شیراز- ایرنا- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس، هدف از ایجاد بازار آب را استفاده بهینه از آب دانست و گفت: با اجرای طرح بازار آب علاوه بر کمک مصرف بهینه، شاهد توزیع پایدار آب خواهیم بود.

به گزارش ایرنا، محمد صادق حمیدیان، چهارشنبه در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان فارس در شیراز افزود: این طرح کمک خواهد کرد که آب موجود برای تولید محصول با ارزش تر مورد استفاده قرار گرفته و در کنار آن بیلان آب خوان ها و تقویت آن مورد هدفگذاری قرار می گیرد.

وی ادامه داد: بازار آب به معنای آن است که صاحبان پروانه چاه و بهره برداران از آب بتوانند آب مازاد خود را در اختیار کسانی که به آن آب برای تولید در بخش های مختلف از جمله کشاورزی و صنعتی نیاز دارند قرار دهند.

او اظهار کرد: در بازار آب به هیچ عنوان بحث اضافه برداشت مطرح نیست بلکه به عنوان مثال باغدار یا صنعتگری وجود دارد که سرمایه گذاری کلان انجام داده و در زمان فعلی دچار مشکل کم آبی شده و در کنار آن کشاورز و بهره برداری وجود دارد که از آب چاه در اختیار به خوبی استفاده نمی کند، بنابراین بازار آب این امکان را می دهد که با در نظر گرفتن میزان مجاز آب، آن باغدار و صنعتگر از آن آب استفاده کرده و هزینه آن را بپردازند.

رئیس اتاق بازرگانی فارس گفت: یکی از شروط اجرای این طرح وجود کنتور هوشمند برای الزام به حفظ بیلان سفره های زیرزمینی است که اگر این طرح خوب اجرا شود منافع و گشایش بسیار خوبی برای کل استان به دنبال خواهد داشت.

حمیدیان افزود: اجرای این طرح منافع و آسیب هایی را دارد که به طور حتم منافع اجرای آن در استان بیش از آسیب آن خواهد بود به طوری که با اجرای این طرح در استان شاهد پیامد مثبت آن در بخش های مدیریت مصرف تغییر رویکرد به بخش آب، تغییر نوع کشت، حفظ آب و سفره های زیرزمینی استان، مصرف بهینه آب موجود و تعادل بخشی خواهیم بود.

او ادامه داد: این طرح هم اینک به صورت آزمایشی در برخی از استان های کشور در حال انجام است و آب مازاد چاه های کشاورزی مبادله می شود.

وی، تغییر نگاه قانونی به بازار آب ضروری را ضروری دانست و گفت: بازار آب یک مکانیزم هوشمند بهره وری از آب است که در دنیا نیز چنین تجربه هایی وجود دارد و با توجه به موضوع با اهمیت و کارآمد بازار آب برای کشور، نیاز است ماده ۲۷ و ۲۸ قانون توزیع عادلانه آب نیز اصلاح شود.