالیت هایی است که توانسته کتابخانه‌ها را به عنوان مراکز فرهنگی پیشرو به جامعه معرفی کند.