"زهرا یوسفی" روز جمعه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: این نظام رتبه بندی، دانشگاه های هشت کشور مسلمان در حال توسعه شامل اندونزی، ایران، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، مالزی، مصر و نیجریه را بر اساس چهار مورد از مهمترین ماموریت های دانشگاه ها اعم از پژوهش، آموزش، فعالیتهای بین المللی و نوآوری، ارزیابی و رتبه بندی می کند.
وی افزود: معیار پژوهش از بیشترین وزن (۶۰ درصد) در میان سایر معیارها برخوردار است و فعالیتهای بینالمللی و نوآوری هر یک با وزن ۱۵ درصد و آموزش با وزن ۱۰ درصد، در مرتبه بعدی اهمیت قرار دارند.
مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه خلیج فارس یادآورشد: عملکرد دانشگاههای کشورهای عضو در معیارهای یاد شده، مجموعاً با ۱۳ شاخص مورد سنجش قرار می گیرد.
وی تصریح کرد: از میان یکهزارو ۶۲۲ سازمانی که مورد بررسی قرار گرفته است، تعداد ۴۹۶ دانشگاه از این هشت کشور توانسته اند شرط اولیه ورود به این رتبهبندی که انتشار حداقل ۱۵۰ مدرک در پایگاه اطلاعاتی InCites طی بازهی ۲۰۲۰-۲۰۱۸ بوده را کسب کنند.
یوسفی ادامه داد: ایران با ۸۰ دانشگاه پس از ترکیه در رتبهی دوم به لحاظ تعداد دانشگاههای حاضر در این رتبهبندی جای گرفته است و اندونزی و پاکستان نیز هر کدام با ۶۰ دانشگاه، در جایگاه بعدی قرار دارند.
وی گفت: طبق فهرست اعلام شده از سوی موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام، دانشگاه خلیج فارس در رتبهبندی ۲۰۲۲ دانشگاههای کشورهای گروه D۸ به صورت مشترک با دانشگاه صنعتی ارومیه و با یک پله صعود نسبت به سال گذشته، موفق به کسب رتبه ۲۷۹ در میان ۴۹۶ دانشگاه حاضر در این نظام رتبه بندی شده است.