خشکسالی گوشت تولیدی عشایر خراسان‌شمالی را ۲۰ درصد کاهش داد

بجنورد-ایرنا- معاون توسعه و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر خراسان‌شمالی گفت: خشکسالی و کمبود علوفه در پنج ماهه نخست امسال میزان تولید گوشت قرمز از سوی خانوارهای عشایری این استان را ۲۰ درصد کاهش داد.

مهدی خانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: عشایر استان در این مدت سه هزار تُن گوشت قرمز دام سبک تولید کردند که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۰۰ تن معادل ۲۰ درصد کاهش را نشان می دهد.

وی افزود: میزان تولید شیر و لبنیات خانوارهای عشایری هم در پنج ماهه امسال با ۱۵ درصد کاهش روبه رو بود به گونه ای که در این مدت این دامداران یکهزار و ۵۰۰ تن لبنیات تولید کردند که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۰۰ تن کاهش داشت.

خانی درباره علت کاهش تولید شیر و گوشت قرمز گفت: میزان محصولات لبنی عشایر خراسان شمالی به دلیل خشکسالی و کاهش جمعیت دامی در سالجاری است.

وی با اشاره به پرداخت بیش از ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات پرواربندی به عشایر استان در سالجاری، خاطرنشان کرد: این تسهیلات عشایری با نرخ‌های ۱۶.۵ درصد در قالب تعداد ۶۳ طرح پرداخت شد تا جلوی کشتار بره های نارس و کاهش تولید گوشت در استان گرفته شود.

به گزارش ایرنا، عشایر خراسان شمالی ۶۰۰ هزار راس دام در اختیار دارند و با تولید ۲۵ درصد گوشت استان، شش درصد گوشت قرمز عشایر کشور را تولید می کنند.

سرانه دام عشایر خراسان شمالی بیش از میانگین کشوری است و به طور میانگین هر خانوار عشایر این استان ۱۳۰ راس دام سبک دارد که این سرانه در کشور ۱۰۰ راس است.


اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha