تهران- ایرنا- وزیر دفاع آلمان گفت: اتحادیه اروپا به هدف خود برای تحویل یک میلیون گلوله توپ و موشک به اوکراین تا ماه مارس (اسفند/فروردین) ۲۰۲۴ دست نخواهد یافت.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، این اظهارات بوریس پیستوریوس که قبل از نشست روز چهارشنبه وزرای دفاع اتحادیه اروپا در بروکسل بیان شد، اولین اذعان علنی یک وزیر ارشد اروپایی درباره محقق نشدن این هدف است؛ اگرچه دیپلمات‌ها و مقام‌ها ماه هاست به طور محرمانه نسبت به تحقق این هدف ابراز تردید کرده‌اند.

بر پایه این گزارش، از آنجاییکه درگیری اوکراین به یک جنگ فرسایشی شدید تبدیل شده است، این هدف در پاسخ به نیاز فوری اوکراین به گلوله‌های توپخانه ۱۵۵ میلی‌متری تعیین شد.

وزیر دفاع آلمان افزود: من وعده یک میلیون گلوله را ندادم و آن هم از روی عمد بود. سوال درستی که باید پرسید این است که آیا تحویل یک میلیون گلوله هدفی واقعی بوده است؟

وی ادامه داد: با اطمینان می توان فرض را بر این گذاشت که یک میلیون گلوله [به اوکراین] نمی‌رسد.

در همین حال، برخی از مقام‌ها اعلام کرده‌اند که که صنعت اروپا ظرفیت تولید برای دستیابی به این هدف را ندارد.

از سوی دیگر، جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شب گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که این اتحادیه ممکن است به هدف خود برای تامین یک میلیون گلوله توپ برای اوکراین دست نیابد.

وی با بیان اینکه ضرب‌الاجل یک ساله برای انجام تعهد ارسال یک میلیون گلوله توپ به اوکراین رو به اتمام است، خاطرنشان کرد: کشورهای اروپایی مجبور شده‌اند برای تحقق این تعهد، از ماه آوریل تا کنون ۳۰۰ هزار گلوله توپ از ذخایر تسلیحاتی خود به کی‌یف ارسال کنند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین پس از ماه‌ها انتظار، روز شنبه ۲۰ خردادماه ۱۴۰۲ تائید کرد که ضدحمله نیروهای این کشور علیه ارتش روسیه آغاز شده است.

آمریکا و کشورهای غربی تاکنون در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کردند.