به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمدحسین اسماعیلی سهشنبه- ۲۳ آبان ماه- در نشست خبری نخستین دوره اعطای جایزه ملی آموزش هنر(سرو ایرانی) و نخستین نمایشگاه کتابهای تخصصی آموزش هنر(نکته) در سالن کنفرانس ساختمان دفتر موسیقی اظهارداشت: آموزش زیربنای هر حوزهای به ویژه فرهنگی و هنری است. برای موفقیت در حوزه فرهنگ، لازم است نگاه جدی به آموزش داشته باشیم. همانگونه که سرآمدان حوزه هنر از دیرباز از بستر آموزشهای هنری به منصه ظهور رسیدند و جایگاهی یافتهاند.
وی با اشاره به فعالیتهای دفتر مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از منظر آموزشهای همگانی و عمومی هنر برای ارتقای سواد هنری جامعه و حوزه تخصصی و نخبگانی برای افزایش مهارت هنرمندان و هنرمندان گفت: هنرستانهای هنرهای زیبا در این زمره قرار میگیرد.
اسماعیلی با تقسیمبندی آموزشهای رسمی و غیررسمی بیان کرد: در این حوزه هم اتفاقها و فعالیتهای گستردهای انجام میشود و ۸ هزار نفر در ۶۳ هنرستان هنرهای زیبا به تعلیم و تربیت در حوزه هنر مشغول هستند و در حوزه مراکز کار و دانش هم ۱۲۰۰ مرکز در حال آموزش هستند.
مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: به حوزه آموزشهای هنری در دولت سیزدهم نگاه توسعهای و حمایتی وجود دارد که امید است با این حدت ادامه یابد که بازخوردها و نتایج آن در سالهای آتی قابل مشاهده خواهد بود.
مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اجرای طرح آموزش هنر برای همه در طول دو سال گذشته گفت: بخش دیگری از رویکردهای آموزشی ما در حوزههای تخصصی و نخبگانی برای افزایش مهارت هنرمندان و هنرجویان است.
وی تاکید کرد: ما نگاه تخصصی به حوزه آموزشهای هنری داریم و مراکزی چون هنرستانهای هنرهای زیبا در این زمره قرار میگیرد و پرورش هنرمندان متعهد در این ساختار مورد توجه است.
اسماعیلی همچنین به برگزاری سه دوره آزمون جامع و ادواری در هر سال گفت: حدود ۴۰ هزار نفر در هر دوره در این آزمونها شرکت میکنند که پس از موفقیت در آزمونها با هماهنگی آموزش و پرورش دیپلمهای مهارتی در حوزه فرهنگ و هنر برای آنها صادر میشود.
نشان سرو ایرانی به چه کسانی تعلق میگیرد؟
وی درباره جایزه ملی هنر(سرو ایرانی) گفت: یکی از پشتوانهها و اضلاع مهم در بحث آموزش هنر معلمان هنر هستند که در مجموعه وزارت ارشاد از آنها به عنوان هنرآموز یاد میکنیم. معلمان، مدرسان و هنرآموزان به مثابه پشتوانه بسیار مهم در حوزه آموزش هنر محسوب میشوند که در بخشهای مختلف مشغول به فعالیت هستند. زحمت عمده آموزش هنر بر دوش هنرستانها، مدارس، آموزشگاههای آزاد هنری و سینمایی، دانشگاهها و دانشکدهها و آکادمیهای مختلف است.
اسماعیلی گفت: شاید آنگونه که بایسته و شایسته این قشر فرهیخته و ارزشمند بوده در طول سالیان گذشته توجه آنچنانی به آن نشده است. بحث پاسداشت مقام معلم را هر سال داریم و آموزش و پرورش و دانشگاه در این حوزه زحمات بسیار خوبی کشیدهاند و تجلیل از معلم انجام میشود اما به طور خاص، بحث معلمان هنر به صورت رویداد ویژه همواره مورد توجه نبوده است.
وی افزود: دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری با هدف تکریم معلمان هنر رویدادی را با عنوان جایزه ملی هنر(نشان سرو ایرانی) طراحی کرده که این نشان و جایزه قرار است به معلمان، مفاخر، اساتید و کسانی که در زمینه آموزش هنر فعالیت دارند هر ساله اعطا شود.
اسماعیلی گفت: از جمله اهداف برگزاری این رویداد زمینهسازی و ایجاد انگیزه برای فعالان و معلمان حوزه آموزشهای هنری در مراکز آموزش هنر، فراهم کردن شرایط مطلوب برای رقابت سالم و سازنده به منظور رشد و تعالی نظام تعلیم و تربیت و ترغیب و تشویق هنرآموزان و مدیران حوزه آموزش هنر، تقدیر و تجلیل از مدیران و هنرآموزان و مدرسان نمونه مراکز آموزش هنر در سطح استانی و ملی و تلاش برای راهیابی و اجرایی کردن شاخصها و معیارهای صحیح و دقیق آموزشی و پرورشی در این مراکز است.
وی خاطرنشان کرد: این رویداد که از امسال آغاز شد به طور سالانه انجام میشود. مراکز آموزش هنر هنرستانهای هنرهای زیبا، آموزشگاههای آزاد هنری و مراکز مهارتی و همه حوزههایی که در زمینه آموزشهای هنری مشغول فعالیت هستند در این رویداد مشارکت داده خواهند شد و از برگزیدگان آن سالانه در مراسم اختتامیه تجلیل و نشان سرو ایرانی به آنها اعطا میشود.
این مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در این رویداد که امسال سال نخست آن است، به طور خاص، هنرستان هنرهای زیبا حوزه حضور خواهند داشت. فرآیند برگزاری آن از خرداد امسال شروع و فراخوان ها آماده و برای هنرستانهای هنرهای زیبا ارسال و در سه سطح این رویداد بررسی شد.
وی افزود: در سطح هنرستانها ستادی در هر هنرستان با یک سری اعضای مشخص از بین متقاضیان تشکیل شد که هر هنرستان میتوانست سه مدرس و هنرآموز برتر خود را معرفی کند. در سطح استانی هم ستادی برای بررسی پروندههای رسیده با محوریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل و پروندههای هنرستانهای هر استان در آن ستاد مورد بررسی و ارزیابی قرار میگرفت.
اسماعیلی گفت: ستادهای استانی طبق فرآیند میتوانستند یک مدیر، یک مدرس و هنرآموز برتر استانی را به ستاد مرکزی رویداد معرفی کنند. در نهایت پس از تشکیل ستادهای هنرستانی و استانی، ۸۷ پرونده به مرحله نهایی و ستاد مرکزی ارسال شد که مورد ارزیابی قرار گرفت.
وی، شاخصهایی که مورد بررسی قرار گرفت را شامل شاخصها و مولفههای دانشی و شاخصهای تخصصی اعم از نگرشها، تلاشها و شایستگیها و مهارتهای تخصصی علمی داوطلبان و متقاضیان و مولفهها و شاخصهای عملکردی اعم از رعایت اصول اخلاق حرفهای حاکم بر شغل معلمی، رعایت شاخصهایی نشر مانند انجام وظایف موثر، ارزشها و هنجارهای اجتماعی، احترام و تکریم و دیگران و عدالت آموزشی برشمرد و گفت: همچنین شرایط و مولفههای اخلاقی از جمله پایبندیها و رعایت اصول اخلاقی و اسلامی در فرآیند آموزش هنر مورد توجه قرار گرفت.
اسماعیلی ادامه داد: در ستاد مرکزی، این شاخصها بر اساس فرمتهایی که ارائه شده شده بود مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت کسانی که شایسته دریافت این جایزه و نشان بودند تعیین شدند که نشان سرو ایرانی به سه هنرآموز برتر هنرستانها و یک مدیر برتر هنرستانها در آیین اختتامیه اعطا میشود. همچنین دو مدیر و دو هنرآموز و مدرس شایسته تقدیر معرفی خواهند شد که جوایز در آیین پایانی رویداد در اول آذرماه در تالار رودکی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعطا میشود.
وی اظهار داشت: بخش دیگری در این رویداد، بخش مفاخر و پیشکسوتان حوزه آموزشهای هنری است که در زمینهها و بخشهای مختلفی فعالیت داشتند و شاخصهایی که مورد توجه قرار گرفت استمرار در فعالیت آموزش و تربیت هنرجویان، تاثیرگذاری کمی و کیفی در آموزش هنر، سوابق، پیشینه و کسوت در آموزش هنر، دارا بودن هدف، رویکرد و روش های کیفی در این زمینه و تالیف و پژوهش در حوزه آموزش هنر است که در مجموع به شش نفر هم از مفاخر ملی آموزش هنر در اولین دوره نشان و جایزه تعلق میگیرد.
اسماعیلی، اعضای ستاد مرکزی که به عنوان هیات داوران نهایی رویداد بودند را شامل سودابه صالحی، حسین میثمی، رامتین شهوازی و محمدحسین ناصربخت نام برد و گفت: این رویداد از سال آینده سایر بخشهای آموزش هنر اعم از آموزشگاههای آزاد و مراکز مهارتی آموزش هنر را نیز پوشش میدهد و مدرسان و معلمانی که در حوزه آموزشهای هنری فعالیت می کنند در این رویداد شرکت میکنند.
وی با بیان اینکه نشان سرو ایرانی توسط کیانوش غریبپور از هنرمندان حوزه تجسمی طراحی و ساخته شده است، افزود: در بخش مفاخر آموزش هنر هم با همان رویکرد و شاخصهای اشاره شده هر سال ۶ نفر از مفاخر آموزش هنر مورد تجلیل قرار می گیرند.
نخستین نمایشگاه کتابهای تخصصی آموزش هنر(نکته) ۲۷ آبان برگزار میشود
مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از برگزاری نخستین نمایشگاه کتابهای تخصصی آموزش هنر(نکته) از ۲۷ آبان در تالار وحدت خبر داد و گفت: سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی از امروز آغاز شد و در این رویداد، برنامههایی با هدف ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی و ارتقای شاخصهای مطالعه در سراسر کشور تدارک دیده شده است. دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری برای نخستین بار تصمیم گرفت این حوزه را مورد توجه قرار بدهد و نمایشگاهی با رویکرد آموزش هنر برگزار میشود که نمایشگاه کتابهای تخصصی آموزش هنر با عنوان «نکته» از روز شنبه ۲۷ آبان در لابی تالار وحدت دایر میشود.
وی افزود: در این نمایشگاه که دو بخش اصلی شامل مروری بر نشر کتابهای آموزش هنر که در طول سالیان گذشته منتشر شدهاند و بخش تازه های نشر دارد، ۱۲ ناشر خصوصی فعال در حوزه آموزش هنر حضور دارند که آخرین و تازههای نشر کتابهای خود را در معرض دید قرار میدهند. در این نمایشگاه که با همکاری تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران برگزار میشود، بیش از ۱۲ هزار عنوان کتاب با موضوع خاص آموزش هنر عرضه میشود. موضوعاتی که در نمایشگاه ارائه میشود در حوزههای هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، موسیقی، هنرهای سنتی، سینما، انیمیشن، کودک و نوجوان و کلیات اعم از فرهنگ،ها، دائرهالمعارفها است.
قصد داریم از سال آینده رویداد کتاب سال آموزش هنر را برگزار کنیم
اسماعیلی در عین حال گفت: قصد داریم از سال آینده رویداد کتاب سال آموزش هنر را برگزار کنیم و ناشران و مولفان برتر کتاب در حوزه آموزش هنر را هم مورد تقدیر و تشویق قرار دهیم که این هم جزو برنامههای آینده دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری است.
مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: برای کسانی که نشان سرو را دریافت میکنند بحث اعطای درجه هنری را دنبال میکنیم که هماهنگی های آن در حال انجام است.
وی افزود: دریافت این نشان میتواند در ارتقای رتبه کارمندان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم موثر باشد و هدایای نقدی هم علاوه بر نشان به برگزیدگان تقدیم میشود.
رویداد گنجینه هنر برای مفاخر آموزش هنر برگزار میشود
اسماعیلی خاطرنشان کرد: در حوزه مفاخر آموزش هنر، برگزاری رویدادی به نام گنجینه آمورش هنر مد نظر است که از افراد مورد تقدیر و برگزیدگان نشان سرو ایرانی مستندسازی و روشهای آموزشی آنها ثبت و ضبط می شود تا سبک های آموزشی این هنرمندان ماندگار و نسلهای بعدی از آن بهرهمند شوند.
وی با بیان اینکه هنر و آموزش، دغدغه مشترک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش و پرورش است، به امضای تفاهمنامهای در سالهای گذشته مابین این دو وزارتخانه اشاره کرد و گفت: در این تفاهمنامه، آموزش هنر به طور ویژه از جمله معلمان هنر و بحث ارتقای سطح آموزشی آنها مورد توجه قرار گرفت و قرار شد یک سری کارگاههایی برگزار شود که از تابستان امسال تعدادی از معلمان هنر استان تهران با همکاری آموزش و پرورش و ... در این کارگاهها شرکت کردند. قصد داریم این حوزه را تقویت کنیم و با همکاری ادارات کل فرهنگ و نیز آموزش و پرورش استانها، آن را با فازبندی پیش ببریم.
این مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته در دولت سیزدهم، ۱۵ هنرستان به تعداد هنرستانهای هنرهای زیبا اضافه شد و هدفگذاری ما ایجاد یک هنرستان دخترانه و یک پسرانه در هر استانی است.
وی افزود: در سفرهای استانی، زمینه تاسیس این هنرستانها را دنبال میکنیم و اقبال خوبی برای این کار وجود دارد که بحثهای تامین مدرسان، ساختمان و ... این هنرستانها مطرح است که باید برطرف شود و به هدف خودمان برسیم. ساختار این هنرستانها هم مهم است که در سازمان اداری و استخدامی رفع شد تا نیروی انسانی را هم تا آخر سال بتوانیم تامین کنیم.
اسماعیلی یادآوری کرد: مجموع معلمان در هنرستان های هنرهای زیبا بیش از هزار نفر شامل رسمی، قراردادی و حق التدریس است که بخشی از این ها چون معلمان دروس عمومی هستند توسط آموزش و پرورش و معلمان دروس تخصصی توسط وزارت فرهنگ تامین میشود. جایزه سرو برای این است که ما این معلمان را ببینیم. چون نیروهای آموزش و پرورشی نیستند و زحماتی که در دل آموزش هنر می کشند به طور بایسته و شایسته دیده نمیشود.
وی همچنین از رتبهبندی آموزشگاههای آزاد هنری با درجات یک تا سه خبر داد و گفت: شیوهنامه جدید اعطای کارت صلاحیت تدریس هم نهایی و فرمتهای مشخصی برای آن تعیین شده که در یک سال گذشته بیش از یک هزار کارت صلاحیت صادر شده است.
اسماعیلی تاکید کرد: هر کسی که این کارت را نداشته باشد حق تدریس نخواهد داشت.