تهران – ایرنا – «مایک ترنر» رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا از غفلت رژیم صهیونیستی در توجه به پیش نشانه های "واضح" حمله ۷ اکتبر حماس انتقاد کرد و آن را یک "شکست اطلاعاتی بزرگ" خواند.

به گزارش ایرنا، نماینده جمهوری‌ خواه ایالت اوهایو در جریان سخنرانی در اجلاس دفاعی نشریه پولیتیکو، از واکنش اسرائیل پس از وقوع عملیات طوفان الاقصی نیز انتقاد کرد و ضمن اشاره به "شکست‌های عملیاتی" این رژیم افزود که امکان جلوگیری از وقوع تلفات بالا وجود داشت.

به نوشته پولیتیکو، با این حال ترنر به شدت از حق اسرائیل برای واکنش در برابر حماس حمایت کرد. وی با این حال گفت: فکر نمی ‌کنم کسی اطمینان داشته باشد آنچه که رخ می دهد در مسیر درستی پیش می‌ رود.

این قانونگذار ازشد کنگره آمریکا همچنین در مورد تبادل اطلاعات بین آمریکا و اسرائیل ابراز نگرانی کرد و گفت که کاخ سفید می تواند اقدامات بیشتری انجام دهد.

ترنر گفت: کاخ سفید کمی کُند است و در مورد اشتراک کامل اطلاعات محتاطانه عمل می کند. ما این مشکل را با آنها در اوکراین داشتیم و به دلیل فشار کنگره سیاستشان را تغییر دادند.

ایهود لاوی معاون سابق موساد نیز به تازگی عملیات طوفان‌الاقصی را یک فاجعه بزرگ و شکست اطلاعاتی-عملیاتی از مقاومت فلسطین ارزیابی کرده بود.

معاون سابق سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در گفت‌وگو با کانال ۱۲ تلویزیون این رژیم درباره عملیات مقاومت فلسطین در هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) گفت: این یک شکست اطلاعاتی و عملیاتی برای اسرائیل بود. روز هفتم اکتبر یک فاجعه بزرگ اتفاق افتاد.

روزنامه نیویورک تایمز نیز چندی پیش با اشاره به شکست اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی و آمریکا در پیش ‌بینی حمله غافلگیرانه حماس، نوشت: سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) پیش از وقوع این حمله هشدارهایی صادر کرده بود، اما هیچ یک جدی گرفته نشد.

تارنمای این روزنامه آمریکایی نوشت: گزارش‌ های سازمان سیا که چند روز قبل از حمله حماس منتشر شده بود، اگرچه چنین حمله مرگباری را پیش‌بینی نکرده بود، اما احتمال حملات راکتی را هم رد نکرده بود.

براساس ۲ گزارش محرمانه سیا که چند روز پیش از حملات حماس منتشر شد، به اسرائیل درباره افزایش احتمالی خشونت ‌ها هشدار داده شده اما حمله پیچیده و چندجانبه‌ای که اخیرا رخ داد، پیش بینی نشده بود.