یاسوج- ایرنا- نظام مدیریتی معاصر ایران ده‌ها سال با چالش عمده ای روبرو بوده است؛ این چالش باعث شده که دانش و تجربیات ارزشمند سازمانی به طور کامل شناسایی، گردآوری، سازماندهی، ذخیره سازی، به اشتراک گذاشته و استفاده نشود و اکنون وزارت کشور دولت سیزدهم با رویکرد جدید مدیریت دانش تلاش می کند این مشکل را برطرف کند.

به گزارش ایرنا در دنیای امروز، دانش به عنوان یک منبع ارزشمند و حیاتی برای سازمان‌ها محسوب می‌شود. مدیریت دانش فرآیند شناسایی، گردآوری، سازماندهی، ذخیره‌سازی، به اشتراک‌گذاری و استفاده از دانش است. مدیریت دانش می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا کارآمدتر عمل کنند، تصمیمات بهتری بگیرند و به اهداف خود سریع‌تر و آسان‌تر برسند.

مدیریت دانش می‌تواند نقش مهمی در توسعه ایران ایفا کند. با توسعه مدیریت دانش در سازمان‌های دولتی، می‌توان انتظار داشت که بهره‌وری نیروی کار افزایش یابد، هزینه‌های دولت کاهش یابد، تصمیم‌گیری‌های دولت مبتنی بر دانش و اطلاعات دقیق‌تر باشد و خدمات دولتی به مردم با کیفیت و کارایی بیشتری ارائه شود.

در حوزه مدیریت دولتی، مدیریت دانش می‌تواند به بهبود عملکرد سازمان‌های دولتی در زمینه‌های مختلف مانند ارائه خدمات به مردم، کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری و بهبود تصمیم‌گیری کمک کند.

وزارت کشور با برگزاری نخستین پودمان آموزشی مدیریت دانش، گامی مهم در جهت توسعه مدیریت دانش در سازمان‌های دولتی برداشت.

در این دوره آموزشی، ۳۲ نفر از کارکنان وزارت کشور از استان های مرکزی، بوشهر، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، کرمانشاه، فارس، خوزستان و گلستان شرکت کردند. این دوره در شهر خوش آب و هوای یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور در این خصوص گفت: استقرار پایدار نظام مدیریت دانش در وزارت کشور و زیرمجموعه ها و تداوم برنامه ها یکی از اولویت های اصلی وزارت کشور است.

عبدالرحیم پدرام افزود: با پیشرفت برنامه ها در این حوزه انتظار می رود ضمن ایجاد حافظه سازمانی و توسعه یادگیری در مجموعه وزارت کشور، مسیر دستیابی به هوش سازمانی تسهیل شود.

وی عنوان کرد: در این راستا با توجه به تاکید احمد وحیدی؛ وزیر کشور نسبت به توانمندسازی کارکنان و استفاده از ظرفیت های انسانی وزارت کشور پودمان آموزشی مدیریت دانش در گستره وزارت کشور طراحی شد.

پدرام بیان کرد: در نتیجه اجرای این پودمان با تربیت مدرسان و مجریان توانمند مدیریت دانش در بدنه وزارت کشور گام موثری در راستای پایدارسازی نظام مدیریت دانش و تداوم برنامه ها برداشته شده است.

دبیر کمیته اجرایی پروژه مدیریت دانش وزارت کشور گفت: وزیر کشور مدیریت دانش را درک می‌کند و اهمیت آن را می‌داند و پروژه مدیریت دانش وزارت کشور را به صورت جدی دنبال کرده است.

مرتضی حسنی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه از ابتدای ۱۴۰۱ مدیریت دانش به رئیس مرکز مطالعات راهبردی وزارت کشور تعویض شد، افزود: در این مدت پروژه مدیریت دانش وزارت کشور در حال پیگیری بوده و در حال حاضر مرحله فرهنگ سازی و آموزش را تکمیل می‌کنیم.

وی ادامه داد: این پودمان آموزشی برای اولین بار در کشور و در این سطح پوشش برگزار می‌شود. هدف این است که در بدنه وزارت کشور افرادی به عنوان مدیر دانش تربیت شوند که توانمندی این را داشته باشند مدیریت دانش را تدریس کنند و راهکارهای موثر برای مدیریت دانش در سطح وزارت کشور طراحی و اجرا کنند.

حسنی تصریح کرد: برای شناسایی افراد توانمند در این زمینه فراخوان داده شد که ۱۳۰۰ نفر رزومه قابل قبول را عرضه داشتند و بین آنها در چند مرحله ۱۲۰ نفر انتخاب شدند.

وی افزود: این افراد در حال حاضر در حال گذراندن دوره آموزشی هستند که حدود ۶ ماه به طول خواهد انجامید.

امیر خسروانی، کارشناس مدیریت دانش نیز در این زمینه گفت: مدیریت دانش می‌تواند به کاهش دوباره‌کاری، بهبود هماهنگی بین کارکنان و افزایش دانش و مهارت‌های کارکنان کمک کند. این امر می‌تواند منجر به افزایش بهره‌وری نیروی کار شود.

وی ادامه داد: مدیریت دانش می‌تواند به کاهش هزینه‌های آموزش، مشاوره و تحقیق کمک کند. همچنین، می‌تواند به کاهش هزینه‌های تولید، ارائه خدمات و مدیریت منابع کمک کند.

خسروانی بیان کرد: مدیریت دانش می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا از دانش و اطلاعات موجود برای اتخاذ تصمیمات بهتر استفاده کنند. این امر می‌تواند منجر به کاهش ریسک و افزایش بهره‌وری شود.

وی عنوان کرد: دولت هزینه های زیادی برای آموزش و تجربه اندوزی کارکنان در طول خدمت می کند که این افراد به طور معمول پس از مدتی جابجا یا بازنشسته می شوند و دانش و تجربه اندوخته شده از بین می رود.

خسروانی تصریح کرد: یکی از اهداف این طرح، جلوگیری از این فرایند معیوب و استفاده بهینه از دانش و تجربه جمعی کارکنان دولت است.

نظام مدیریتی ایران در دهه‌های اخیر با چالش‌های جدی در حوزه مدیریت دانش مواجه بوده است. این چالش‌ها باعث شده است که دانش و تجربیات ارزشمند سازمانی به طور کامل شناسایی، گردآوری، سازماندهی، ذخیره‌سازی، به اشتراک گذاشته و استفاده نشود. این امر منجر به کاهش بهره‌وری، افزایش هزینه‌ها، تصمیم‌گیری‌های غیرمنطقی و سایر مشکلات در سازمان‌ها شده است.

دولت سیزدهم با رویکرد جدید مدیریت دانش، درصدد برطرف کردن بخشی از این مشکلات است. یکی از اقدامات مهم این دولت، برگزاری نخستین پودمان آموزشی مدیریت دانش در وزارت کشور است. این دوره آموزشی با هدف تربیت مدرسان و مجریان توانمند مدیریت دانش در بدنه وزارت کشور برگزار شد.

این رویکرد جدید دولت سیزدهم می‌تواند منجر به ایجاد تحولی اساسی در حوزه مدیریت دانش در سازمان‌های دولتی شود. این تحول می‌تواند با تغییر فرهنگ سازمانی، ایجاد زیرساخت‌های مناسب و افزایش آموزش و آگاهی در زمینه مدیریت دانش، به بهبود بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها، بهبود تصمیم‌گیری‌ها و سایر مشکلات کمک کند.