به گزارش ایرنا از مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، علیرضا زاکانی عصر دوشنبه در حاشیه بازدید از منطقه حفاظت شده سرخه حصار جهت اجرای فاز دوم طرح آزاد راه شهید شوشتری که با حضور علی سلاجقه رییس سازمان حفاظت از محیط زیست انجام شد، افزود: ساخت شبه آزادراهی به طول ۱۶.۵ کیلومتر از بزرگراه امام رضا (ع) تا بزرگراه شهید یاسینی به عنوان کمربند جانبی به نوعی طبق برآوردها ۵.۵ درصد ترافیک شرق و ۱.۵ درصد بار ترافیک کل تهران را کاهش میدهد.
وی با اعلام اینکه بخشی از مسیر این آزادراه باید از منطقه حفاظت شده سرخه حصار عبور کند، یادآور شد: این منطقه ملی اهمیت ویژه و مضاعفی را از لحاظ حفظ گونههای جانوری و گیاهی به خود اختصاص میدهد.
زاکانی با اشاره به افتتاح ۹.۲ کیلومتر از آزادراه شهید شوشتری تا پایان امسال، اظهار کرد: بخش دوم که وارد محدوده حفاظت شده میشود حساسیت خاصی را بدنبال دارد که در مذاکرات با سازمان حفاظت محیط زیست بازدیدی از این منطقه صورت گرفت و مشخص شد که اختلاف نظر روی یک کیلومتر از آزادراه است.
شهردار تهران ادامه داد: بنا شد جوانب کار بررسی شود که به محیط زیست آسیبی وارد نشود و این محیط به همان شکل باقی بماند.
وی با تأکید بر اینکه حفظ محیط زیست را در حد اعلا در نظر خواهیم گرفت، گفت: سه تا چهار شیوه مورد بحث قرار گرفت و امیدواریم با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری که دغدغههای مشترک دارند به تفاهم برسیم و گره کور چند ۱۰ ساله ترافیک در شرق تهران باز و محیط زیست نیز حفظ شود.
شهردار تهران تاکید مرد: منطقه حفاظت شده سرخه حصار به همت سپاه و ارتش به یک محیط غنی تبدیل شده که از دستبرد و چنگ اندازی مصون بماند.
به گزارش ایرنا، در این بازدید در خصوص یک کیلومتر از مسیر این آزاد راه شهید شوشتری که بر اساس طرحها و نقشههای اولیه از درون یکی از مناطق حفاظت شده شرق تهران عبور میکند، بحث و تبادل نظر صورت گرفت و مقرر شد هیأتهای کارشناسی شهرداری تهران و سازمان حفاظت از محیطزیست در تعامل با یکدیگر راهکارهای جایگزین را بررسی و بهترین ساز و کار را برای ادامه فاز دوم این طرح انتخاب کنند.
گفتنی است شهردار تهران و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در این بازدید بر ضرورت تکمیل این ابرپروژه شرق پایتخت در کنار حفظ و حراست از منطقه حفاظت شده سرخه حصار تأکید کردند.
آزادراه شهید شوشتری کمربندی شرقی تهران است که اتوبان امام رضا(ع) را در جنوبشرق پایتخت به اتوبان شهید یاسینی متصل کرده و فاز نخست آن تا انتهای امسال به طول ۹.۲ کیلومتر به بهرهبرداری خواهد رسید.
افتتاح این کمربندی تا ۵.۵ درصد از ترافیک شرق پایتخت و تا ۱.۵ درصد از ترافیک تهران را خواهد کاست.