یزد _ ایرنا _ رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور، فروش طلای دست دوم و کم‌عیار و همچنین فروش مجازی آن را از چالش‌های صنعت طلا و جواهر عنوان کرد و گفت: برای اینکه بر این مسائل غلبه کنیم باید به فن آوری و علم روز در این صنعت بپردازیم.

به گزارش ایرنا "محمد کشتی آرای" روز جمعه در همایش ملی طلا و جواهر در میبد یزد افزود: افزایش مصرف طلا و جواهر راهکار افزایش تولید خواهد بود و همکاری صنعت طلا و جواهر و مد و لباس فصل تازه ای در توسعه این ۲ صنعت ایجاد خواهد کرد.

وی اظهار کرد: تبادل اطلاعات و به روز شدن از مزیت‌های برگزاری همایش‌های تخصصی است و ما برای اینکه در عرصه طلا و جواهر عقب افتادگی‌های قبلی را جبران کنیم و با دنیا به رقابت بپردازیم باید همایش‌های تخصصی را تداوم دهیم.

کشتی آرای با تاکید بر استفاده از تکنولوژی جدید در صنعت طلا و جواهر، گفت: تکنولوژی جدید که وارد عرصه صنعت طلا و جواهر شده برای پیشبرد این صنعت کارساز خواهد بود.

وی راهکار افزایش تولید را افزایش مصرف دانست و گفت: رسانه تخصصی، مجلات، استفاده از تکنولوژی و برگزاری همایش‌های تخصصی می‌توانند به عنوان عامل توسعه در تولید مطرح شوند.

این فعال عرصه طلا با اذعان به اینکه تولید طلای ایران در چند سال اخیر افت داشته، اظهار کرد: یکی از دلایل این افت را می‌توانیم عرضه طلای دست دوم بدانیم.

کارشناس و متخصص ارشد طلا و جواهر کشور از ایجاد صندوق طلا در بورس کالا خبر داد و تصریح کرد: مردم می‌توانند به جای جابجایی فیزیکی طلا، اوراق طلا را در شبکه بورسی بدون محاسبه مالیات خرید و فروش کنند و این یکی از تازه‌ترین خبرهای صنعت طلا و جواهر کشور است.

کشتی آرای عرضه طلا و جواهر را در جشنواره ها و نمایشگاه های ملی مد و لباس پیشنهاد کرد و گفت: یکی از راهکارهایی که به افزایش تولید طلا می انجامد حضور صنعت طلا و جواهر در کنار صنعت مد و لباس است که فصل تازه ای در توسعه خواهد بود.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد هم اظهار کرد: یزد قابلیت ثبت جهانی در تولید زیور آلات سنتی را دارد و در حال پیگیری ثبت نام یزد با این عنوان هستیم.

سید محمد رستگاری افزود: سومین دوره همایش تخصصی طلا و جواهر کشور در شهر ملی زیورآلات سنتی ایران توسط بخش خصوصی صنف طلا و جواهر و به همت یک جوان خلاق و خوش فکر یزدی برگزار شد.

وی با بیان سابقه و دیرینه طلا در یزد، تصریح کرد: یزد قدمت دیرینه‌ای ای در طلای خالص دارد و نام یزد یک برند در حوزه طلا و جواهر است بر همین اساس با پیگیری اتحادیه طلا و جواهر، یزد به عنوان شهر ملی زیورآلات سنتی ایران به ثبت رسید.

وی در ادامه به تنوع در صنعت طلای یزد اشاره کرد و اظهارداشت: که هر کدام از تولیدات طلا و جواهر یزد توانمندی ثبت ملی و جهانی را دارند و هم اکنون بیش از ۶۰ اثر از صنایع دستی طلای یزد ثبت ملی است‌.

رستگاری با اظهار اینکه تکنولوژی و آموزش های تخصصی در صنف طلا تحول آفرین خواهد بود، گفت: برگزاری این همایش تخصصی در استان یزد را به فال نیک می‌گیریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد عنوان‌ کرد: صنایع دستی فاخر و ارزشمندی با محوریت طلا و جواهر در یزد ساخته می شود که می تواند با بکارگیری صنعت بسته بندی، هم افزایی را در صنوف تقویت کند.

این همایش با حضور ۸۰۰ نفر از فعالان حوزه طلا و جواهرات برپا شد و علاوه بر مهمانان از استان‌های مختلف، کشورهای اتریش، امارات متحده عربی، ایتالیا و دبی نیز در آن حضور داشتند.

هدف از برگزاری این همایش یک روزه ارتقای تجربیات فعالان هنرصنعت طلا و جواهر و احیای جایگاه یزد به عنوان شهر ملی زیورآلات اعلام شد.

شهر جهانی یزد در دی‌ماه ۹۹ به عنوان شهر ملی زیورآلات سنتی معرفی شد.