بجنورد-ایرنا- معاون توسعه و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر خراسان‌شمالی گفت: وقوع خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها سبب کاهش تولید محصولات لبنی و گوشت عشایر به میزان چهار هزار و ۸۶۰ تُن در سال جاری شد. 

مهدی خانی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: وقوع خشکسالی سبب شد تا کاهش تولید در بخش دام ۹۷۲ میلیون ریال به عشایر استان خسارت وارد کند.

وی افزود: امسال ۱۶۵ هزار هکتار از مراتع استان دچار کاهش تولید علوفه شد که میزان خسارت در این زمینه ۸۲۵ میلیون ریال برآورد شده است.

معاون توسعه و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر خراسان‌شمالی با اشاره به وقوع ۲ حادثه گرگ زدگی در دام های عشایر استان افزود: این حادثه ها در شهرستان های اسفراین و سملقان گزارش شد و ۵۷ راس دام عشایر استان در حادثه های گرگ گرفتگی امسال تلف و ۶۴ راس دام این دامداران دچار آسیب شد.

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره خسارت حوادث طبیعی به عشایر استان گفت: امسال حادثه های مختلف از جمله آتش سوزی، سیل، سرمازدگی و گرگ گرفتگی به عشایر استان خسارت تحمیل کرد به طوری که ۴۱۸ راس دام براثر سرما زدگی تلف شدند.

خانی خاطرنشان کرد: در مجموع ۴۷۵ راس دام عشایر استان در حادثه های مختلف تلف شد که میزان خسارت این حوادث در این زمینه ۴۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال گزارش شده است.

به گزارش ایرنا، عشایر خراسان شمالی ۶۰۰ هزار راس دام در اختیار دارند و با تولید ۲۵ درصد گوشت استان، شش درصد گوشت قرمز عشایر کشور را تولید می کنند.

سرانه دام عشایر خراسان شمالی بیش از میانگین کشوری است و به طور میانگین هر خانوار عشایر این استان ۱۳۰ راس دام سبک دارد که این سرانه در کشور ۱۰۰ راس است.