شیراز - ایرنا – دومین جشنواره بومی، محلی "لامردون" در حالی در لامرد فارس آغاز به کار کرده که به گفته دبیر این جشنواره این دوره از آن تلاش برای معرفی جغرافیای بومی و نگرش فرهنگ و آداب و رسوم حوزه ایراهستان ، کرانه و پس کرانه های خلیج فارس شامل فارس ، هرمزگان و بوشهر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سعیده صداقت روز یکشنبه در این باره گفت: در این دوره از "لامردون" تلاش شده تا با بهرمندی از اساتید مجرب آداب و رسوم ، گویش‌ها ، بازی‌های محلی ، لباس‌ها و پوشش‌های جنوبی، موسیقی بیخه جات و حوزه ایراهستان با دیدی عمیقتر به نمایش گذاشته شود.

به گفته دبیر دومین جشنواره لامردون در حاشیه این جشنواره آثار نگارش شده و یا در حال نگارش نویسندگان و پژوهشگران بومی نیز اطلاع رسانی می‌شود.

صداقت افزود:در دومین جشنواره لامردون ، کسب و کارهای حوزه صنایع دستی ، هنرهای تجسمی ، آثار نمایشی و تولیدات موسیقیایی با رویکرد بومی محلی مورد توجه ویژه قرار گرفته و معرفی و ارائه غذاهای حوزه بیخه جات و ایراهستان، رسوم مربوط به کودکان، گویش محلی و مراسم سنتی، موزه ها و گردشگری و مدیریت محیط زیست از دیگر موارد مورد توجه در لامردون دوم است.

او تشکیل کمیته های مختلف و تقسیم بندی کارها در ساختار تخصصی را از دیگر شاخصه‌های دومینلامردون لامرد عنوان کرد.

استقبال برون شهرستانی از "لامردون"

دبیر دومین جشنواره لامِردون یادآور شد: با اعلام فراخوان برگزاری جشنواره، استقبال گروه‌های برون شهرستانی و بخصوص حوزه ایراهستان متقاضی غرفه داری در لامردون شدند و در پایان بیش از ۵۰ غرفه مجزا با رویکردهای مختلف، زیر نظر هنرمندان و با هدف حمایت از کسب و کارهای بومی فعال شد.

صداقت عنوان کرد: بازی های بومی محلی، اجرای مسابقات آشپزی، میزگرد های شبانه نویسندگان تاریخِ بیخه جات، موسیقی های محلی، شعرها و گویش محلی، آیین و مراسمات سنتی بومی، عرضه صنایع دستی، موزه مردم شناسی منطقه، محیط زیست و معرفی حیات وحش و نباتات بومی، مسابقات کودکان، فروش صنایع دستی و موادغذایی سنتی، تجلیل از غرفه داران و همیاران برتر برگزاری نمایشگاه از برنامه های مختلف این جشنواره است.

دومین جشنواره لامِردون که از دیروز آغاز به کار کرده تا فردا نیز ادامه دارد و پذیرای علاقمندان به فرهنگ و جغرافیایی بومی این منطقه است.

"لامردون"ها جامعه را زنده نگه می‌دارد

فرماندار لامرد که از مهمانان شب گذشته "لامردون" بود، در سخنانی کوتاه گفت: مسئولان تنها تسهیل کننده این رویداد بزرگ بوده و عزم و اراداه عوامل لامردون کار را به نتیجه رسانده است.

احمد خضری با تاسی از کلام رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: باید کوشید تا فرهنگ، گویش ها، آداب و رسوم و داشته‌های پیشینیان خود را حفظ کنیم .

او یادآور شد: همه ذخایر آداب و رسوم و فرهنگ تا زمانی به حیات خود ادامه می دهند که در بطن جامعه ساری و جاری باشند چنانکه که یک نویسنده، پژوهشگر و محقق تا زمانی که اثرش در ذهن جامعه باقی است، به حیات خود ادامه می دهد.

فرماندار لامرد گفت: هدف از برپایی این رویدادها و ارائه تفاوت‌های دیدگاهی و فرهنگی، "زنده نگهداشتن جامعه" است.

لامرد در جنوب فارس با فاصله ۳۷۴ کیلومتری از مرکز استان قرار داد.