تهران- ایرنا- یک کارشناس چینی در آستانه برگزاری نشست سه‌جانبه کره جنوبی و ژاپن و چین در سئول پس از تعویق چهارساله، توقف اقدامات ضدچینی دو طرف دیگر را شرط ارتقای همکاری‌های سه‌جانبه عنوان کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، لو چائو کارشناس مسائل شبه جزیره کره در دانشگاه علوم اجتماعی لیائونینگ در مصاحبه ای با نشریه گلوبال تایمز، تاکید کرد: کره جنوبی باید در طول این نشست باید رفتار محتاطانه داشته و در امور داخلی چین دخالت نکنند.

خبرگزاری یونهاب کره جنوبی روز جمعه (سوم آذر) اعلام کرد که پارک جین وزیر امور خارجه این کشور فردا یکشنبه (پنجم آذر) با وانگ یی و یوکو کامیکاوا وزیران امور خارجه چین و ژاپن با محوریت ایجاد راه های تقویت همکاری‌های سه جانبه و سایر مسائل منطقه ای و جهانی، در شهر«بوسان» کره جنوبی دیدار خواهد کرد.

این خبرگزاری افزود: پارک جین به صورت جداگانه با وانگ یی و یوکو کامیکاوا هم دیدار خواهد داشت

نمایندگان سه کشور علاوه بر موضوع ارتقای سطح تبادلات تجاری و مردمی، بر موضوع «رهاسازی آب‌های آلوده به مواد هسته‌ای راکتورهای فوکوشیما ژاپن» و «اظهارات اخیر یون سوک یول رئیس جمهور کره جنوبی درباره تایوان و دریای چین جنوبی» نیز بحث و گفت و گو خواهند کرد.

لو چائو در خصوص تاخیر چهارساله نشست وزیران سه کشور، گفت: کرونا تنها دلیل تعلیق این نشست نبود بلکه اقدامات توکیو و سئول در طول این چهار سال تحولات بزرگی در روابط سه کشور به وجود آورد.

رهاسازی آب موجود در مخازن خنک کننده رآکتور اتمی آسیب دیده فوکوشیما و اظهارات کره جنوبی در مورد تایوان و عبور از خط قرمز چین، تغییراتی را در سیاست های اصلی این سه کشور با یکدیگر ایجاد کرد. حتی اظهارات اخیر مقامات سئول حتی سبب لغو دیدار سران کره جنوبی و چین در حاشیه نشست آپک در سانفرانسیسکو شد.

در دیدار یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی با ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس در خصوص مسئله تایوان، دریای چین شرقی و جنوبی گفت و گو کرده و توافقنامه «داونینگ استریت» را به امضا رساند که انتقاد و نگرانی برخی کارشناسان کره ای را برانگیخت.

مائو نینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه (سوم آذر) گفت: مسائل تایوان، دریای جنوبی و شرقی چین یک موضوع داخلی چین محسوب شده و این موضوع ربطی به سئول و لندن ندارد.

وی افزود: پکن از طرف‌های مربوط می‌خواهد از اظهارنظرهای غیرمسئولانه در مورد موضوعاتی که بر نگرانی‌های اصلی چین تأثیر دارد، دست بکشند و در مورد آنچه می‌گویند یا انجام می‌دهند، بسیار محتاط باشند.

این اقدامات کره جنوبی در زمانی صورت می گیرد که ژاپن و آمریکا در حال تثبیت روابط خود با چین هستند.

لو چائو تاکید کرد سیاست های سئول در خصوص اتهامات علیه پکن، افزایش رزمایش های نظامی با واشنگتن و افزایش تنش در شبه جزیره کره به ایجاد یک محیط پرتنش برای این نشست سه جانبه منجر شده است.

این کارشناس چینی با اشاره به اینکه همکاری چین و ژاپن و کره جنوبی نه تنها برای مردم این سه کشور بلکه برای توسعه منطقه ای و جهانی مفید خواهد بود، خاطرنشان کرد که برای ارتقای سطح همکاری سه کشور، اقدامات سئول و توکیو علیه منافع اصلی پکن باید متوقف شود.