سمنان - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به معرفی سمنان به عنوان هشتمین «پایتخت کتاب ایران» برای اعطای تندیس پایتخت کتاب به مدت یکسال به سمنان آمد و علاوه بر آن، با شرکت در چند برنامه دیگر از افزایش چندبرابری تولید کاغذ ملی تا تمرکز بر تکمیل طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام فرهنگی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان، بازدید از همایش آموزش فشرده بازی‌سازی دیجیتال و دیدار با آیت‌الله سیدمحمد شاهچراغی نماینده مردم استان سمنان در مجلس خبرگان رهبری از جمله برنامه‌های اسماعیلی در سفر عصر جمعه به سمنان بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر جمعه در بدو ورود به استان سمنان مورد استقبال استاندار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی دیگر از مدیران و مردم دیار دارالمرحمه قرار گرفت.

اسماعیلی با حضور بر مزار شهدای والامقام آرمیده در حرم حضرت یحیی(ع) با آرمان‌های انقلاب اسلامی تجدید میثاق کرد.

دولت سیزدهم به رویدادهای موثر در کنشگری عمومی توجه دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بنای دولت سیزدهم تعامل فرهنگی است و رویدادهایی که کنشگری عمومی را به همراه دارد مورد توجه است.

اسماعیلی در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان در دفتر امام جمعه این شهر افزود: جبهه مردمیْ کنشگران عرصه فرهنگ و هنر هستند و نظارت، حمایت و تسهیل‌گری از آنان وظیفه است.

وی با بیان اینکه پشتیبانی و حمایت از مصوبات شورای فرهنگ عمومی با حمایت ویژه در دستور کار دولت سیزدهم است، اضافه کرد: دولت مردمی رویکرد درنظر گرفتن اعتبار خاص برای استان‌هایِ دارای سند فرهنگی دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: زمان حاضر دوره پررونق در بخش‌های مختلف فرهنگی از جمله هنرهای نمایشی، کتاب و طرحهای زیرساختی محسوب می‌شود.

توفیق سمنان در عرصه‌های فرهنگی

اسماعیلی با تبریک موفقیت سمنان در انتخاب‌شدن به عنوان «پایتخت کتاب ایران» افزود: توفیقات سمنان در حوزه فرهنگ به واسطه تمرکز و همدلی بخش‌های مختلف چشمگیر و ستودنی است و امید می‌رود با همراهی بیش از پیش روند اعتلا ادامه یابد.

وی ابراز کرد: موفقیت سمنان مرهون حضور موثر گروه‌های مختلف است و در بخش‌های مختلف دولت عزم جدی بر جهت‌گیری کلان منطبق بر همین رویکردها دارد.

اسماعیلی با اشاره به تلاش‌ها برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام فرهنگی، افزود: تلاش می‌شود طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام در استان سمنان در اسرع وقت تکمیل شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه بعدی خود راهی محل برگزاری نخستین همایش آموزش فشرده بازی‌سازی دیجیتال شد و از نزدیک با نوجوانان و جوانان شرکت‌کننده در این همایش به گپ و گفت پرداخت.

آنچه در این بازدید خودنمایی می‌کرد؛ گفت وگوی گرم و صمیمی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نوجوانان شرکت‌کننده در همایش بود.

نگاه فرهنگی و هنری گره‌گشای مسایل کشور است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس در مجتمع فرهنگی و هنری کومش سمنان حضور یافت و در آیین اعطای تندیس پایتخت کتاب به استاندار سمنان گفت: همه مسایل کشور را می‌توان با نگاه فرهنگی و هنری حل کرد و این نگاه در دولت سیزدهم وجود دارد.

در این آیین عبدالله بن سعود العنزی سفیر عربستان، مهدی رمضانی سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حجت‌الاسلام مطیعی نماینده ولی فقیه در استان، سیدمحمدرضا هاشمی استاندار سمنان، عباس گلرو نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی، محمد بهرامی فرماندار سمنان، حسین موسوی شهردار سمنان، به همراهی اعضای شورای اسلامی شهر سمنان در مجتمع فرهنگی هنری کومش سمنان سالن تئاتر شهر حضور داشتند.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه نگاه فرهنگی مهمترین عنصر سازنده در کشور است، افزود: مردم ایران مردمی فرهنگی با قدمت چند هزار ساله است و محدود به مرزها نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: مهم است که هر جای دنیا می‌رویم در بین نویسندگان و ناشران با اشتیاق درباره پیوند ایران با خودشان صحبت می‌کنند.

وی تصریح کرد: عظمت تمدنی در هر نقطه از کشور مشاهده می‌شود.

نقش کتاب در ارتقای فرهنگی

اسماعیلی تصریح کرد: کتاب مکملی مهم در حوزه فرهنگ است و از گزینه جایگزین استفاده نمی‌کنم.

وی بیان کرد: بیش از سه‌هزار کتابخانه عمومی در کشور وجود دارد که به همراه کتابخانه بخش‌های مختلف آموزش و پرورش و دانشگاه میزان قابل توجهی است و با این حساب، ایران جزو ‌کشورهای دارای بیشترین تعداد کتابخانه است.

وی تاکید کرد: ۱۰ میلیون نفر در کشور عضو کتابخانه‌ها هستند که از این تعداد سه میلیون نفر عضو فعال به شمار می‌روند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: طبق آخرین پیمایش مصرف فرهنگی، سرانه مطالعه بدون احتساب مطالعه الکترونیکی، ادعیه و قرآن، کتاب‌های آموزشی و درسی، ۳۵ دقیقه عنوان شد، این عدد مطلوب نیست، اما رو به افزایش است.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب یک نویسنده توانمند و حامی و پشتیبان کتاب هستند، افزود: در کشور طی ۲ سال اخیر بیش از ۲۵۰ هزار مجوز چاپ کتاب صادر شد.

به گفته اسماعیلی، کتاب مورد اقبال عموم جامعه است و هفت میلیون نفر از نمایشگاه کتاب تهران بازدید کردند که نشان‌دهنده همین موضوع است.

وی ابراز کرد: یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به صورت اینترنتی امسال از نمایشگاه خرید کتاب ثبت کردند و نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران میزبان حضور مشتاقان از کشورهای مختلف بود.

اسماعیلی اظهار کرد: گسترش کتابخانه‌ها با مشارکت و همراهی وزارت صنعت، معدن و تجارت در قالب ایجاد ۲۰۰ کتابخانه سیار در دست پیگیری است، اکنون حدود ۵۴ کتابخانه سیار فعال است.

همگرایی فرهنگی در استان سمنان

وی با اشاره به تنوع لهجه‌ها و گویش‌ها و در نهایت همگرایی فرهنگی در استان سمنان، ادامه داد: سمنان به لحاظ تمدنی جایگاه ویژه دارد.

وی اضافه کرد: تکمیل تالار فرهنگی سمنان که از مطالبه‌های مردمی و مسوولان است، تلاش می‌شود دست‌کم قبل از پایان دولت مرحله نخست آن در اختیار مردم قرار بگیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: انتظار می‌رود مکان‌های فروش کتاب‌ در استان سمنان افزایش یابد.

اسماعیلی پس از سخنرانی، تندیس پایتخت کتاب ایران را به سید محمد رضا هاشمی استاندار سمنان اعطا و هاشمی تندیس را به فرزند شهید محمدحسین حمزه اهدا کرد.

تولید کاغذ در دولت سیزدهم از پنج به ۸۰ هزار تن افزایش یافت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه آیین اعطای تندیس «پایتختی کتاب ایران» به سمنان در جمع خبرنگاران با اشاره به چشم‌انداز خودکفایی در تولید کاغذ، گفت: دولت سیزدهم بر این مساله تمرکز ویژه داشت و تولید کاغذ ایرانی از پنج هزار به ۸۰ هزار تن افزایش یافت.

اسماعیلی افزود: از مهمترین اقدامات حوزه نشر کشور در بخش کاغذ بود و طی روزهای آینده جشن مهمی در خودکفایی کاغذ در پیش است.

وی تاکید کرد: امسال برای اولین بار ۱۵۵ میلیون نسخه کتاب مدارس با کاغذ ایرانی چاپ شد، در زمان آغاز فعالیت دولت سیزدهم تولید کاغذ پنج هزار تن بود که اکنون به ۸۰ هزارتن رسیده و چند مجموعه تولیدی کاغذ آماده بهره برداری است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در ابتدای دولت سیزدهم خودکفایی کاغذ در حوزه فرهنگی هدفگذاری شد که چشم‌انداز سختی برای خیلی‌ها بود، گفت: در این مدت آمار تولید کاغذ ۱۶ برابر افزایش یافت و به گونه‌ای باید کار پیش برود تا کشور بتواند صادرکننده باشد.

وی با اشاره به اینکه قیمت کاغذ ایرانی یک‌سوم کاغذ خارجی است و نیاز است باز هم روی کیفیت کاغذ داخلی کار شود، افزود: در بخشهایی مانند کتاب کودک، نیاز به ارتقای کیفیت وجود دارد و تولیدکنندگان داخلی در حال کار در این زمینه هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه محدودیتی در زمینه مسایل حوزه اصحاب نشر وجود ندارد و کاغذ در کنار کالاهای اساسی جزو گروه یک محسوب می شود، ابراز کرد: این اقدام برای کمک به بخشهایی است که به کاغذ خارجی نیاز دارند تا در اختیارشان قرار گیرد.

اسماعیلی با بیان اینکه ماهانه یکهزار تن کاغذ در اختیار ناشران قرار می‌گیرد، ادامه داد: تمام کسانی که در کتابفروشی ها فعالیت دارند به عضویت صندوق هنر کشور درآمدند و می‌توانند از حمایت‌های بیمه‌ای بهره‌مند شوند که گام بلندی برای حوزه فرهنگ و هنر رقم خواهد زد.

وی از آمادگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری نمایشگاه اختصاصی کتاب در استانها خبر داد و افزود: این امر نیاز به حمایت و همکاری مسوولان استانی دارد.

حمایت همه‌جانبه وزارت ارشاد از کنگره سه‌هزار شهید استان سمنان

اسماعیلی درباره برگزاری کنگره بزرگداشت سه هزار شهید استان سمنان نیز از پشتیبانی کامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این رویداد فرهنگی خبر داد و گفت: پشتیبانی های مختلف مانند انتشار کتاب، ساخت سمفونی ویژه و حوزه نشر در مورد کنگره بزرگداشت سه هزار شهید استان سمنان مدنظر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تبریک به مردم سمنان برای کسب عنوان «پایتخت کتاب ایران» تاکید کرد: این مساله بدون همگرایی آحاد مردم، گروه های مردمی و مسوولان میسر نمی‌شد و حرکت فرهنگی برای کسب هشتمین پایتختی کتاب ایران به یقین باعث ارتقای فرهنگ و دانش سمنان خواهد شد.

عرصه فرهنگ و هنر نیازمند ترمیم است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با آیت‌الله سیدمحمد شاهچراغی نماینده مردم استان سمنان در مجلس خبرگان رهبری گفت: اتفاق‌های ناخوشایندی طی سال‌های گذشته در حوزه فرهنگ و هنر کشور رخ داده و این بخش‌ نیازمند ترمیم است.

اسماعیلی افزود: باید بیش از پیش تلاش شود تا حوزه فرهنگ و هنر در مسیر انقلاب قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: با همراهی جبهه انقلاب و مشارکت مردم معتقد و شیفته اهل بیت(ع) این هدف محقق می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کارها در کشور با وفاق و همگرایی حول منافع ملی با محوریت رهبر معظم انقلاب در حال انجام است و همه ما خود را خدمتگزار مردم می‌دانیم.

اسماعیلی تصریح کرد: آیت‌الله شاهچراغی چهره ملی و از سرمایه‌های کشور است.

اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی متفاوت از کتاب در سمنان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سفر به گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در سمنان پرداخت و گفت: مهمترین مزیت چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در مقایسه با سال‌های گذشته نظم و اعتلای کمی و کیفی آن است.

وی افزود: جشنواره بین‌المللی فیلم فجر تلاقی همه اهالی و دوستداران فرهنگ و هنر است و بر همین پایه، رویکرد مردمی و حضور سازنده اهالی فرهنگ و هنر در این دوره پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: ایجاد روند ثبات در مدیریت برگزاری جشنواره از اقدام‌های متمایز امسال در مقایسه با گذشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به استقبال پرشور هنرمندان از چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر یادآور شد: دبیرخانه جشنواره برای دومین سال پیامی کار را بی‌وقفه ادامه داده و نام‌نویسی اولیه بیش از ۱۰۰ فیلم به پایان رسید و برای نخستین بار طی سال‌های گذشته، این تعداد اثر در بخش فیلم به دبیرخانه ثبت‌نام شد که بیش از انتظار همکاران سینمایی بود.

اسماعیلی خاطر نشان کرد: امسال در همه بخش‌های هنری جشنواره فجر برگزار می‌شود و برخی دبیران از جمله بخش فیلم برای دومین سال پیاپی کارها را پیگیری می‌کنند.

چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه سال جاری به دبیری مجتبی امینی برگزار خواهد شد.

سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

برچسب‌ها