زنجان - ایرنا- این روزها در بافت مرکزی شهر زنجان مانند خیابان سبزه میدان، خیام، امیرکبیر و سعدی ترافیک سنگین در ساعاتی از روز شکل می‌گیرد که برای بسیاری از مردم خسته کننده است اما به گفته مدیران شهری، این معضل مقطعی است و به زودی با اجرایی شدن طرح‌های جدید حل خواهد شد.

به گزارش ایرنا، با توسعه شهرنشینی در ایران و افزایش روز افزون خودروها در سطح شهرها، شاهد رشد قابل توجه ترافیک در سطح خیابان‌های شهر هستیم که این معضل در بعضی کلان شهرها و شهرهای در حال رشد تبدیل به مساله اصلی مدیران شهری شده است.

ترافیک یک واژه شناخته شده بین‌المللی است و در قوانین به مجموعه عبور و مرور وسائط نقلیه و اشخاص در راهها اطلاق می‌شود که از سه عامل انسان، راه و وسیله نقلیه تشکیل می‌شود که اگر توازن بین آنها نباشد؛ مشکلات و مسایل زیادی به وجود خواهد آمد.

امروزه در بافت مرکزی شهر زنجان شاهد ترافیک سنگین در ساعاتی از روز هستیم و به رغم اقدامات صورت گرفته جهت کاهش ترافیک و سهولت رفت و آمد، هر روز بر حجم خودروها افزوده می شود.

به اعتقاد عده‌ای، افزایش جمعیت و تعداد خودروها باعث ایجاد ترافیک می شود، برخی دیگر وجود مشکلات فرهنگی و نبود زیرساخت های لازم را از دلایل ایجاد این ترافیک می دانند و جمعی دیگر بر این باورند که بستر شهر برای این حجم از خودرو آماده نیست.

خبرنگار ایرنا با توجه به این موضوع به سراغ سعید نجفی رئیس کمیسیون شهری و حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر زنجان رفته و از او درباره اقدامات شهرداری و شورا برای ساماندهی ترافیک پرسیده است.

ایرنا. چه اقداماتی برای حل مشکلات ترافیکی هسته مرکزی شهر انجام شده است؟

از ابتدای تشکیل شورا یکی از اولویت‌های مجموعه شهری حل مشکل ترافیک بوده است و در این باره چند طرح موقت نیز اجرا شد که نمونه آن طرح محدودیت مرکز شهر بود که البته اجرای آن ابتر ماند.

درباره حل مشکل قطعی این موضوع طرحی توسط مشاور مطالعه شده است که در صورت تصویب اجرایی خواهد شد.

ایرنا. این طرح مربوط به ترافیک هسته مرکزی شهر است؟

بله،‌ پایه این طرح بر اساس داده های دریافتی از شهرداری، سایر ادارات و داده‌های میدانی است.

در این طرح مطالعاتی، ساماندهی سیستم حمل و نقل عمومی از قبیل اتوبوس، مینی بوس، ون و اصلاح پایانه‌های اتوبوسرانی و ایستگاه‌های اتوبوس مجددا بررسی شده و اصلاح آنها مدنظر قرار گرفته است.

البته در این طرح مطالعاتی مسیر خطوط اتوبوسرانی نیز اصلاح و مطالعات شبکه ارتباطی شهر بررسی شده و بر اساس مطالعات فنی پیشنهادهای لازم از قبیل اصلاح پیاده راه سبز میدان و برخی معابر دیگر مطرح شده است.

ایرنا. این طرح تایید شده است؟

کلیات طرح در شورای ترافیک استان تایید شده است؛ اما با توجه به ایراداتی که به آن وارد بود؛ مشاور در حال اصلاح آن است.

البته ایرادات، جزئی است و طرح پس از رفع نواقص اجرایی خواهد شد.

با اجرای طرح ترافیک هسته مرکزی شهر؛ در محل‌هایی که گره ترافیکی وجود دارد؛ تغییراتی ایجاد خواهد شد.

ایرنا. بیشترین تغییرات مربوط به چه محوری خواهد بود؟

در محل‌هایی که گره ترافیکی وجود دارد؛ تغییراتی ایجاد خواهد شد؛ مثلا در طرح پیشنهادی یک یا دو خط مینی بوس و اتوبوس اضافه خواهد شد و در برخی از مسیرها محور تلفیقی مینی بوس و اتوبوس را خواهیم داشت.

البته یک یا دو خیابان یک طرفه و دو طرفه و حتی در برخی از نقاط چراغ قرمز هم اضافه خواهد شد؛ هر چند این موضوعات مربوط به طرح پیشنهادی است و فعلا نهایی نشده و پس از تایید نهایی در شورای ترافیک استان اجرایی خواهد شد.

درباره پیاده راه نیز تغییرات این است که برای اتوبوس دو طرفه خواهد بود و بقیه موارد مثل سابق اجرا خواهد شد.

ایرنا. با توجه به اینکه فعلا طرح اجرایی نشده،‌برای کاهش ترافیک چه اقدامات دیگری انجام شده است؟

مسلما یکی از موضوعاتی که موجب کاهش ترافیک در همه نقاط شهر به ویژه در هسته مرکزی شهر می‌شود؛ افزایش حمل و نقل عمومی است.

البته از سال گذشته افزایش وسائط نقلیه عمومی در دستور کار قرار گرفت و اقدامات خوبی در این حوزه انجام شد.

برای مثال راه اندازی استفاده از ون و افزایش تعداد اتوبوس‌ها و حتی خرید مینی بوس از اقدامات موثر شهرداری در این حوزه بوده است.

طبق آمارها سال قبل ۴۱ دستگاه اتوبوس خریداری و در سال جدید نیز ۲۳ دستگاه ون و ۶ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر زنجان اضافه شد.

ایرنا. مینی‌بوس‌ها طی روزهای اخیر به ناوگان اضافه شده است؛ این خودروها در چه مناطق فعالیت خواهند کرد؟

مینی بوس‌ها تقریبا در مناطق منتهی به هسته مرکزی شهر فعالیت خواهند کرد.از این پس، پنج مسیر مینی بوس خواهیم داشت که این پنج مورد شامل مسیرهای کوی‌فرهنگ به پایانه سبزه‌ میدان، ثمین به پایانه سبزه‌ میدان، الهیه به پایانه سبزه‌ میدان، شهرک غرب به پایانه ارتش و کارمندان به دلجویی خواهد بود که کرایه آن هم ۳۰ هزار ریال است.

یعنی از این پس، پنج مسیر مینی بوس خواهیم داشت که این پنج مورد شامل مسیرهای کوی‌فرهنگ به پایانه سبزه‌ میدان، ثمین به پایانه سبزه‌ میدان، الهیه به پایانه سبزه‌ میدان، شهرک غرب به پایانه ارتش و کارمندان به دلجویی خواهد بود که کرایه آن هم ۳۰ هزار ریال است.

ایرنا. به نظر شما با تمهیدات اندیشیده شده مردم برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی در هسته مرکزی شهر راغب خواهند بود؟

قطعا اضافه شدن این دستگاه‌های حمل و نقل عمومی تاثیر بسزایی در تشویق مردم به استفاده از وسایل نقلیه عمومی خواهد داشت؛ چون وقتی زمان سفر درون شهری کاهش پیدا کند و وسایل نقلیه نیز با کیفیت باشد و از طرفی کرایه معقول و منطقی نیز دریافت شود مردم به این سمت خواهند آمد.

البته این را هم باید اضافه کنم که اصلاح رفتار ترافیکی شهروندان نیازمند زمان است و با اعتمادی که با ارائه خدمات صورت می‌گیرد؛ انجام خواهد شد.

ایرنا. درباره افزایش علائم ترافیکی یا راهنمایی چه اقداماتی انجام شده است؟

این اقدامات کلی بوده است اما در کل برای استفاده از علائم راهنمایی و رانندگی در شهر زنجان 200 میلیارد ریال بودجه اختصاص یافته است.

به عقیده بنده باز هم اغلب این علائم در هسته مرکزی شهر استفاده شده است؛ چون ترافیک بیشتری دارد؛ البته نگاه شهرداری عدالت محور بوده و در همه مناطق خدمات ارائه می‌شود.

البته برای کاهش تصادفات و همچنین کنترل بیشتر بر رفتار ترافیکی شهروندان ۴۳ سامانه نظارتی در کل شهر فعال شده است که به صورت ۲۴ ساعته رصد و پایش می‌شود.

ایرنا. به نظر شما اقدامات انجام شده در حوزه ترافیک و حمل و نقل شهری کافی است؟

با توجه به افزایش جمعیت و همچنین بزرگ شدن وسعت شهر نیازهای ترافیکی هم تغییر پیدا می‌کند؛ اما این را به جرات می‌توانم بگویم که از شورای ششم یکی از مهمترین دغدغه های اعضای شورا حل معضلات ترافیکی بوده است.

خوشبختانه تا حد زیادی به اهداف و چشم اندازها در این حوزه دست پیدا کرده‌ایم.