یزد- ایرنا- برای نخستین بار بطور همزمان، سه عمل تعویض دریچه آئورت قلب از طریق انژیوگرافی ( TAVI) در مرکز قلب بیمارستان دولتی افشار یزد انجام شد.

رییس تیم جراحی و متخصص قلب و عروق و فلوشیب اکوکاردیوگرافی به ایرنا گفت: چهار مورد از این عمل قبلا با موفقیت در این مرکز درمانی انجام شده بود، اما انجام این عمل بطور همزمان در سه بیمار در یک روز برای نخستین بار در این استان صورت گرفت.

دکتر "حسن حقانی نژاد" روز شنبه به ایرنا افزود: در این عمل ، بجای جراحی قلب باز از روش جایگزین یعنی "تاوی" استفاده می شود که تعبیه دریچه ائورت از طریق روش انژیوگرافی برای بیمارانی که از لحاظ جراحی پر خطر هستند انجام میشود.

رییس بیمارستان افشار یزد ادامه داد: این روش برای افراد بالای ۶۵ سال پیشنهاد میشود، روشی بسیار پیشرفته که در حوزه تخصص قلب وعروق انجام می شود.

به گفته وی انجام این روش مستلزم همکاری نزدیک تیمی از پزشکان متخصص و فوق تخصص شامل متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی ، فلوشیپ اکوکاردیوگرافی ، متخصص بیهوشی، فوق تخصص جراحی قلب و همکاران کت لب و اتاق عمل میباشد.

وی افزود: هر سه بیمار با موفقیت تحت این عمل قرار گرفتند و حال عمومی بیماران عمل شده خوب است.

دکتر حقانی نژاد افزود: با توجه به ظرفیت مرکز قلب افشار به عنوان مرکز ارجاعی بیماران قلبی استان و جنوب کشور،در صورت رفع کمبود برخی دستگاهها و تجهیزات بخش انژیوگرافی به عنوان اولویت استان و استفاده از ظرفیت خیری امکان ارائه بهترخدمت به بیماران فراهم خواهد شد.

بیمارستان دولتی فوق تخصصی قلب و عروق افشار در سال ۱۳۵۶ به همت مرحوم محمد صادق افشار مورد بهره برداری قرار گرفت؛ این بیمارستان، مرکز آموزشی-پژوهشی و درمانی بوده و تحت نظارت وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی و از جمله بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد است.

هم اکنون این بیمارستان با ارایه خدمات فوق تخصصی قلب و عروق،زنان و زایمان،ارتوپدی و جراحی به بیماران مراجعه کننده از سراسر کشور به ویژه مناطق جنوب و جنوب شرق خدمت رسانی می نماید.