به گزارش ایرنا، مطالعات فرودگاه سقز از سال ۱۳۷۵ آغاز و تا سال ۱۳۸۴ ادامه پیدا کرد اما در نهایت کار به جایی رسید که پیمانکار و مشاور پروژه کنار گذاشته و کار متوقف شد.
پس از آن و بعد از حدود چهار سال توقف پروژه، سال ۱۳۹۷ بار دیگر کار کلید خورد و عملیات ساخت این پروژه، کجدار و مریز ادامه پیدا کرد تا اینکه با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تلاشهای استاندار کردستان، این پروژه در کمتر از ۲ سال با تزریق اعتبار لازم تکمیل شد و رویای چند ساله سقزی ها به واقعیت تبدیل شد.
فرودگاه سقز ۱۲ آبان امسال در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان کردستان، به بهرهبرداری رسید و پنجشنبه هفته پیش روند خدمات و فعالیت این فرودگاه را از نزدیک بررسی کردیم.
لزوم افزایش تعداد پروازها
کاک صابر اهل سقز است و شرکت مسافربری دارد و از افتتاح فرودگاه سقز خیلی خوشحال است.
او گفت که افتتاح این فرودگاه تاثیر بسیار زیادی در توسعه شهر سقز دارد و کار دولت سیزدهم قابل تقدیر است؛ فقط یک پرواز در هفته کم است و انتظار داریم به ۲ یا سه پرواز افزایش یابد.
کاک صابر به این هم اشاره کرد که از شهرهای دیگر از جمله مهاباد برای استفاده از هواپیما و مسافرت به تهران به سقز می آیند و باعث رونق کار مسافربری های ترمینال هم شده است.
بعد از صحبت با این شهروند سقزی در پایانه مسافربری، به فرودگاه در ابتدای مسیر سقز- سنندج رفتیم.
هزینه بلیط مناسب است
در سالن فرودگاه سقز، با یکی از مسافران هم صحبت شدیم. اهل بوکان و عازم تهران بود و در حوزه کارهای الکترونیکی فعالیت دارد.
خوشحال بود که می تواند با هواپیما از سقز مستقیم به تهران برود. از هزینه بلیط راضی بود و گفت: اگر کسی مریض داشته باشد به راحتی و در کمترین زمان به تهران می رود و این فرودگاه خیلی ارزشمند است.
این شهروند بوکانی هم خواستار افزایش تعداد پروازها به حداقل ۲ بار در هفته بود.
فرودگاه سقز خیلی لازم بود
در سالن فرودگاه، متوجه شدیم مردی اهل پاکستان هم عازم تهران است. می گفت: تاجر برنج هستم و همیشه برای تردد از مشهد و تبریز به سقز مشکل داشتم ولی حالا خیلی خوشحالم که این فرودگاه راه اندازی شده است و واقعا وجود آن لازم بود.
او البته از تعداد پروازها راضی نبود و پیشنهاد داد به سه روز در هفته افزایش پیدا کند و خط پروازی سقز- مشهد هم ایجاد شود.
افزایش تعداد پروازها مهمترین خواسته سقزی ها
با چند نفر که گفت و گو کردیم، همه تقریبا درخواستشان افزایش تعداد پروازها به ۲ یا سه روز در هفته بود؛ چراکه در طول هفته افرادی هستند که ناچارند برای مراجعه به پزشک یا کار اداری در زمان کمی به تهران برسند.
یکی دیگر از دغدغه های مسافران، احتمال لغو شدن پروازها به دلیل شرایط نامساعد جوی با توجه به در پیش بودن سرما و زمستان است.
در حال حاضر فرودگاه سقز یک پرواز در هفته دارد که روزهای پنجشنبه انجام می شود.
این فرودگاه توسط مهندسان ایرانی در ۱۸۰ هکتار گستره و ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع مساحت پایانه احداث شده است.
باند فرودگاه سقز ۲ هزار و ۶۰۰ متر طول دارد و ۴۵۰ متر تاکسی وی،۲ هزار و ۵۰۰ متر گستره پارکینگ، یک هزار و ۳۰۰ متر روشنایی معابر، برج مراقبت، دستگاههای کمک بازرسی و ساختمان پلیس از دیگر ویژگیهای این فرودگاه است.
حدود یک و نیم میلیون نفر از شهرهای شمالی استان کردستان از جمله بانه، سقز، دیواندره و شهرهای جنوبی آذربایجان غربی همانند بوکان، شاهین دژ، تکاب، مهاباد، سردشت و پیرانشهر از خدمات رفت و آمد هوایی این فرودگاه بهرهمند می شوند.