به گزارش ایرنا از معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین پورثانی روز دوشنبه در سومین جلسه ستاد عفاف و حجاب آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۲۱ بند در موضوع عفاف و حجاب، براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بر عهده آموزش و پرورش است به تشریح طرحها و برنامههای آموزش و پرورش درباره توسعه و ترویج عفاف و حجاب پرداخت.
وی افزود: در حوزه رسانه، پخش برنامه تلویزیونی با موضوع عفاف و حجاب از روز گذشته در شبکه صدا و سیما با عنوان «آرمانیوم» شروع شد و این برنامهها به سطح مدارس خواهد رسید. این مسابقه تلویزیونی یک پیوست رسانهای دارد که به زودی در سطح مدارس اجرا میشود.
پورثانی گفت: طرح اردویی «مهر و ماه» نیز با الگوی عفاف و حجاب آماده شده است که تا ۲۴ ساعت بچهها در یک اردو شرکت میکنند. سه چهارم این اردو بازی و یک چهارم جلسه پرسش و پاسخ با محوریت سوالاتی است که خود دانشآموزان انتخاب میکنند.
وی اضافه کرد: طرح «تربیت مربی زیست عفیفانه» نیز از دیگر برنامه هاست؛ در این طرح از هر استان چهار نفر متناسب با شاخصهای اعلام شده به تهران میآیند و دورهای برگزار میشود تا این افراد مدرس طرح زیست عفیفانه شوند همچنین طرح تقدیر از دانش آموزان دختر محجبه با هدف الگوسازی نیز از دیگر اقدامات است که در زمینه توسعه فرهنگ عفاف و حجاب اجرا میشود.
مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: طرح «جت» با عنوان جهاد تبیین و با موضوع دختران اجرا می شود؛ دانش آموزان در این طرح کتاب بیپرده با حجاب را در مدرسه مطالعه میکنند تا با یکدیگر به یک اثر هنری برسند و یک هسته و گروه ویژه در مدارس ایجاد شود تا نسبت به مساله حجاب در مدارس اقدام شود.
پورثانی اضافه کرد: هیات اندیشه ورزی نیز در موضوع عفاف و حجاب در وزارتخانه تشکیل شده است که برش اجرایی به سمت متوسطه اول است و با اولویت این مدارس کارها انجام میشود.
به گفته وی بخشنامه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب ویژه کارمندان، مراجعان، معلمان، دانش آموزان و اولیا در اوایل مهر در قالب ۱۰ صفحه، به همه مدارس کشور ابلاغ شده است.
به گزارش ایرنا، وزارت آموزش و پرورش هم در روز ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ در زمینه حجاب و عفاف بیانیهای صادر کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: به طور خاص در موضوع عفاف و حجاب خانواده و مدرسه مهمترین عامل در آشنایی و باورمند کردن دانش آموزان هستند اما رسانههای جمعی و بسیاری از دستگاههای دیگر برای به ثمر نشاندن زحمات خانواده و مدرسه در این موضوع نقش موثری دارند و نباید از تاثیرپذیری دانش آموزان از اشخاص محبوب که بعضا نقش الگویی در ذهن دانش آموزان دارند، غفلت کرد و لازم است همه عوامل موثر در تربیت کودکان و نوجوانان همپای نهاد خانواده و مدرسه حرکت کنند و تضادی نداشته باشند.
بر همین اساس وزارت آموزش و پرورش با نگاهی آینده نگرانه با برنامه ریزی در محورهای تربیتی و فرهنگی، ماموریتهای خود را مشخص و با تلاش همه همکاران و خانوادههای آنان به انجام کامل وظایف خود همت گمارده است و از دستگاههای مختلف کشور هم میخواهد که در این امر خطیر، نظام تعلیم و تربیت را یاری کند.