به گزارش خبرنگار ایرنا، آیتالله مصطفی محامی روز یکشنبه با حضور در جمع دانشپژوهان موسسه علوم اسلامی خاتمالنبیین(ص) زاهدان بیان کرد: با راهاندازی موسسه علوم اسلامی خاتمالنبیین(ص) سعی شده یک فضای نمونه از جمع پرمحبت و با انس، الفت و صمیمیت را نشان دهیم هر چند که در آغاز راه هستیم و تمامی دانش پژوهان از میان اهل سنت هستند اما در تلاشیم تا در ادامه از میان شیعیان هم پذیرش داشته باشیم تا با تحصیل در یک مرکز علمی، دوستی و تقریب عملی در زیست و زندگی آنها نمایان باشد و سپس بتوانند دیگران را به آن دعوت کنند.
وی افزود: قبل از تاسیس موسسه علوم اسلامی خاتمالنبیین(ص) خدمت متولیان کار عنوان کردم که کار را با اتقان دنبال کنند تا سنگ بنای خوبی گذاشته شود و این سنگ بنای خوب در سایر جنبههای علمی، بینشی و تعاملات و فضای دوستی است و اگر خروجی ما فردی با سواد اما بی انگیزه باشد چندان مناسب نیست و یا برعکس اگر فرد درس نخوانده و به سایر جنبهها بپردازد و یا اینکه اهل اعتدال تعامل و تعادل نباشد مطلوب نیست.
امامجمعه زاهدان ادامه داد: برای ایجاد چنین سنگ بنایی همه باید دست به دست هم بدهند و همه مدیران اساتید و شاگردان به این فضا معتقد و همکاری داشته باشند و در این جهت همه باید احساس مسوولیت کنند و اگر طرح و برنامه دارند ارائه داده و در مقام اجرا نیز کمک حال باشند.
وی تصریح کرد: کار ما باید مبنایی داشته باشد که به آن معتقد باشیم و به آن دل بدهیم چرا که کار روبنایی و احساسی ماندگار و موثر نیست.
آیتالله محامی اظهارکرد: قرآن همواره بر تفکر و تدبر تاکید داشته و آن را به عنوان یک امتیاز ذکر میکند و حتی در مواردی از عدم تفکر و تدبر به گلایه میپردازد و به بهانههای مختلف ما را به تفکر و تعقل دعوت میکند.
وی گفت: اگر فکر و تعقل داشته باشیم دل به کار خواهیم داد و دیگر با اندک شبهه و پرسشی متزلزل نخواهیم شد و احساسات متفاوتی پیدا نخواهیم کرد.
امامجمعه زاهدان بیان کرد: در سطح کشور در خصوص تعامل، تقریب و وحدت حرفهای زیاده زده شده اما فکر نکرده و به مبانی دینی آن توجه نکردهایم و برای همین چندان تاثیرگذار نبوده و در حد شعار باقی مانده است.
امامجمعه زاهدان افزود: برای حفظ قدرت اسلام عقل بر این تعامل حکم میکند و سیره پیامبراکرم(ص) و اهل بیت(ع) همین تعامل بوده است و سخن گفتن در خصوص وحدت و تقریب زمانی تاثیرگذار است که با فکر به این نتیجه رسیده باشیم.
وی تصریح کرد: جایگاه عقل این است که ما را به محضر وحی برده و قوه ادراکی ماست و اصل وجود خداوند را به همین وسیله میتوان اثبات کرد و حتی اثبات پیغمبری حضرت محمد(ص) هم نیاز به استدلال عقلی دارد.
آیتالله محامی ادامه داد: شعاع وحی به مراتب از عقل بشری بیشتر است بنابراین ما توانایی فهم هر آنچه در وحی وجود دارد را نداریم اما عقل ما میگوید که اگر چیزی را خداوند بیان نموده قطعا دارای حکمت است و ما توانایی درک آن را نداریم.
وی افزود: مهم این است که خداوند متعال در مملکت وجودی ما غرایز مختلفی را قرار داده که از هر کدام باید در جایگاه خود استفاده شود زیرا انسان به طور معمول زیادهخواه است و این یک حکمت الهی هست چرا که اگر این گونه نبود دیگر انسان انگیزهای برای کار نداشت و این زیاده خواهی وجود دارد اما عقل باید وجود داشته باشد تا به گونهای مدیریت کند که انسان از این زیاده خواهی برای رشد معنوی و سعادت اخروی خود بهره ببرد.
امامجمعه زاهدان بیان کرد: عقل باید امیر مملکت وجودی انسان باشد و هواهای نفسانی اسیر باشند اما وجود دارند عقلهایی که اسیر شده و در مقابل هواهای نفسانی امیر هستند در حالی که عقل باید حاکم باشد تا بتواند احساسات، غرایز و شهوات را کنترل کند و وجه تمایز انسان از حیوان همان عقل اوست و اگر بخواهیم انسانیت خود را تقویت کنیم باید این وجه تمایز را تقویت نماییم و برای همین است که در آیات و روایات مختلف بر آن تاکید شده است.
وی گفت: تقویت عقلانیت و حاکمیت فکر و تدبر کمک میکند تا عقل وجود ما را مدیریت و یک رشد جامع و متوازن داشته و بتوانیم برای جامعه اسلامی و خدمت به مردم وجودی موثر باشیم.