مشهد-ایرنا- رییس سازمان ملی استاندارد گفت: این سازمان با بلوغ و فعالیت ۱۰۰ ساله خود در کشور دادخواه مردم (مدعی‌العموم) در کیفیت محصولات و احقاق حقوق آنان در این زمینه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی اسلام پناه روز دوشنبه در آیین گرامیداشت روز ملی کیفیت و تقدیر از واحدهای تولیدی نمونه استاندارد در مشهد افزود: با وجود وظایف سازمان ملی استاندارد نباید فراموش کنیم که مسوولیت مستقیم کیفیت با تولید کننده است.

وی ادامه داد: وقتی مصرف کننده را به مصرف کالای داخلی تشویق می کنیم باید از کیفیت، مانایی، رقابت پذیری و خدمات پس از فروش اطمینان حاصل شود.

معاون رییس جمهور بیان داشت: در دنیایی که رقابت در بازار و تولید با شاخصه های جهانی فراگیر شده است، مصرف کننده حق دارد از محصول با کیفیت استفاده کند.

وی به تولید برخی محصولات شرکت های دولتی اشاره کرد و افزود: نیاز است شبکه های انحصاری تولید را رفع کنیم، این انحصار قدرت رقابت در بخش تولید و رقابت پذیری برای تولید و تجارت در بازار را گرفته است.

اسلام پناه راه نجات اقتصاد کشور را ارتقا در توسعه استانداردها دانست.

معاون رییس جمهور بیان کرد: مطابق فرمایشات رهبر معظم انقلاب، موضوع کیفیت کالاهای تولید داخل مساله ای غیر قابل اغماض است و متاسفانه مردم از کیفیت برخی تولیدات داخلی ناراضی اند و این نارضایتی به حق است.

وی اضافه کرد: مطابق مطالعات صورت گرفته تولیدات با کیفیت در سنجش نگاه مصرف کننده جایگاه برتر داشته اند و در حوزه صادرات نیز موفق بوده اند و توانسته اند رشد اقتصاد کشور را با وجود مشکلات حوزه صادرات رقم بزنند.

اسلام پناه ادامه داد: در سال جاری ۷۰۰ استاندارد ملی را تجدید نظر کردیم و حتی در حوزه های خاص خدمات نیز ورود کرده ایم.

وی بیان داشت: یکی از این استانداردهای خاص تدوین استاندارد در حوزه صنعت بیمه بود با این شاخصه و نشان استاندارد، خواسته مردم را با شاخص های استاندارد تطبیق داده ایم.


استاندارد محصولات سلولزی رتبه بندی می شوند

رییس سازمان ملی استاندارد همچنین گفت: تا پیش از پایان سال جاری نشان استاندارد محصولات در صنایع سلولزی کشور رتبه بندی می شود.

وی ادامه داد: در دوره ۲ سال اخیر که از آن به عنوان دوره تحولی استاندارد نام می بریم، رتبه بندی نشان استاندارد در دستور کار قرار گرفت.

اسلام پناه افزود: برای بهبود جایگاه نشان استاندارد، رتبه بندی آن را اجرا می کنیم و از این پس می خواهیم به استاندارد کالاها گرید، رتبه و درجه دهیم و تولیدات با کیفیت از درجه و رتبه برتر برخوردار می شوند.

وی بیان داشت: با این اقدام درجه بندی نشان استاندارد یک کالا، مرجع تعیین کننده برای رقابت یک نوع کالا در بازار خواهد شد.

به گزارش ایرنا، در این مراسم از ۲۳ واحد نمونه تولیدی و خدماتی استان خراسان رضوی در حوزه استاندارد تقدیر شد.