یزد- ایرنا- نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت: برخی تا هر کجا که بازار کشش داشته باشد به قیمت محصول اضافه می‌کنند و باید مسئولان برای واقعی شدن قیمت‌ها نظارت و اقدام کنند.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله " محمدرضا ناصری " روز دوشنبه در گردهمایی ائمه جمعه استان با اشاره به مشکلات و چالش‌های اقتصادی کشور افزود: ما در ایران اقتصاد نداریم بلکه تجارت داریم، زیرا کارخانه‌دار و بازاری ما به دنبال مونتاژ و فروش است و سود بیشتر را دنبال می‌کنند در حالی که علم اقتصاد مبتنی بر استفاده از منابع موجود و بهره‌وری در تولید است.

وی با اشاره به تورم موجود در کشور که نتوانسته‌اند آن را مهار کنند ادامه داد: علت این امر این است که واردکننده، صادرکننده، تولیدکننده و فروشنده فقط به دنبال سود بیشتر است و برای آنها مهم نیست که نیاز مردم و کشور چیست بلکه در تلاش برای تولید یا صادرات و واردات یا فروش کالاها و خدماتی هستند که سود بیشتری برای آنها دارد.

امام جمعه یزد تصریح کرد: نکته مهمتر اینکه برخی از این‌ها برای نرخ‌گذاری روی اجناس هیچ قانون و ساز و کاری ندارند و تا هر کجا که بازار کشش داشته باشد به قیمت محصول اضافه می‌کنند و قیمت را گاه به سه تا چهار برابر نیز می‌رسانند.

ناصری با اشاره به اینکه برخی کارشناسان کشاورزی اعلام کرده بودند که یزد دیگر نباید کشاورزی و کشت و کار انجام دهد گفت: حتی در این حوزه به سود بیشتر مهم بوده و چون گندم سود کمتری دارد پیشنهاد کردند که گندم را وارد کنیم و به جای آن محصول دارای سود بیشتر بکاریم.

وی با بیان اینکه در حوزه خوراک دام همین اتفاق افتاده و به جای کشت ذرت و جو و سویا، آنها را به چند برابر قیمت واقعی از خارجی‌ها خریداری می‌کنیم گفت: این خصلتی که اکنون در تولیدکنندگان و بازار ما وجود دارد به ضرر مردم است و بسیاری از آنها مسئولان را نیز به این قیمت‌گذاری‌های افسارگسیخته متقاعد می‌کنند.