به گزارش ایرنا علیاکبر حسینیمحراب روز چهارشنبه در آیین بهرهبرداری از ناوگان جدید حمل و نقل همگانی و انعقاد تفاهمنامه اعطای تسهیلات نوسازی ۱۵۰ دستگاه تاکسی اظهار کرد: انتظار داریم که با همراهی بانکها و سازمان تاکسیرانی، به نوسازی ناوگان کمک شود و رانندگان جدیدی به خطوط اضافه شوند.
وی با اشاره به ساماندهی خودروهای مسافربری شخصی افزود: همه شهرداران و فرمانداران وظیفه دارند که نسبت به ساماندهی مسافربران شخصی برنامه ریزی و نظارت های لازم را انجام دهند.
استاندار خوزستان با اشاره به استفاده از ظرفیت منطقه آزاد اروند در حمل و نقل عمومی گفت: بسیاری از استانها خواهان یک منطقه آزاد هستند تا کارها به سرعت انجام شود اما متاسفانه در خوزستان همه از دولت انتظار دارند.
وی افزود: با توجه به شرایط موجود استان، تلاش میکنیم که حمل و نقل عمومی در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد.
حسینی محراب با بیان اینکه همه اقدامات شهرداری باید بر مبنای معماری اسلامی و دینی باشد گفت: اگر محلات گرد مسجد شکل گیرند قطعا بازار و دیگر ساخت و سازها به شیوه اسلامی خواهد بود.
استاندار خوزستان بیان کرد: برای ممانعت از گسترش وسعت شهر اهواز باید از کارهای غیرمجاز و غیرقانونی جلوگیری شود همچنین باید به گونهای برنامهریزی شود که در سالهای آینده از لحاظ ارائه خدمات شهری، آموزشی و بهداشتی با مشکل مواجه نشویم.
وی در ادامه به پروژه قطار شهری اهواز اشاره کرد و افزود: متاسفانه عملیات اجرایی این پروژه بسیار طولانی شد لذا باید با استفاده از روشهای مختلف، منابع مالی آن تامین و کارها مجددا از سر گرفته شود.
حسینی محراب گفت: متروی اهواز جوابگوی نیاز همه شهر نیست اما با راهاندازی خطوط آن، می توان قدری از مشکلات حمل و نقل این شهر را برطرف کرد.
شهرداری اهواز هر هفته پروژههای مختلفی را به بهرهبرداری میرساند
شهردار اهواز در این مراسم گفت: افزایش سرمایه اجتماعی مهمترین رسالت ما است و لازمهی آن القای روحیه نشاط و امیدآفرینی است که در این راستا شهرداری اهواز هر هفته پروژههای مختلف اعم از کوچک و بزرگ را به بهرهبرداری میرساند تا با حضور شهروندان مشکلات را از زبان آنها بشنویم و در برنامهریزیها آنها را لحاظ کنیم.
رضا امینی افزود: هدف از اجرای طرح هر هفته یک افتتاح ارائه گزارش نیست چرا که مردم شاهد گزارشها هستند و قضاوت میکنند، اهواز امروز نیازمند مشارکت همگانی است و اگر امروز مشارکت کنند مسئولین باید در رأس آن قرار داشته باشند.
شهردار اهواز ادامه داد: اقدامات خوبی در حال انجام است اما فاصله تا وضعیت مطلوب بسیار زیاد است و نیازمند کار شبانهروزی و مدیریت جهادی هستیم، شهرداریها از آنجایی که به تنهایی نمیتوانند تکالیف خود را انجام دهند نیازمند همراهی، همدلی و انسجام است و در این صورت شهر توسط شهروندان به کیفیت مطلوب خواهد رسید.
وی با تاکید بر گستردگی و عدم تناسب جمعیت و وسعت اهواز، گفت: در حال حاضر در چند نقطه شهر اهواز ترافیک وجود دارد که باید پیشبینیهای لازم برای وضعیت ترافیکی در تمام نقاط شهر برای سالهای آینده دیده شود بر همین اساس در مدیریت شهری قرار بر توجه بیشتر به برخی از زیرساختها بود تا شهرداری اهواز در مسیر درست انجام تکالیف خود قرار گیرد.
امینی تصریح کرد: متأسفانه در اکثر حوزههای مدیریت شهری در اهواز مانند قطار شهری چالش وجود دارد، در حالی که قطار شهری در سایر کلانشهرها در خطوط مختلف به بهرهبرداری رسیده در اهواز خط یک این پروژه ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، با تلاشهای صورت گرفته در نهایت حکم خلع ید پیمانکار صادر و به زودی قرارداد جدید منعقد خواهد شد تا بتوانیم در یک فاصله کوتاه زمانی بخشی از آن را به بهرهبرداری برسانیم.
شهردار اهواز اضافه کرد: عوارض آلایندگی شهرداریها بیش از ۵۰ همت است که تا کنون کمتر از ۱۰ همت آن وصول شده که سهم شهرداری اهواز یک هزار و ۵۰ میلیارد تومان بود.
وی با ارائه فهرست لیست هزینهکرد عوارض آلایندگی در شهرداری اهواز توضیح داد: بودجه شهرداری یک تخمین و برآورد است که بر اساس آن اقدامات انجام میشود و ممکن است در جریان کار اصلاحیه یا متمم نیز داشته باشد که نشان از پویایی شهرداری است که اهواز نیز از این امر مستثنا نیست، در بودجه شهرداری اهواز ۶۰۰ میلیارد تومان از هزینه کرد عوارض آلایندگی پیشبینی شده بود و تنها ۴۰۰ میلیارد بیشتر از آن دریافتی داشتیم اما یک فضایی ایجاد شد که گویی شهرداری هزاران همت بدهکار شده است.
امینی تاکید کرد: اگر در شهر اتفاقی رخ میدهد متعلق به همه است، ما خواهان و مدعی شفافیت مالی و اداری در شهرداری اهواز هستیم و سامانه مالی، حقوق و دستمزد و سایر موارد از جمله تلاش برای این حوزه هستند، بی اخلاقی و شعار و آدرس غلط به شهروندان جز ایجاد فضای یاس و ناامیدی نتیجهای در پی نخواهد داشت، لیست هزینه کرد عوارض آلایندگی توسط شورای اسلامی شهر ارائه گردید و۲۰ درصد باقیمانده در حوزه آسفالت هزینه شد.
وی خاطرنشان کرد: به ازای هر هزار نفر باید یک دستگاه اتوبوس وجود داشته باشد اهواز نیازمند ۲۸ هزار صندلی در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی است، ۱۳۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده، قرارداد خرید ۲۱۵ دستگاه دیگر نیز در حال انجام است و ۲۲۰ دستگاه شامل یکصد دستگاه اتوبوس دوطبقه و ۱۲۰ دستگاه اتوبوس معمولی نیز در حال عقد قرار داد با بخش خصوصی هستیم تا بتوانیم به میانگین کشوری برسیم.
پرداخت تسهیلات کمیته امداد برای اشتغالزایی در حوزه حمل و نقل حمومی کلانشهر اهواز
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خوزستان گفت: برای خرید ۱۰۰ دستگاه تاکسی جدید در شهر اهواز، از سوی این اداره کل تسهیلات اشتغالزایی اختصاص یافت.
جمال شیبه بیان کرد: برای خرید هر دستگاه تاکسی سه میلیارد ریال تسهیلات به افراد جویای کار از اقشار کم برخودار پرداخت شد.
وی گفت: افزودن این تعداد تاکسی جدید علاوه بر نوسازی ناوگان تاکسیرانی اهواز باعث ایجاد اشتغال شده است.
شیبه با بیان اینکه سال گذشته نیز یکصد دستگاه تاکسی با همکاری کمیته امداد و شهرداری اهواز خریداری شد افزود: این اقدام در قالب یک تفاهمنامه بین شهرداری اهواز و کمیته امداد خوزستان با هدف نوسازی ناوگان تاکسیرانی و ایجاد اشتغال در دهکهای پایین جامعه انجام شده است.
مدیرکل کمیته امداد خوزستان بر استمرار اینگونه همکاریها با هدف توانمندسازی اقشار کم برخوردار جامعه تاکید کرد.
به گزارش ایرنا، ۱۳۰ هزار خانواده در خوزستان زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند.
گفتنی است شهرستان اهواز یکی از کلانشهرهای کشور و بزرگترین شهر جنوب غربی کشور به شمار می رود.