گنبدکاووس - ایرنا - استاد، نویسنده و پژوهشگر دانشگاه تهران گفت: بنیاد علمی دکتر بسکی می‌تواند یک ظرفیت مهم برای جهانی شدن شهرستان گنبدکاووس باشد.

به گزارش ایرنا، غلامرضا خاکی جمعه شب در آیین افتتاح بنیاد علمی دکتر بسکی مصادف با روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه اظهار کرد: این بنیاد یک فرصت برای گنبدکاووس است تا در سطح شهری، ملی و جهانی گردشگری علمی شکل بگیرد.


وی با اشاره به نقش بنیادهای علمی در توسعه و صلح پایدار افزود: یکی از مصادیق مشارکت در حکمرانی خوب حضور ظرفیت‌ها و نیروهای مردمی و بخش خصوصی در فرآیند توسعه کشور برای تقویت و گسترش بخش آموزش و پژوهش کشور از طریق ایجاد نهادهای علمی از جمله بنیاد علمی دکتر بسکی است.

به گفته وی، برای بالندگی نهالی به نام بنیاد علمی دکتر بسکی باید به سیاست‌گریزی و حفظ هویت مستقل در عین برقراری تعاملات سازنده با تمامی دستگاه‌ها و نهادهای موثر به فعالیت‌های بنیاد، تعیین راهبرد تعادل منطق بین فعالیت‌های نظریه‌پردازانه و عملگرایانه، برنامه‌مداری راهبردی و عملیاتی مبتنی بر سناریوپردازی نسبت به آینده، هیات علمی و تیم کارشناسی توانمند، اندیشمندی، افزارمندی و بینشمندی در عملکرد متعالی توجه شود.

پژوهشگر دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: باید ارتباط موثری بین دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی داخلی و خارجی با محوریت پرهیز از تکرار و تاکید به نوآوری و خلاقیت عملی شکل گیرد و در کنار آن استقرار مدل‌های تشویقی و انگیزشی از جمله ایجاد جایزه بسکی، طرح‌های حمایتی از پژوهش‌های دانشگاهی و حرفه‌ای و انتشار منابع علمی مورد توجه ویژه باشد.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور هم گفت: برکت در کارآفرینی پیوند دیرینه با فرهنگ کهن این سرزمین داشته که بنیاد علمی دکتر بسکی نشانه واقعی تبلور برکت است.

محمد درویش افزود: بیداری محیط زیستی، محافظت و حساسیت محیط زیستی را ارمغان داشته که امروز نگران آلاگل، آلما گل و خلیج گرگان هستیم و امیدواریم پرچم امید را با بنیادهای علمی در ارتفاع بالاتر ببینیم.

همچنین داماد دکتر بسکی گفت: نوزدهم مهر ۱۳۹۲ همزمان با بیماری دکتر بسکی به فکر مرمت خانه سرای گاندی افتادیم و سرانجام در سال ۱۳۹۳ ساخت این بنیاد در هزار و ۵۰۰ متر زیر بنا در زمینی به مساحت ۵۰۰ متر مربع آغاز شد که در پنج طبقه مختلف از جمله آزمایشگاه هیرکانی و کمیته ژنتیکی گیاهان، سالن کنفرانس با هدف ایجاد فرصت‌هایی برای پرورش جوانان و نخبگان ساخته شد.

خلیل فرشباف افزود: در این بنیاد اولین هرباریوم (گیاه‌شناسی) غیردولتی در کشور هم در طبقه همکف افتتاح شده که به استادان، محققان و پژوهشگران امکان می‌دهد تا بدون آسیب به محیط طبیعی، مواد گیاهی لازم را برای تحقیق در اختیار گیرند.

به گزارش ایرنا، دکتر غلامعلی بسکی معروف به بابا بسکی و پدر طبیعت ایران، متولد ۱۳۱۰ سبزوار و از نخستین پزشکان و جراحان در رشته زنان و زایمان منطقه گنبدکاووس بود که درسال ۱۳۴۵ بیمارستانی را در این شهرستان راه اندازی کرد اما چند سال بعد درسال ۱۳۴۹ زندگی شهری را رها و باقی عمر خود را وقف دفاع از محیط زیست، ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست و کاشت شمار زیادی نهال متنوع از درختان مثمر و جنگلی کرد.

دکتر بسکی که نام او با طبیعت و محیط زیست ایران عجین شده بود و آوازه‌ای بین المللی داشت، پس از تحمل ۷۰ ماه بیماری بامداد چهارشنبه ۲۳ مرداد درسن ۸۸ سالگی دعوت حق را لبیک گفت و بنا به وصیت او، پیکرش پس از تشییع مقابل بیمارستانش، در پارک ملی گلستان نزدیک روستای تنگراه، در خاک آرام گرفت.

گفته می‌شود در استان گلستان که ۴۵۲ هزار هکتار عرصه جنگلی و ۸۶۲ هزار هکتار عرصه مرتعی دارد، حدود سه هزار تشکل مردم نهاد در حوزه‌های مختلف فعال است که فقط ۲۰ تشکل از این تعداد درحوزه محیط زیست فعالیت دارند.