سمنان - ایرنا - میزگرد «بررسی عوامل تصادفات در جاده‌های استان سمنان» روز دوشنبه در خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) با حضور مسوولان استانی مربوطه برگزار و مسایل مختلف مرتبط و اثرگذار با موضوع به همراه پیشنهادهایی مطرح شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در میزگرد «بررسی عوامل تصادفات در جاده‌های استان سمنان» محمدحمیدی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، سرهنگ موسی بزرگی رییس پلیس راه استان و احسان منصورکیایی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان حضور داشتند.

به گفته کارشناسان حاضر در میزگرد ایرنا سمنان مقصر ۷۰ درصد تصادفات عامل انسانی و ۳۰ درصد مربوط به راه و وسیله نقلیه است. یکنواختی راه‌های استان سمنان با ایجاد خستگی و در ادامه خواب‌آلودگی رانندگان عامل مهم تصادفات محسوب می‌شود و ایجاد استراحتگاه‌های بین‌راهی برای پیشگیری از خواب آلودگی رانندگان اقدامی موثر در کاهش سوانح رانندگی به شمار می‌رود.

در این میزگرد مباحثی از جمله چرایی علت تصادفات، پرحادثه‌ترین محورها، نقاط حادثه‌خیز و پرتصادف، کیفیت جاده‌ها، تاثیر کیفیت خودروها در میزان آسیب‌دیدگی سرنشینان، نقش سه عامل جاده، انسان و خودرو در تصادفات، پردترددبودن محورهای ارتباطی استان، نقش مجتمع‌های بین‌راهی در کاهش تصادفات، کویری‌بودن جاده‌ها، نقش تجهیزات روشنایی یا هشداردهنده در کاهش تصادفات بر میزان تصادفات و آگاهی‌بخشی به رانندگان از سوی حاضران مطرح شد.

به باور کارشناسان حاضر در میزگرد فرهنگ سازی و رفع مشکلات زیرساختی، ارکان اصلی و اساسی کاهش تلفات جاده ای در استان سمنان است و ایجاد جاذبه‌ و احداث مجتمع‌های رفاهی با هدف ترغیب رانندگان به توقف و استراحت بعد از یک ساعت رانندگی، تعریض جاده، توجه به خط کشی و رفع نقاط حادثه‌خیز از جمله عوامل موثر در کاهش تصادفات محسوب می شود و تحقق این راهبردها نیازمند اعتبارات ملی است و اعتبارات اندک استانی جوابگوی هزینه‌ها نیست.

سمنان در محور اصلی ارتباطی غربی- شرقی و شمالی- جنوبی کشور قرار دارد. بیش از ۶۵۰ کیلومتر از جاده ترانزیتی تهران- مشهد از استان سمنان عبور می کند و ارتباط استانهای مازندران و گلستان با مرکز کشور از جادده‌های استان سمنان میسر است.

طبق بررسی‌ها بیش از هشت هزار و ۶۱۲ کیلومتر بزرگراه، آزادراه و جاده اصلی و فرعی و راه روستایی دارد، بیش از ۶۰۰ کیلومتر از مسیر بیش از ۹۰۰ کیلومتری محور تهران- مشهد از استان سمنان عبور می‌کند که به دلیل تردد سالانه بیش از ۱٧ میلیون نفر از جاده های استان سمنان، یکی از محورهای پرترافیک کشور به شمار می رود.

گستره جاده های استان سمنان به اندازه جاده‌های ۶ استان کشور است، این استان با ۹۷ هزار و ۴۹۱ کیلومتر مربع به لحاظ وسعت رتبه ششم کشوری را دارد و در هر ۶۰ دقیقه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ وسیله نقلیه از محورهای ارتباطی استان عبور می کند.

واژگونی خودرو بیش از ۶۰ درصد از نوع حوادث رانندگی در جاده‌های استان سمنان محسوب می‌شود و سمنان همواره جزو ۲ استان اول کشور در فراوانی واژگونی در حوادث رانندگی است.

جاده‌های کویری استان نیازمند توجه ویژه و عزم ملی است و با وجود به تردد میلیونی زائران، محورهای مواصلاتی استان سمنان همچنان مشکلات زیرساختی فراوانی دارد، مشکلات زیرساختی که در حوزه راه استان سمنان وجود دارد تنها به مشکلات فیزیکی محورها ختم نمی شود و باید با راه اندازی جاذبه‌های طبیعی و مصنوعی، گردشگران و مسافران عبوری در جاده‌ها را برای توقف و استراحتی کوتاه ترغیب کرد تا همین وقفه و استراحت کوتاه عاملی کمکی برای کاهش تصادفات در این شریان حیاتی کشور باشد.

۱۱۱ مصدوم و ۱۳ جان‌باخته به دلیل تصادفات فقط در ماه آبان ۱۴۰۲ در محورهای مواصلاتی ۶ شهرستان استان سمنان بر پایه خبرهای منتشره ثبت شد که این آمار نشان می‌دهد جاده‌های این استان نیازمند نگاه ویژه به منظور فرهنگسازی برای رانندگی بهتر و همچنین رفع انواع مشکلات و حادثه‌خیزبودن محورها است.

مشروح کامل مطالب مطرح‌شده در میزگرد «بررسی عوامل تصادفات در جاده‌های استان سمنان» طی روزهای آتی در خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان سمنان منتشر می‌شود.

برچسب‌ها