۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۳۶
کد خبر: 85306429
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳۹ درصد یزدی‌ها فشارخون و ۲۴ درصد دیابت دارند

یزد- ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه ۳۹ درصد افراد بالای ۱۸ سال استان مبتلا به پرفشاری خون (فشارخون بالا) هستند، گفت: یزد در زمینه شیوع این بیماری، جزو سه استان نخست کشور است.

"محسن میرزایی" روز چهارشنبه به مناسبت پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون بالا (۲۰ آبان تا ۱۵ دیماه) در جمع خبرنگاران افزود: ۴۳ درصد افراد دارای پرفشاری خون در استان بیماری خود را کنترل می کنند.

وی اظهار کرد: کم تحرکی ، رژیم غذایی ناسالم، مصرف غذاهای پرنمک، اضافه وزن و چاقی ، دخانیات، مصرف الکل و استرس از عوامل بروز فشار خون بالاست.

۲۴ درصد یزدی ها مبتلا به دیابت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد در ادامه گفت: ۱۸ تا ۲۴ درصد گروه سنی بزرگسال استان (۱۸ سال به بالا) مبتلا به دیابت هستند که ۸۲ درصد این افراد از بیماری خود اطلاع دارند و تحت درمان قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه فقط ۲۴ درصد از درمان دیابت در استان موثر واقع می‌شود که بخشی از آن به دلیل ضعف در خودمراقبتی است.

میرزایی از آغاز پویش ملی غرباگری دیابت و فشار خون از ۲۰ آبان تا ۱۵ دیماه همزمان با سراسر کشور در استان خبر داد و گفت: در این پویش تکمیل پرونده سلامت الکترونیک و غربالگری دیابت و پرفشاری خون برای ارتقای برنامه سلامت خانواده مورد توجه است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد افزود: در این پویش ملی افراد بالای ۱۸ سال فشارخون و دیابت آنها کنترل می شود و در صورت تشخیص بیماری تحت کنترل و درمان قرار می گیرند.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا افراد می توانند به یکی از مراکز درمانی و بهداشتی مراجعه کرده تا از وضعیت سلامت خود آگاه شوند، زیرا عدم آگاهی مردم از بیماری موجب تشدید عوارض می شود.

میرزایی ادامه داد: برای پیشگیری از ابتلا به دیابت و فشارخون بالا باید سطح سواد مردم افزایش یابد و خود مراقبتی و سواد سلامت بحث مهمی است که باید در جامعه نهادینه شود تا مردم در جهت پیشگیری از بیماری‌ها پویاتر باشند.

وی به سبک زندگی سالم اشاره کرد و گفت: مصرف فست و فودها، غذاهای پرکالری و دارای نمک فراوان در جامعه زیاد شده و ضرورت دارد سبک زندگی سالم در مدارس آموزش داده شود.

میرزایی گفت: پرفشاری خون و قند خون بالا با عوارض بسیار شایعی از جمله حملات قلبی، سکته‌های مغزی، نارسایی پیشرفته کلیه همراه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha