۱۱ آذر ۱۴۰۲، ۲۲:۲۶
کد خبر: 85309771
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

استاندار: راهبرد صادراتی برای محصولات استان یزد وجود ندارد + فیلم

یزد-ایرنا- استاندار یزد گفت: در حال حاضر راهبرد و استراتژی برای صادرات محصولات استان وجود ندارد و کشورهای هدف نیز مشخص نشده و لذا هیچگونه برنامه ریزی اصولی قابل اجرا نیست.

به گزارش ایرنا، مهران فاطمی شنبه شب در نشست کارگروه توسعه صادرات استان یزد که در محل سالن کوثر استانداری برگزار شد، افزود: بخش خصوصی استان به ایستایی رسیده و نباید در برابر تحول، مقاومت نشان دهد و فرد گرایی در حوزه تجارت در دنیای امروز جواب نمی دهد.

وی ادامه داد: دولت تسهیلات و زیر ساخت ها را فراهم می کند اما بانک نمی تواند همه نیارهای بخش خصوصی را تامین کند لذا باید مسیر دومی هم دیده شود تا با راهکارهای جدید در راستای افزایش صادرات اقدام شود.

استاندار یزد گفت: مشکلات صادراتی هم باید اصلاح شود و نباید فقط به یک کشور محصولات صادر شود و صادرات محصولات به چندین کشور به عنوان هدف باید انجام شود تا در صورت هر گونه مشکل، توقف صادرات را نداشته باشیم و جایگزین هم وجود داشته باشد.

فاطمی ادامه داد: یزد در گذشته بازرگانی و تجاری بوده و گردش مالی و نقدینگی آن از طریق بازرگانی تامین می شده ولی ما اکنون این مزیت را نمی بینیم و بیشتر فعالیت ما صرف تولید شده است و باید مسیرهای بازرگانی احیا شده و بازرگانی نیز در کنار تولید یزد دیده شود.

وی افزود: باید نگاه به آینده هم وجود داشته باشد و ما به عنوان مسئولان فعلی استان یزد ، یک برگ از کتاب تاریخ امروز هستیم و نسل آینده قضاوت خواهد کرد و لذا مسئولیت بسیار سنگینی داریم و باید با نگاه اصلاح روند موجود، جلسات کارگروه تشکیل شود .

استاندار یزد گفت: فعالیت اتاق بازرگانی یزد باید عمدتا در مسیر بازرگانی باشد و راهبرد صادرات استان را در حوزه محصولات استان تدوین کند تا از طریق این راهبرد هر گونه صادرات انجام شود و هر گونه مشکل اداری نیز باید در همین کارگروه ها رفع شود اما نیاز به مدل و راهبرد عملیاتی داریم تا مشکلات مشخص و سپس برای اصلاح آن اقدام شود.

فاطمی ادامه داد: راهبرد های کلی استان در سند یزد نوین مشخص شده است و اگر می خواهیم اقتصاد استان متحول شود باید افق های جدید هم دیده شود و باید بهره وری و نظام نوین مالی دیده شود و هنر یزدی ها در فعالیت بازرگانی بوده و فقط نباید به تولید بسنده شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اینکه تقویت نیروی انسانی و تکمیل زیر ساخت های گمرک یزد نیز مورد انتظار است، اظهار داشت: محصولات تولیدی استان یزد باید در همین استان فرآوری شود و اینکه بازرگان غیر یزدی محصولات را می برد یعنی ظرفیت استان در حال خروج است و ارزش صادراتی در استانی دیگر هزینه می شود.

استاندار یزد افزود: اتاق بازرگانی یزد باید برای این مسئله فکر کند که همه زنجیره محصولات در استان یزد باشد مثلا برای فرآوری پسته در استان برنامه ریزی شود چون در حال حاضر عمده محصول پسته در استان و حتی کشوری دیگر بسته بندی می شود.

فاطمی ادامه داد: در حوزه کشاورزی نیز جهاد کشاورزی استان باید مسئولیت پذیر باشد و این مسائل را بررسی و ظرفیتی را ایجاد کند تا کشاورزان هم بتوانند نفع بیشتری به عنوان تولید کننده داشته باشند و فروش محصول کشاورز به‌صورت خام، باعث می شود ارزش افزوده نصیب دلال شود .

وی افزود: زنجیره تجارت و توزیع باید توسط اتاق بازرگانی یزد و جهاد کشاورزی استان باز تعریف صورت گیرد چون در استان محصولات بسیار زیادی وجود دارد و یزد جزو سه استان برتر کشور در محصولات صادراتی کشاورزی همچون پسته است.

استاندار یزد گفت: مشکلات موجود بر سر راه بازرگانی نیز با اصلاح مشکلات اداری و قانونی قابل حل است و نیاز به برنامه ریزی دارد که این هم وظیفه اتاق بازرگانی یزد است و پیشنهادات هم باید بررسی شده باشد و نباید فرمایشی و فقط بر روی کاغذ بماند و باید بعد از هر جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی یا کارگروه توسعه صاردات، گشایشی در کار بازرگانی ایجاد شده باشد و حداقل یک گام به جلو برداشته شود.

رییس اتاق بازرگانی یزد نیز در این نشست گفت: قانون و در همه جای کشور یکسان است ولی تفسیر از قانون در استان یزد فرق دارد و ما با مسئولان میانی مشکل داریم و در استان های دیگر نگاه مدیران میانی راحت تر است و کارها زودتر حل می شود و تعامل با صنعت گر و تولید کننده بیشتر وجود دارد.

مجتبی دستمالچیان افزود: مدیران هم باید شهامت داشته باشند و از آیین نامه و قوانین برای رفع موانع تولید و کمک به صنعت گر و بازرگان استفاده کنند و متاسفانه تفسیرها در قوانین بویژه در گمرک یزد باعث مشکل شده است.

وی اظهار داشت: قانون یزد با اصفهان و کرمان فرق نمی کند ولی در استان های دیگر حس همراهی بیشتر است و کارها آسان تر انجام می شود و همه در یک جبهه هستیم و تقاضای همکاری و مساعدت بیشتر مسئولان استان را داریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha