کرمان - ایرنا- استاندار کرمان در تازه‌ترین اظهارنظر و دفاع از اصحاب رسانه در مقابل دانشگاه شهید باهنر ضمن اشاره به ممانعت از حضور خبرنگاران در یک جلسه این دانشگاه طی روزهای اخیر تاکید کرده است که تا این مشکل حل نشود در جلسات دانشگاه حضور پیدا نمی‌کند.

به گزارش ایرنا صفحه اینستاگرام محمدمهدی فداکار همچنین در ادامه این خبر که از سه‌شنبه‌شب در فضای رسانه‌ای استان بازتاب داشته، با نقل عبارتی از رهبر معظم انقلاب اسلامی در باب اهمیت کار خبرنگاران نوشته است: بدون خبرنگاران لحظه ها ماندگار نمی شود.

در خبری که از نقل قول‌های استاندار کرمان درباره این موضوع در نشست شورای اجتماعی استان منتشر شده، وی ضمن انتقاد از عملکرد دانشگاه شهید باهنر مبنی بر ممانعت از حضور خبرنگاران در آن دانشگاه برای پوشش یک نشست تاکید کرده است: دانشگاه شهید باهنر کرمان از ورود صداوسیما و سایر خبرگزاری‌ها و خبرنگاران به این دانشگاه ممانعت کرده است که این رفتار قابل قبول نیست و حتی خبرنگار خبرگزاری تسنیم را هم که داخل جلسه بوده اخراج کردند.
برپایه این گزارش، فداکار با اشاره به اینکه دانشگاه باید در ارتباط با این موضوع توضیح دهد که به چه دلیل از حضور خبرنگاران ممانعت شده و دلایل این موضوع باید بررسی شود، تصریح کرد: این رفتار مسئولان دانشگاه با خبرنگاران و رسانه‌ها درست نبوده است.
استاندار کرمان همچنین خواستار تشکیل شورای اطلاع‌رسانی استان و توضیح مسئولان دانشگاه در این جلسه نیز شد و گفت: رسانه‌ها نیز باید نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند تا مانع تکرار این رفتارها در آینده شود.
وی عنوان کرد: به محض اطلاع از این اتفاق در دانشگاه، از حضور در جلسات دانشگاه باهنر کرمان خودداری کردم و تا این مشکل برای خبرنگاران حل نشود در جلسات دانشگاه شرکت نخواهم کرد.
این گزارش می افزاید در این جلسه محسن روحی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز با اشاره به اینکه شورای اطلاع‌رسانی استان در آینده نزدیک با این موضوع برگزار می‌شود تاکید کرد: ممانعت از حضور خبرنگاران در دانشگاه باهنر دغدغه تمام اصحاب رسانه استان است و باید حل شود.
اما آنطور که روایت شده در جریان نشست سعید جلیلی نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی با دانشجویان در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان طی هفته گذشته از حضور خبرنگاران در ورودی دانشگاه ممانعت شد. اصحاب رسانه تاکید دارند طی سال های اخیر این مشکل چندمورد دیگر نیز رخ داده و باید این مشکل حل شود.

در این میان و برای حضور در نشست سخنرانی جلیلی، باوجود راه ندادن خبرنگاران به داخل دانشگاه، تعدادی از خبرنگاران وارد سالن نشست شده بودند که متولیان انتظامات دانشگاه آنان را بیرون کردند و در جریان این رویداد، یکی از خبرنگاران، رفتار نامناسبی برای به بیرون هدایت کردن خبرنگار، رخ داده تا وی را از محیط دانشگاه به خیابان هدایت کنند که اصحاب رسانه در استان از این ماجرا آزرده خاطر شده‌اند.

خبرنگار ایرنا در این زمینه با مسئولان روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر نیز تماس گرفت تا درباره چرایی این اقدام توضیحاتشان را ارائه کنند که تاکید کردند برگزار کننده مراسم و میزبان نشست، اعلام کرده بوده نشست، غیررسانه‌ای است لذا برابر با مقررات و بخشنامه، انتظامات از حضور رسانه ها جلوگیری به عمل آورده بود.

یکی از این مسئولان گفت: مدیران دانشگاه نیز گرچه از نحوه ورود برخی خبرنگاران بدون هماهنگی به داخل محوطه دانشگاه گلایه مند شدند اما باتوجه به جایگاه و شان والای اصحاب رسانه به عنوان نمایندگان افکارعمومی، در کل از بروز این اتفاق ناراحت و دنبال دلجویی از خبرنگاران و اصحاب رسانه نیز هستند؛ در این زمینه نیز قرار بوده جلسه‌ای برگزار شود تا در سایه همفکری با اصحاب رسانه، برخی کاستی ها و مشکلات موجود مرتفع و در آینده فعالیت ها با تعامل بیشتری پیگیری شود.

توضیحات مدیرعامل خانه مطبوعات کرمان

همچنین مدیرعامل خانه مطبوعات و رسانه های استان کرمان نیز در خصوص ممانعت از حضور خبرنگاران در دانشگاه شهید باهنر کرمان و حواشی آن توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از این نهاد صنفی، محمدرضا نژادحیدری گفت: از زمانی که گزارش برخورد عوامل دانشگاه با خبرنگار خبرگزاری تسنیم را دریافت کردیم پیگیری موضوع را در دستور کار جلسه صبح سه شنبه خانه مطبوعات قرار دادیم.

وی ضمن ابراز تاسف از برخورد صورت گرفته با خبرنگار مذکور افزود: برخی اعضای هیات مدیره پیشنهاد داشتند بیانیه ای از سوی خانه مطبوعات در انتقاد از این ماجرا صادر شود، اما چون استاندار کرمان روز گذشته موضع منطقی و قاطعی داشتند صدور بیانیه رای لازم را کسب نکرد.

نژادحیدری گفت: هیات مدیره ضمن تاکید بر ضرورت دلجوئی از خبرنگار تسنیم، معتقد بودند که بایستی با گفت و گو مسئله را حل و فصل کرد و ضمن رعایت ملاحظات دانشگاه تلاش کرد تا راه حضور خبرنگاران در نشستهایی که در دانشگاه برگزار می شود باز شود. مدیرعامل خانه مطبوعات گفت: قرار است جلسه ای در دانشگاه باهنر در این زمینه برگزار شود و امیدواریم به نتایج خوبی برسد.