۲۸ آبان ۱۴۰۲، ۸:۵۵
کد خبر: 85295522
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

"لامِردون" جشنواره‌ای برای شناخت کرانه و پس کرانه‌های خلیج فارس + فیلم

شیراز - ایرنا – دومین جشنواره بومی، محلی "لامردون" در حالی در لامرد فارس آغاز به کار کرده که به گفته دبیر این جشنواره این دوره از آن تلاش برای معرفی جغرافیای بومی و نگرش فرهنگ و آداب و رسوم حوزه ایراهستان ، کرانه و پس کرانه های خلیج فارس شامل فارس ، هرمزگان و بوشهر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سعیده صداقت روز یکشنبه در این باره گفت: در این دوره از "لامردون" تلاش شده تا با بهرمندی از اساتید مجرب آداب و رسوم ، گویش‌ها ، بازی‌های محلی ، لباس‌ها و پوشش‌های جنوبی، موسیقی بیخه جات و حوزه ایراهستان با دیدی عمیقتر به نمایش گذاشته شود.

به گفته دبیر دومین جشنواره لامردون در حاشیه این جشنواره آثار نگارش شده و یا در حال نگارش نویسندگان و پژوهشگران بومی نیز اطلاع رسانی می‌شود.

صداقت افزود:در دومین جشنواره لامردون ، کسب و کارهای حوزه صنایع دستی ، هنرهای تجسمی ، آثار نمایشی و تولیدات موسیقیایی با رویکرد بومی محلی مورد توجه ویژه قرار گرفته و معرفی و ارائه غذاهای حوزه بیخه جات و ایراهستان، رسوم مربوط به کودکان، گویش محلی و مراسم سنتی، موزه ها و گردشگری و مدیریت محیط زیست از دیگر موارد مورد توجه در لامردون دوم است.

او تشکیل کمیته های مختلف و تقسیم بندی کارها در ساختار تخصصی را از دیگر شاخصه‌های دومینلامردون لامرد عنوان کرد.

استقبال برون شهرستانی از "لامردون"

دبیر دومین جشنواره لامِردون یادآور شد: با اعلام فراخوان برگزاری جشنواره، استقبال گروه‌های برون شهرستانی و بخصوص حوزه ایراهستان متقاضی غرفه داری در لامردون شدند و در پایان بیش از ۵۰ غرفه مجزا با رویکردهای مختلف، زیر نظر هنرمندان و با هدف حمایت از کسب و کارهای بومی فعال شد.

صداقت عنوان کرد: بازی های بومی محلی، اجرای مسابقات آشپزی، میزگرد های شبانه نویسندگان تاریخِ بیخه جات، موسیقی های محلی، شعرها و گویش محلی، آیین و مراسمات سنتی بومی، عرضه صنایع دستی، موزه مردم شناسی منطقه، محیط زیست و معرفی حیات وحش و نباتات بومی، مسابقات کودکان، فروش صنایع دستی و موادغذایی سنتی، تجلیل از غرفه داران و همیاران برتر برگزاری نمایشگاه از برنامه های مختلف این جشنواره است.

دومین جشنواره لامِردون که از دیروز آغاز به کار کرده تا فردا نیز ادامه دارد و پذیرای علاقمندان به فرهنگ و جغرافیایی بومی این منطقه است.

"لامِردون" جشنواره‌ای برای شناخت کرانه و پس کرانه‌های خلیج فارس

"لامردون"ها جامعه را زنده نگه می‌دارد

فرماندار لامرد که از مهمانان شب گذشته "لامردون" بود، در سخنانی کوتاه گفت: مسئولان تنها تسهیل کننده این رویداد بزرگ بوده و عزم و اراداه عوامل لامردون کار را به نتیجه رسانده است.

احمد خضری با تاسی از کلام رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: باید کوشید تا فرهنگ، گویش ها، آداب و رسوم و داشته‌های پیشینیان خود را حفظ کنیم .

او یادآور شد: همه ذخایر آداب و رسوم و فرهنگ تا زمانی به حیات خود ادامه می دهند که در بطن جامعه ساری و جاری باشند چنانکه که یک نویسنده، پژوهشگر و محقق تا زمانی که اثرش در ذهن جامعه باقی است، به حیات خود ادامه می دهد.

فرماندار لامرد گفت: هدف از برپایی این رویدادها و ارائه تفاوت‌های دیدگاهی و فرهنگی، "زنده نگهداشتن جامعه" است.

لامرد در جنوب فارس با فاصله ۳۷۴ کیلومتری از مرکز استان قرار داد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha