تهران بزرگ - ایرنا - طرح جامع حمل و نقل شهری تهران طی جلسه ای در شورای شهر زیر ذره بین متخصصان این حوزه قرار گرفت و هر یک از کارشناسان دیدگاه های خود را با رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران مطرح کردند.

به گزارش ایرنا، سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در چهارمین جلسه بررسی طرح جامع حمل و نقل پایتخت خطاب به صاحب نظران و کارشناسان حاضر در این جلسه، گفت: می‌خواهیم بدانیم براساس طرح جامع حمل و نقل چه بزرگراه‌هایی قرار است ایجاد و چه تعداد معبر قرار است افزایش یا کاهش یابد و از سوی دیگر تقاطع‌های غیر همسطح، تونل‌ها و پل‌های شهری چه تغییری خواهد کرد.

وی ادامه داد: به دنبال این هستیم تا از دیدگاه‌های اساتید، خبرگان و دیدگاه‌های نخبگان برای رسیدن به الگوی مشترک استفاده کنیم چرا که از دید ما فاصله بسیاری بین آنچه شهرداری در خصوص طرح جامع فکر کرده و آنچه مورد نظر صاحب نظران ترافیکی است، وجود دارد.

به گفته تشکری هاشمی، باید این فاصله زیاد را با همفکری و به اشتراک گذاشتن ایده‌ها به حداقل برسانیم.

۲۴ کیلومتر تندرو در حال اجراست

تقی زاده مشاور طرح جامع حمل و نقل پایتخت به عنوان یکی از حاضران در این نشست، گفت: در این طرح جامع گزینه های پیشنهادی برای توسعه شبکه معابر وجود دارد و با اینکه توسعه شبکه معابر اولویت نیست اما نادیده هم گرفته نشده است.

وی ادامه داد: تسهیل تردد در طرح جامع حمل و نقل تهران دیده شده و درحال حاضر ۲۴ کیلومتر تندرو در حال اجرا است و باید پذیرفت که ما نمی‌توانیم کارگاه را تعطیل کنیم چراکه ۲۰ کیلومتر شبکه شریانی نیز دارای مصوبه و کارگاه است.

تقی زاده با بیان اینکه نگرش های ترافیکی در جهان تغییر کرده‌ اما هنوز نگرش در کشور قدیمی است، گفت: شکی نیست که احداث معابر جدید با توجه به نیاز شهروندان بوده اما باید بدانیم که احداث معابر منجر به افزایش ترافیک می‌شود.

وی افزود: توسعه ظرفیت معابر راهکار مشکل ترافیک نیست چراکه در هرکجا که ظرفیت معابر افزایش پیدا کرد نه تنها ترافیک کمتر نشد بلکه به دلیل افزایش انگیزه، ترافیک و خودرومحوری افزایش یافت.

این کارشناس حوزه حمل و نقل بیان کرد: برای رهایی از ترافیک راهی جز توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی نداریم پولی که قرار است برای ساخت پل ها و تقاطع ها خرج شود را باید در حوزه حمل و نقل عمومی خرج کنیم زیرا در غیر اینصورت نه تنها معضل ترافیک ازبین نمی‌رود بلکه از نقطه ای به نقطه ای دیگر منتقل می‌شود.

تقی زاده پیشنهاد داد که تقاطع غیرهمسطح جدید در شهر افزوده نشود و فقط بزرگراه شوشتری ساخته شود.

مُد دوچرخه سواری مناسب تهران نیست

سردار مهماندار، رییس سابق پلیس راهور تهران هم دیگر کارشناس حمل و نقلی بود که در این جلسه حضور داشت.

وی گفت که مدل‌های سایر کشورها برای ایران مناسب نیست و به دلیل نبود زیرساخت های مناسب، تفاوت فرهنگ رانندگی و نبود توانایی نمی توان از مدل سایر کشورها استفاده کرد.

به گفته سردار مهماندار، باید ایجاد مسیر دوچرخه سواری را رها کرد زیرا این مُد حمل و نقلی به هیچ وجه مناسب تهران نیست و پاسخگوی پایتخت نخواهد بود.

سردار مهماندار اضافه کرد: اگر با اصلاحات هندسی موانع حل می‌شود نباید تونل احداث کرد؛ در تمام نقاط دنیا مشکل ترافیک وجود دارد اما باید روی مدیریت تقاضای سفر کار کرد و محدودیت های ترددی را به وجود آورد.

از ظرفیت نخبگان دانشگاهی استفاده شود

باریکانی، کارشناس حمل و نقل گفت: هر روز درگیر مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا هستیم و باید این درد را درمان کرد انتظار بر این است که معابر خودرویی برای عبور اتوبوس کم عرض تر شوند.

پور زاهدی استاد پیشکسوت حوزه حمل و نقل هم گفت: تجربه شخصی من این است که طرح های جامع حمل ونقلی بدون ارزیابی اجرایی می‌شوند و بیش از بحث حمل و نقل به بحث طرح جامع و تفصیلی شهرسازی توجه می‌شود.

وی ادامه داد: طرح بالادستی باید به گونه ای باشد که تمام نیازها را پاسخ دهد این طرح ها باید ظرفیت های سرمایه گذاری در شهر را نشان دهند.

پورزاهدی گفت: ابزار این طرح همان ابراز گذشته هستند به اندازه کافی پروژه برای انجام دادن وجود دارد اما چه عجله ای است از امروز برای پروژه سال‌های بعد تعهد ایجاد کنیم.

این کارشناس حوزه حمل و نقل توضیح داد: می‌توان در کنار پروژه هایی که در طرح جامع ذکر شده اند طرح های موازی را نیز در دستور کار قرار داد نباید برای انجام طرح ها عجله کرد بلکه باید هرسال درخصوص آنها تجدید نظر کرد.

وی گفت: تأمین مالی این پروژه ها نیز باید مشخص شود و پیشنهاد من این است که شورای شهر تهران برخی از دانشگاه ها را انتخاب کرده و با کمک آنها به بررسی آینده تهران بپردازد.

شورای شهر سند بالادستی ارائه کند

عباس شعبانی معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران هم با بیان اینکه توقع بنده به عنوان یک شهروند این است که شورای شهر سند بالادستی را تهیه کند، گفت: این سند باید راهنمای ترافیکی باشد تا براساس آن آینده تهران مشخص شود.

وی گفت: تا زمانی که طرح جامع وجود نداشته باشد، فقط درحال مصرف مسکن هستیم و اقدامات جانبی انجام می‌دهیم.

معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران با بیان اینکه خیلی از موارد ذکر شده در طرح جامع تکمیل کننده مسیرهای سابق هستند، افزود: با اصلاح تقاطع ها می‌توان ۷۸۲ کیلومتر از مسیر شهروندان را به ۵۷ کیلومتر کاهش داد.

هادی حق‌بین، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه بخش زیادی از ترافیک شهر ناشی از برنامه های بدون پیوست است، گفت: موضوعات ما تنها توسعه معابر نیست بلکه توجه به شهرهای اقماری نیز وجود دارد و در بحث پارکینگ‌ها نیز باید اقدام کنیم.