تبریز- ایرنا- فرماندار شهرستان جلفا با اشاره به ظرفیت های بسیار متعدد و متنوع حیات وحش در این منطقه، گفت: متاسفانه این ظرفیت بسیار بدیع و مهم برای توسعه گردشگری منطقه مغفول مانده است.

به گزارش ایرنا، اسماعیل عطاپور روز یکشنبه در مراسم آغاز طرح سرشماری حیات وحش منطقه حفاظت شده کمتال، افزود: وجود گونه های متنوع جانوری و مناطق حفاظت شده زیست محیطی در شهرستان جلفا یکی از جاذبه های مهم گردشگری است که باید برنامه ریزی های جامع در این زمینه صورت بگیرد.

وی اجرای تورهای گردشگری با محوریت بازدید نزدیک گردشگران از حیات وحش جلفا و منطقه کمتال را یکی از راهکارهای مهم برای جذب گردشگران داخلی و خارجی بیان و اظهار کرد: باید زمینه ها و بسترهای لازم و کافی برای این موضوع مهیا شود.

عطاپور منابع طبیعی، حیات وحش و محیط زیست را از جمله ثروت های خدادادی در ایران، آذربایجان شرقی و جلفا برشمرد که باید از این موهبت های الهی و طبیعی برای کسب درآمد و افزایش منابع اقتصادی استفاده شود، چون غفلت از این موضوع می تواند در سال های آینده منجر به رکود و فقر شود.

وی توجه به توسعه و ترویج گونه های جانوری برای حیات وحش را ضروری دانست و با تاکید بر اینکه باید از این ثروت برای کسب درآمد بهره برداری شود، یادآور شد: در این زمینه فرهنگ سازی باید در اولویت فعالیت های زیست محیطی قرار بگیرد، چون یکی از عوامل مهم در جلوگیری از تخریب محیط زیست و آسیب به حیات وحش، ایجاد باور و فرهنگ در بین آحاد مردم به خصوص جوامع محلی است.

عطاپور هشدار داد، در صورتی که فرهنگ سازی لازم و کافی در حوزه های اجتماعی محیط زیست در جامعه به انجام نرسد، تخریب و آسیب به حیات وحش و محیط زیست روند افزایشی خواهد داشت که این موضوع آینده حیات در کره زمین را با تهدیدات جدی مواجه می کند.

وی شکارهای بی رویه و غیرمجاز و حبس گونه های جانوری در منازل را از جمله تهدیدات جدی حیات وحش و جزو تخلفات عمده در این رابطه دانست و یادآور شد: با توجه به تسلط روزافزون انسان بر محیط زیست روند تخریب و تهدید در آذربایجان شرقی و شهرستان جلفا افزایشی بوده است که یکی از آثار بسیار منفی و نگران کننده آن مهاجرت از جوامع محلی و روستاها به شهرهای بزرگ است.

عطاپور توسعه ناهمگون و سرمایه گذاری های نامتعارف را از دلایل اصلی تخریب محیط زیست بیان و اضافه کرد: بر همین اساس امروز شاهد افزایش آلاینده های جوی و کشیده شدن تخریب محیط زیست مثل قطع درختان و تخریب جنگل ها و تلف کردن حیات وحش در جوامع کوچک تر روستایی هستیم.

وی نقش هدایتی و راهبری اداره کل حفاظت محیط زیست در حوزه های صنعتی و معدنی را بسیار مهم دانست و با بیان اینکه در این زمینه نباید نگرش های صفر یا صد بر واحدهای مزبور حاکم شود، گفت: حفظ محیط زیست نباید منجر به ایجاد انواع موانع در مسیر توسعه واحدهای معدنی و بهره مندی از این ثروت ملی شود.

فرماندار جلفا خواستار استفاده از روش های جدید با فناوری های روز جهان به منظور اکتشاف و استخراج معادن در عین حال به حداقل رساندن تخریب محیط زیست شد.

علیرضا قوجایی

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جلفا نیز در این مراسم با بیان اینکه طرح سرشماری حیات وحش منطقه حفاظت شده کیامکی به مدت سه روز ادامه خواهد داشت، گفت: از صبح امروز/ یکشنبه / تمام عوامل اجرایی و ستادی و محیط بانان منطقه عازم مناطق تعیین شده شدند.

علیرضا قوجایی اظهار کرد: در این طرح سرشماری تمام گونه های جانوری به ویژه گونه های کل بز و قوچ و میش به صورت پیمایش خطی و با مشاهده مستقیم آمارگیری شده و برای تجزیه و تحلیل و بررسی های علمی و میدانی به مراکز و مراجع مربوطه ارسال می شود.

وی ادامه داد: بر همین اساس تیم های محیط بانی اداره شهرستان جلفا در قالب تیم های سه نفره در تعداد ۱۵ مسیر و نقطه تعیین شده استقرار می یابند تا برای مشاهده حداکثری گونه های جانوری انجام وظیفه کنند.

قوجایی یکی از اهداف مهم طرح سرشماری حیات وحش را جلوگیری از تلف شدن گونه ها با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و جفت گیری اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، طرح سرشماری از جمعیت حیات وحش آذربایجان شرقی در مناطق مختلف این استان از امروز آغاز و به مدت یک ماه به طول خواهد انجامید.