قصرشیرین- ایرنا- فرماندار گیلانغرب گفت: پنج ساختمان اداری آسیب دیده از زلزله سال ۹۶ در این شهرستان با گذشت ۶ سال از آن حادثه ویرانگر همچنیان نیمه کاره مانده و در انتظار تخصیص و تامین اعتبار است.

«علی پروین» روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پنج ساختمان اداری که در جریان زلزله سال ۹۶ تخریب شده بین ۳۰ تا ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با توجه به بسته شدن ردیف اعتبار ماده ۱۲ ستاد مدیریت بحران همچنان نیمه کاره مانده و نیازمند تامین اعتبار برای تکمیل این ساختمان ها هستیم.

وی اظهار کرد: ساختمان های نیمه کاره شامل فرهنگ ارشاد اسلامی، جهاد کشاورزی، آتش نشانی های گیلانغرب و شهر سرمست و بخشداری گواور از توابع این شهرستان است.

فرماندار گیلانغرب در ادامه گفت: در جریان زلزله سال ۹۶ در بخش اداری ۱۴ مورد ساختمان و ۱۸ ساختمان دهیاری آسیب دیدند که از این تعداد پنج مورد از ساختمان های اداری تخریبی ولی مابقی تعمیری ارزیابی شدند که کار مقاوم سازی و تعمیر آن ها پایان یافته است.

پروین ادامه داد: همچنین در زلزله آبان سال ۹۶ در بخش مسکونی چهار هزار واحد مسکونی به طور ۱۰۰ درصد تخریب و بیش از ۱۲ هزار واحد مسکونی نیز آسیب دیدند که در بازده زمانی ۲ساله با ارائه تسهیلات ارزان قیمت و بلاعوض بازسازی و مقاوم سازی و مرمت شدند.

وی اضافه کرد: همچنین در جریان زلزله آبان سال ۹۶ تعداد ۱۹ باب مسجد شهری و روستایی دچار آسیب شد که از این تعداد چهار باب مسجد که تخریبی بود کار احداث این مساجد با تخصیص ۵۰ درصدی اعتبارات با پیشرفت ۳۰ تا ۵۰ درصدی نیمه کاره بر زمین مانده و نیازمند اعتبار برای تکمیل آن ها هستیم.

فرماندار گیلانغرب با اشاره به بخش آموزش این شهرستان ادامه داد: در بخش آموزشی ۳۲ باب مدرسه ۱۰ تا ۱۰۰ درصد آسیب دیدند که ۱۶ واحد آن ها به همت خیرین و مابقی با اختصاص اعتبارات توسط دولت بازسازی و احداث شدند که این واحدها به چرخه آموزشی بازگشته است.

وی گفت: در بخش زیرساخت های کشاورزی هم بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال خسارت داشتیم که برای ۲ هزار و ۸۰۰ پرونده خسارت ها تعیین تکلیف و بیش از ۱۸ میلیارد تومان تسهیلات و بیش از یک میلیارد تومان کمک بلاعوض نیز به ۴۸۰ مورد از زیربخش های کشاورزی و دامی پرداخت شد.

پروین اظهار کرد: در بخش بهداشت و درمان تعداد ۱۹ واحد خانه بهداشت و همچنین بیمارستان و مراکز بهداشتی درمانی آسیب دیدند که در بخش خانه های بهداشت احداث و تعمیر واحدها انجام شده اما برای رفع نقائص و آسیب های بیمارستان الزهرا (س) و مراکز بهداشتی و درمانی نیازمند اعتبار هستیم.

وی گفت: همچنین در بخش زیرساخت‌های شهری و روستایی به خصوص راه ها و عمران شهری مشکلاتی وجود دارد و نیازمند اعتبار است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، گیلانغرب به عنوان دومین شهر مقاوم کشور در جریان زلزله‌های ۹۶ و ۹۷ غرب کرمانشاه علاوه بر خسارت به زیرساخت های مختلف و واحدهای اداری بیش از ۱۵ هزار واحد مسکونی آسیب دید.

در جریان زلزله های ۷.۳ دهم ریشتری ۲۱ آبان سال ۹۶ ازگله، ۶.۴ دهم آذر سال ۹۷ قصرشیرین و ۵.۹ دهم دی ماه سال ۹۷ گیلانغرب، بیش از ۶هزار میلیاردریال خسارت به بخش های مختلف مسکونی، زیرساختی، آموزشی، بهداشت و درمان، دامی و کشاورزی شهرستان گیلانغرب وارد شد.