۶ بهمن ۱۴۰۱، ۱۴:۵۱
کد خبرنگار: 3092
کد خبر: 85010369
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

استان گلستان می‌تواند مقصد گردشگری سلامت کشور باشد

گنبدکاووس_ایرنا_مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: ایران به دلیل‌ هزینه‌های درمان ارزان، پیشرفت‌های پزشکی و تکنولوژی پزشکی یکی از کشورهای مقصد «گردشگری سلامت» است و گلستان با ۳ مرکز پزشکی هسته‌ای، بیش از ۱۵۰ نفر فوق‌تخصص، ۱۹۰ پزشک متخصص و ۲۶ بیمارستان در جذب گردشگر سلامت می‌تواند موثر باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد جواد ساوری روز پنجشنبه در نخستین کنفرانس ملی گردشگری سلامت، طبیعت‌گردی و طبیعت درمانی بسکی در سالن همایش دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس کاووس افزود: استان گلستان دروازه ورود و خروج به سمت شرق بوده و در دولت سیزدهم در راستای تقویت گردشگری ارتباط استان با کشورهای همسایه در این حوزه گسترش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه توسعه و تقویت گردشگری مورد توجه جدی دولت سیزدهم بوده و در راستای آن اقدامات خوبی صورت گرفته است، اظهار داشت: ظرفیت‌های ویژه‌ای در گلستان وجود دارد که با احیای این ظرفیت‌ها می‌توان از طریق جذب گردشگران داخلی و خارجی ارز زیادی به استان وارد کرد.

وی بیان کرد: صنعت اول جهان گردشگری بوده که علاوه بر جذب گردشگر در صلح‌آفرینی و رونق اقتصادی هم موثر است.

ساوری با اشاره به ظرفیت گردشگری سلامت افزود: در حال حاضر برندینگ و مارکتینگ در حوزه گردشگری و اقتصاد نقش ویژه داشته که باید به این مهم در توسعه استان توجه شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: دستیابی به توسعه پایدار و رسیدن به رشد هشت درصدی در اقتصاد از دغدغه‌ها و موارد مهم در سیاست‌گذاری‌های مدیریت استان است که با جدیت پیگیری ‌می‌شود که یکی از مولفه‌های رسیدن به این هدف نگاه ویژه به ظرفیت‌های گردشگری است.

رییس علمی طبیعت‌گردی ایران هم با اشاره به شعار ملی گردشگری «رویش‌اندیشه‌های نو در گردشگری ایران» گفت: رویش اندیشه‌های نو در صنعت گردشگری با رویش در سیاستگذاری‌های کلان کشور امکان پذیر است.

فرید جواهرزاده افزود: فعال شدن صنعت گردشگری منجر به بهبود وضعیت اقتصادی، عبور از تورم سنگین فعلی و رشد مثبت مداوم در اقتصاد کشور است و بی شک توسعه صنعت گردشگری به عنوان عامل مهمی بر رشد اقتصاد کشور عمل کرده و رونق بخش دیگر بخش های ایران هم خواهد بود.

وی اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های محیط زیستی در نواحی شمال کشور به ویژه تالاب میانکاله و مراکز پیرامون آن شامل جزیره آشوراده در زمره مناطق حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش بوده که امکان بهره‌برداری گسترده نظیر استفاده تفرجگاهی و گردشگری را به هیچ عنوان ندارد و باید با توجه به اقلیم آسیب‌پذیر منطقه تلاش‌ها معطوف به تاب‌آوری و پایداری زیستی منطقه باشد.

الگوی توسعه گردشگری مبتنی بر حفاظت از طبیعت در کشور ایجاد کنیم

وی بیان کرد: جزیره آشوراده و تالاب میانکاله با ارزش‌ترین زیست بوم شمال کشور بوده که به علت تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی منحصر به فرد به عنوان پناهگاه حیات وحش ثبت شده که همواره فعالان حوزه محیط زیست، گردشگری پایدار و میراث فرهنگی به این مهم در طرح‌های کلان منطقه توجه داشته و با تلاش مضاعف از بروز اتفاقات ناگوار جلوگیری شده است.

این عضو هیات علمی افزود: باید در منطقه جزیره آشوراده و تالاب میانکاله با رعایت شاخص‌های زیست محیطی و در چارچوب قوانین از ظرفیت‌های مردمی، بومی و محلی حمایت کرده و از معیشت‌های جایگزین بهره برد.

جواهرزاده اظهار داشت: بی‌شک می‌توان معیشت مردم و جامعه محلی را مبتنی بر حفاظت از طبیعت دانسته و الگوی توسعه گردشگری را بر محور جامعه توسعه‌گرا را در کشور ایجاد کنیم.

وی با اشاره به جنگل های هیرکانی بیان کرد: جنگل‌های هیرکانی فاخرترین آثار طبیعی در ایران بوده که برای حفاظت از این میراث بشری باید تمام آثار ملموس و ناملموس منطقه را اجزا متشکل از یک منظومه گردشگری به حساب بیاوریم که در این منظومه ستاره درخشانی چون شادروان دکتر بسکی است.

این استاد دانشگاه افزود: شخصیت دکتر بسکی متمایز از سایر میراث معنوی منطقه به حساب می‌آید که راه، روش، سلوک و جایگاه آموزه‌های ایشان می‌تواند نقش متمایزی در این منطقه ایفا کرده و گنجینه داشته‌های میراث طبیعی و تاریخی گلستان را با حضور خود متمایز کند.

جواهر زاده افزود: با استفاده از ظرفیت‌های ویژه گلستان می‌توان گردشگری را در این استان به پیشران توسعه و رفاه اجتماعی تبدیل کرد.

نخستین کنفرانس ملی گردشگری سلامت، طبیعت‌گردی و طبیعت درمانی بسکی امروز پنجشنبه با حضور مهمانان کشوری، استانی و شهرستانی در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس آغاز به‌کار کرد.

به گزارش ایرنا، «دکتر غلامعلی بسکی» معروف به «بابا بسکی» و پدر طبیعت ایران، متولد بهم ماه سال ۱۳۱۰ سبزوار و از نخستین پزشکان و جراحان در رشته زنان و زایمان منطقه گنبدکاووس بود که درسال ۱۳۴۵ بیمارستانی را در این شهرستان راه‌اندازی کرد اما چند سال بعد درسال ۱۳۴۹ زندگی شهری را رها و باقی عمر خود را وقف دفاع از محیط زیست، ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست و کاشت شمار زیادی نهال متنوع از درختان مثمر و جنگلی کرد.

دکتر بسکی که نام او با طبیعت و محیط زیست ایران عجین شده بود و آوازه‌ای بین‌المللی داشت، پس از تحمل ۷۰ ماه بیماری بامداد چهارشنبه ۲۳ مرداد در سن ۸۸ سالگی دعوت حق را لبیک گفت و بنا به وصیت او، پیکرش پس از تشییع مقابل بیمارستانش، در پارک ملی گلستان نزدیک روستای «تنگراه»، در خاک آرام گرفت.

موسسه سبزگامان بسکی یک موسسه غیردولتی زیست محیطی، مستقل و غیرانتفاعی با ساختار هیات امنایی است که توسط خانواده مرحوم دکتر غلامعلی بسکی (فعال و دوستدار محیط زیست ملقب به پدر طبیعت ایران) و تعدادی از علاقه‌مندان به طبیعت و محیط زیست، از سال ۱۳۹۳ با شماره ثبت ۱۹۲ به صورت رسمی فعالیت خود را در راستای حفاظت از محیط زیست آغاز کرده است و دفتر این موسسه در شهر گنبدکاووس قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha